zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Biobavlna je zatím vzácná, ale roste

28.04.2012
Zdraví
Biobavlna je zatím vzácná, ale roste
Organická bavlna, pěstovaná bez agrochemie a dětské práce, se prosazuje na trhu.

Podíl organické na celkové produkci bavlny byl v roce 2010 jen 1,1 procenta. To uvádí zatím poslední výroční zpráva neziskové globální organizace Textile Exchange, usilující o vyšší využívání organické bavlny na celém světě. Zdá se to málo? Ve zprávě se ale také dozvíme, že od roku 2001 vzrostl celkový objem obchodů s výrobky z biobavlny z 241 milionů USD na čtyři miliardy v roce 2009. V roce 2010 její produkce stoupla proti předchozímu roku o dalších patnáct procent a podle předpokladů nárůst bude pokračovat.

Ideální pro všechny

Jen pro jistotu uvedeme stručnou charakteristiku organické bavlny. Pěstuje se a zpracovává k přírodě šetrnými postupy, je při ní zamezeno práci dětí a dělníkům musí být zabezpečeny sociálně spravedlivé podmínky. Jak se nepoužívání agrochemie, umělých hnojiv či syntetických barviv projeví na výsledném produktu? Oděvy mají vyšší jemnost než ty z běžné bavlny, což jejich majitelé ocení už dotykem rukou. Výsledkem nepřítomnosti jakýchkoliv chemikálií je nealergičnost materiálu a s nadsázkou se tak dá říci, že lidé postižení různými typy alergií si konečně mají co obléknout. Celý ekořetězec od využití vhodných odrůd bavlny a správné péče o pole až po zabalení výrobku musí dále podpořit i samotný spotřebitel tím, že oděv pere v ekologických pracích prostředcích. Z tkaniny pak do pokožky nepronikají žádné toxické látky.

Ten pravý reklamní textil

Je-li pravdou, že na výrobě textilu má bavlna podíl asi třetinový v rámci přírodních materiálů, dá se předpokládat, že podobně tomu bude i u textilu s předponou eko. Zájem o něj je na západ od našich hranic a zvláště pak za Atlantikem v USA značný. Také u nás se zvolna, ale jistě blýská na lepší časy a trh s reklamními předměty tento trend reflektuje. Pro odběratele reklamního textilu z organické bavlny, která se pěstuje a zpracovává v exotických destinacích, je důležitá garance, že oděv je skutečně vyroben z deklarovaného materiálu.

Některé nadnárodní oděvní společnosti mají pro produkci textilu z organických vláken vlastní standardy. Samozřejmě existuje řada nezávislých kontrolních institucí, ale pro potřeby článku zmíníme Global Organic Textile Standard (GOTS). Standard této skupiny je uznáván nejen v rámci EU, ale v celém světě a určuje jasná pravidla v celém dodavatelském řetězci.

Společensky odpovědná

Pro reklamní oděv z biobavlny je jistě vhodné použít i ekologické technologie brandingu, optimálními jsou výšivka, nášivka nebo tkaný lebel. Výrobek zbývá zabalit do speciální krabice z recyklovaného papíru a předmět je připraven sdělit příjemci poselství společenské zodpovědnosti dárcovské firmy.

Přesně takovým bylo například tričko pro české zastoupení farmaceutické společnosti Astellas Pharma Inc. a jmenovitě její produkt Vesicare, který je citlivý k pacientům stejně, jako organická bavlna trička k pokožce obdarovaného. Tento reklamní předmět z dílny naší firmy získal první místo v soutěži POPAI Awards a třetí ve Hvězdě 3D reklamy za loňský rok.

Jednou nebude takové tričko ničím výjimečné, protože běžnou bavlnou bude míněna právě organická. Bavlna, jak má být.

Oděvy z organické bavlny jsou mnohem jemnější než ty z běžné bavlny, což jejich majitelé ocení už dotykem ruky. Díky nepřítomnosti chemikálii by měly být tyto oděvy vhodné i pro alergiky.

Libor Šupich, Blue Arrow International

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí