zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

RT6N1 - vzácná česká tramvaj z ČKD

06.08.2012
Doprava
RT6N1 - vzácná česká tramvaj z ČKD

Tatra RT6N1 je tříčlánková jednosměrná, částečně nízkopodlažní tramvaj, kterou vyráběla v polovině 90. letech 20. století firma ČKD Tatra (později ČKD Dopravní systémy), pět nezkompletovaných vozů bylo dokončeno v polském podniku H. Cegielski - Poznań (HCP).[1] Tramvaje se vyznačovaly značnou poruchovostí, v Česku neměly až do konce roku 2008 povolení Drážního úřadu k pravidelnému provozu s cestujícími. Celkem bylo vyrobeno 19 tramvají RT6N1, z nichž prototyp zůstal v majetku výrobce, čtyři vozy byly dodány do Prahy (od roku 1999 všechny odstaveny a v roce 2009 odprodány), čtyři do Brna (v provozu tři vozy, jeden je dlouhodobě odstaven) a 10 do Poznaně (běžně v provozu).

Tramvaj RT6N


Title Tatra RT6N1 tram, Brno, Czech Republic
Photo's author Harold


Nízkopodlažní tříčlánková rychlodrážní tramvaj
Nízkopodlažní tramvaj RT6-N představuje vůz nové generace, který znamená výrazný posun v zajištění technických a užitných vlastností oproti dosud vyráběným tramvajím. Její vývoj byl zaměřen na urychlení výměny cestujících na zastávkách a tím i zvýšení cestovní rychlosti a dále usnednění nástupu a výstupu fyzicky postiženým osobám, cestujícím na invalidních vozících, s kočárky nebo rozměrnými zavazadly.

Všeobecně
RT6-N je tříčlánkový vůz s každým článkem na jednom podvozku, kde krajní podvozky jsou hnací a střední je běžný. Ve střední části skříně je výška podlahy 350 mm nad temenem kolejnice, což představuje 63 % z délky podlahy pro cestující. Úroveň podlahy je zachována v celé šířce vozu, takže cestující při přístupu k sedadlům nemusí překonávat další stupeň. Snadný a rychlý nástup a výstup cestujících včetně starých lidí a malých dětí, cestujících s rozměrnými zavazadly, osob tělesně postižených i vozíčkářů je umožněn nejen nízkou úrovní podlahy, ale i velkým prostorem dveří (4 dveře o šířce 1 335 mm a 2 dveře 630 mm). Výsuvná plošina ovládaná řidičem umožňuje bezbariérový vjezd invalidních vozíků a dětsých kočárků. Tepelná a protihluková izolace vozu zvyšuje komfort cestování.

Konstrukce vozu
Koncepce vozu umožňuje konstrukci jednosměrnou, ale i obousměrnou. Dle požadavků zákazníka lze nabízet vůz s alternativními rozchody a dalšími úpravami. Vůz zachovává průjezdnost jako u dosud vyráběných tramvají. Jeho konstrukce byla zaměřena na zlepšení efektivnosti provozu, zvýšení komfortu cestování včetně snížení hlučnosti během jízdy.

Elektrická výzbroj
Provozní napětí v troleji je 600 V DC (+10, -30 %) nebo 750 V. Vůz je vybaven čtyřmi stejnosměrnými trakčními motory s vlastní ventilací, každý o jmenovitém výkonu 104 kW při jmenovitých otáčkách 1 857 za min. a jmenovitém proudu 380 A. Zapájení dvou trakčních motorů je prováděno jedním pulzním měničem s tranzistory IGBT. Ovládání vozu je ruční pomocí kontroléru. Vůz je řízen centrálním počítačem. Elektrická výzbroj je umístěna ve střeše nad nízkou podlahou a v rozvaděči za kabinou řidiče. Je instalována protiskluzová a protismyková ochrana, která zlepšuje využití adheze a brání zvýšenému opotřebení kol.

Podvozky
Všechny podvozky jsou vybaveny primárním pryžovým vypružením a sekundárním vzduchovým vypružením, které umožňuje automatické udržování stálé výšky podlahy nad temenem kolejnice.
Trakční podvozek má 2 příčně uložené elektromotory, jejichž točivý moment se k dvoustupňové nápravové převodovce přenáší kardanovým hřídelem. Primární vypružení je tvořeno pryžokovovými bloky mezi podélníkem rámu a kyvným ramenem v místě ložiskové komory. Sekundární vypružení zajištují 2 pryžové měchy mezi rámem podvozku a kolébkou. Podvozek je vybaven 2 kolejnicovými brzdami a 2 kotoučovými hydraulickými brzdami se střadači.
Běžný podvozek je uložen neotočně pod středním článkem a je tvořen rámem se dvěma nápravnicemi, na kterých jsou letmo uložena kola s brzdovými kotouči. Střadačové kotoučové hydraulické brzdy jsou na každém kole.

Brzdy
Brzdění vozu je zajištěno třemi nezávislými systémy: brzdou elektrodynamickou, mechanickou kotoučovou a kolejnicovou. Tyto brzdy vzájemně pracují v režimech: provozní, nouzový, záchranný a parkovací.

Vytápění a větrání
Prostory pro cestující jsou vytápěny elektrickými topnými tělesy o výkonu po 200 W umístěnými v konzolách sedáků s regulací výkonu ve dvou stupních. Vůz je také vybaven vytápěním pískovačů. Větrání je přirozené vyklápěcími okny a klapkami ve střeše nebo nucené dvěma agregáty s ohřívači vzduchu každý o výkonu 12 kW. Kabina řidiče je větrána a vytápěna teplovzdušným agregátem. Na přání lze kabinu vybavit klimatizací.

Vnitřní vybavení a prostředí
Komfortní a prostorný interiér je průchozí po celé délce vozu. Vodorovné záchytné tyče jsou umístěny na stropě ve 4 řadách, svislé tyče jsou upevněny do stropu a konzol sedáků. Rovná podlaha až k bočnicím a na nich připevněné sedáky usnadňují čištění. Zdvižená podlahová krytina u bočnic zamezuje zatékání vody. Pohodlná sedadla mají lehké čalounění. Kabina řidiče je důsledně řešena podle ergonomických požadavků.

Na přání zákazníka je možno zaměnit nebo doplnit některé komponenty nebo vybavení. Např: spřáhla, sedáky, čelní determální skla, dveře, tachograf informační systém, klimatizace kabiny atd.

Prototyp RT6-N byl oceněn "velkou cenou" mezinárodního strojírenského veletrhu SCINA 1995. Design: Ing. arch. Patrik Kotas

ZDROJ: DPMB, Wikipedia

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí