zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

LIPKA VYTVOŘILA VÝUKOVÉ PROGRAMY TAKÉ PRO SLABOZRAKÉ A NEVIDOMÉ DĚTI - MOHOU SI OSAHAT A OČICHAT PŘÍRODU

16.09.2012
Příroda
Ekologické vzdělání a výchova
LIPKA VYTVOŘILA VÝUKOVÉ PROGRAMY TAKÉ PRO SLABOZRAKÉ A NEVIDOMÉ DĚTI - MOHOU SI OSAHAT A OČICHAT PŘÍRODU

Děti ze základní i speciální školy pro slabozraké společně při programech poslouchají zurčení vodopádu, loví pulce z rybníku, vaří čaj z bylinek a mohou si sáhnout na čolka. Přestože projekt Přírodní zahrada všemi smysly, který vytvořila Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání ve spolupráci se Střední, základní a mateřskou školou pro zrakově postižené Kamenomlýnská, začal teprve nedávno, již má své první výsledky.

Na Lipce začala realizace ročního projektu, který má ukázat dětem i pedagogům možnosti integrace žáků prvního stupně a žáků Základní školy praktické ze Základní školy pro zrakově postižené se žáky z běžných základních škol. Nyní už žáci absolvovali několik programů a jejich reakce jsou nadšené.

"Lipka připravila pro děti v jejich úžasné zahradě čtyři výukové programy jaro, léto, podzim, zima a dva z nich již máme za sebou," říká Petra Červinková, pedagožka SŠ, ZŠ a MŠ pro zrakově postižené, která má na starosti koordinaci Lipky a škol. "Děti jsou naprosto unešené. Stráví na zahradě celé dopoledne, dostávají různé úkoly, jako najít vodu, hádat, co na zahradě žije či jaké úkryty si budují zvířata. Vaří si také čaj z bylinek a mohou si vylovit pulce z rybníka a poté si osahat hliněné figurky vajíčka, pulce, žabky s ocáskem i dospělé žáby. Nezáleží, zda jsou děti nevidomé, mentálně postižené či z běžné základní školy, užívají si to všechny," popisuje Petra Červinková. V novém školním roce žáky čekají ještě témata podzim a zima, kde se dozví, jak zahrada žije a jak se v různých ročních obdobích proměňuje.

Projekt je určen také pro pedagogy zmíněné školy. Pro ně je připraveno deset řemeslných kurzů a environmentálních seminářů. Navštívili již dílny práce s korálky, orobincem a vyrábění skřítků z filcu. V budoucnu je čeká ještě vyřezávání z překližky, pletení z pediku i drátování. Z environmentálního semináře již zažili Biotop les a Původ potravin. "Učíme se pracovat se zajímavými materiály, převážně přírodními. Naučené poznatky si sdělujeme mezi sebou, předáváme je kolegům na škole a samozřejmě pak dílny zkoušíme přímo s žáky. Je skvělé, že třeba s orobincem pracovaly i děti těžce mentálně postižené a práce s tímto materiálem jim vyhovovala. Jeden náš žák dokonce už přesvědčil maminku, aby si doma udělali korálkovou dílnu," poukazuje na výsledky a přesah projektu Červinková.

V rámci projektu Přírodní zahrada všemi smysly bylo v areálu Střední, základní a mateřské školy pro zrakově postižené rozmístěno deset velkých květináčů s různými aromatickými rostlinami. Nejen že plní funkci desénového prvku, ale zrakově postižení žáci se díky nim mohou orientovat podle svého čichu, u kterého vchodu se nachází. S využitím čichového vjemu se počítá také v rámci výuky prostorové orientace, kterou mají nevidomí žáci v rámci výuky.

Školu ještě čeká vybudování hmatové stezky, kde budou žáci poznávat pomocí svých chodidel, jak rozeznat různorodé povrchy. Procházet by se mohli po různých přírodních materiálech, například po šiškách, kaštanech, větvičkách, kamíncích a podobně. V areálu školy budou také u vybraných stromů umístěny dřevěné hmatové tabule, na nichž bude znázorněno, jak vypadá koruna a list konkrétního stromu, bude zde srovnání s výškou lidské postavy a také popis, jak v černotisku, tak v Braillovu písmu. "Je to prostě skvělá věc, která propojuje a obohacuje děti i pedagogy bez rozdílu," uzavírá Červinková.

Projekt Přírodní zahrada všemi smysly je spolufinancován Evropským sociálním fondem a statním rozpočtem ČR.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí