Turecko: Nová spojení mezi Evropou a Asií
Unikátní stavba podmořského tunelu v místech hrozících výraznými seizmografickými aktivitami byla ztížena hustým mezinárodním lodním provozem v jen 900 m široké úžině. Na upravené dno bylo spuštěno postupně jedenáct betonových prefabrikovaných sekcí s párem ocelových tunelových rour vyrobených v suchém doku v nedalekém Izmailu. Až 135 m dlouhé a devět metrů vysoké, z obou stran uzavřené tunelové sekce svými spojovacími a těsnicími prvky zaručují flexibilitu "článkového" tunelu a jsou pokryty pětimetrovým zásypem. Nejodvážnější akcí bylo napojení z pobřeží vystupujících tunelových rour průměru 7,6 m na koncová čela krajních podmořských sekcí. V současné době několik mezinárodních konsorcií dokončuje stavbu tří podzemních nádraží po obou stranách tunelu včetně návaznosti na povrchovou dopravu a nové linky metra, a osmi zcela nových stanic dokončené dvouaž tříkolejné trati Marmaray. Po otevření v r.2015 se počítá se 440 osobními a dálkovými vlaky a lehkého metra denně a ve špičkových hodinách se 75 tisíci cestujícími v každém směru.
Ani dva moderní velkokapacitní visuté mosty již dávno nestačí prudce rostoucí automobilové dopravě Bosporem rozděleného Istanbulu (Konstantinopole) a vláda odsouhlasila stavbu podmořského autotunelu Eurasie, který přibližně o dva kilometry jižněji od železničního tunelu Marmaray překoná mořskou úžinu v hloubce kolem 60 m pod dnem Bosporu. Jde o jednorourový patrový autotunel dosud největšího průměru na světě (průměr 13,7 m), do kterého se pouští s podporou EIB turecko-korejské konzorcium ATAS (Avrasyai Tüneli) s investicí 1,4 mld. eur.
Stavba celkem 14,6 km dlouhého autotunelu je rozdělena do tří úseků. Nájezdové segmenty pod hustou zástavbou na evropském a asijském břehu povedou dvojicemi jednosměrných tunelových rour v délkách kolem 5,4 km a po dosažení úrovně osy tunelu pod dnem (106 m pod hladinou Bosporu) se propojí na 3,3 km dlouhou podmořskou část vedenou společnou tunelovou troubou. Konstrukce musí odolat v těchto místech předpokládanému možnému zemětřesení až 7,5 stupně Richterovy stupnice. Tunel ražený novou rakouskou metodou na nájezdových partiích a unikátní slurry technologií s obřím TBM pod dnem je určen jen pro osobní a lehčí dodávková vozidla, nákladní doprava bude využívat nadále stávající mosty. ATAS v rámci projektu veřejně-soukromé společnosti musela zaručit, že kapacita této komunikace, která má být v roce 2017, dosáhne denně 120 000 vozidel v obou směrech.
Poměrně rozvíjející se hospodářství Turecka (HDP se letos zvýší o 3,8 %) vzhledem k přetížení Bosporského průplavu hodlá ke stému výročí svého založení otevřít nový plavební kanál spojující v délce 48 km Marmarský záliv s Černým mořem. Kanál, o který marně usiloval již v 16. století sám sultán Sulejman, bude široký 150 m a hloubkou 25 m umožní proplouvat denně 160 nejmodernějším plavidlům všeho druhu. Do Černého moře vyústí u dnešního Karaköy.Premiér Erdogan hájí stavbu "Kanálu Istanbul" tím, že odlehčí Bosporu, kterým mezi 56 000 plavidly ročně proplouvá nejméně deset tisíc tankerů, ohrožujících čistotu moře a hrozících Istanbulu katastrofou v případě havárie, a stavba nabídne práci až dvěma milionům pracovníků. Podél nového kanálu mají vzniknout nové "zelené" obytné čtvrti a rekreační zázemí, které přiláká do Turecka turisty a sportovce. Jedním z dalších projektů je dobudování vysokorychlostní železniční sítě napříč Tureckem, směřující v současné době z Istanbulu do Ankary, třetí visutý dálniční most v Istanbulu a celé nové město, v němž by se mohly konat v roce 2020 olympijské hry.
Lehká metra Hyunday-Rotem postupně navazují na povrchové výjezdy z tunelové trasy Marmaray.
Profil patrového autotunelu Eurasia o průměru 13,7 m.
Plánovaný plavební kanál přemění evropskou část Istanbulu v poloostrov mezi ním a současným Bosporským průlivem (vpravo).
Architektura jedné z podzemních stanic euroasijské linky Marmaray.
Budoucí autotunel Eurasia 60 m pod dnem Bosporu.
ZDROJ: technik.ihned.cz, kráceno