zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Turecko: Nová spojení mezi Evropou a Asií

07.05.2013
Doprava
Urbánní ekologie
Turecko: Nová spojení mezi Evropou a Asií
Po propojení evropských a asijských železnic podmořským tunelem Marmaray se Turecko pouští jen o dva kilometry jižněji do stavby nejdelšího silničního podmořského tunelu světa, hodlá vybudovat druhý Bosporský průplav a postavit letiště, které kapacitou překoná Atlantu i Heathrow.
Dvoukolejový tunel, v němž se již loni spojily evropské a asijské železnice 60 m pod hladinou Bosporu, se právě vybavuje železniční strukturou a zabezpečovacím zařízením aby k 90. výročí založení Turecké republiky mohl být 29. 10. 2013 slavnostně otevřen. Projekt Marmaray ( z turečtiny "Marmarská železnice") v oblasti víc jak 17 milionového Istanbulu vedle 1367 m dlouhého podmořského tunelu - zhotoveného během tří let unikátní japonskou pontonovou technologií - zahrnuje 13,6 km nájezdových tunelů mezi stanicemi Kazlicesme na Evropské straně a stanicí Haydarpasa na jižním okraji Istanbulu. Dále pak návaznou rekonstrukcí hlavních tratí mezi "evropskou" Halkali a tureckou stanicí Gebze v délce 63 km na obou březích Bosporu, jakož i připojovacích tunely a tratě čtyř linek povrchového i hlubinného metra, které mají být uvedeny do plného provozu v létě 2015. Nejméně tříleté zpoždění projektu, který přijde Evropskou banku pro rozvoj (EIB) a japonskou banku JBIC na 2,5 miliardy eur, zavinilo naražení stavbařů podzemní přestupní stanice Yenikapi na rozsáhlé, archeologicky nesmírně cenné zbytky Byzantského přístavu ze 4. stol. n. l. s nejstaršími galérami a vzácnými artefakty z 6. tisíciletí př. n. l.

Unikátní stavba podmořského tunelu v místech hrozících výraznými seizmografickými aktivitami byla ztížena hustým mezinárodním lodním provozem v jen 900 m široké úžině. Na upravené dno bylo spuštěno postupně jedenáct betonových prefabrikovaných sekcí s párem ocelových tunelových rour vyrobených v suchém doku v nedalekém Izmailu. Až 135 m dlouhé a devět metrů vysoké, z obou stran uzavřené tunelové sekce svými spojovacími a těsnicími prvky zaručují flexibilitu "článkového" tunelu a jsou pokryty pětimetrovým zásypem. Nejodvážnější akcí bylo napojení z pobřeží vystupujících tunelových rour průměru 7,6 m na koncová čela krajních podmořských sekcí. V současné době několik mezinárodních konsorcií dokončuje stavbu tří podzemních nádraží po obou stranách tunelu včetně návaznosti na povrchovou dopravu a nové linky metra, a osmi zcela nových stanic dokončené dvouaž tříkolejné trati Marmaray. Po otevření v r.2015 se počítá se 440 osobními a dálkovými vlaky a lehkého metra denně a ve špičkových hodinách se 75 tisíci cestujícími v každém směru.

Ani dva moderní velkokapacitní visuté mosty již dávno nestačí prudce rostoucí automobilové dopravě Bosporem rozděleného Istanbulu (Konstantinopole) a vláda odsouhlasila stavbu podmořského autotunelu Eurasie, který přibližně o dva kilometry jižněji od železničního tunelu Marmaray překoná mořskou úžinu v hloubce kolem 60 m pod dnem Bosporu. Jde o jednorourový patrový autotunel dosud největšího průměru na světě (průměr 13,7 m), do kterého se pouští s podporou EIB turecko-korejské konzorcium ATAS (Avrasyai Tüneli) s investicí 1,4 mld. eur.

Stavba celkem 14,6 km dlouhého autotunelu je rozdělena do tří úseků. Nájezdové segmenty pod hustou zástavbou na evropském a asijském břehu povedou dvojicemi jednosměrných tunelových rour v délkách kolem 5,4 km a po dosažení úrovně osy tunelu pod dnem (106 m pod hladinou Bosporu) se propojí na 3,3 km dlouhou podmořskou část vedenou společnou tunelovou troubou. Konstrukce musí odolat v těchto místech předpokládanému možnému zemětřesení až 7,5 stupně Richterovy stupnice. Tunel ražený novou rakouskou metodou na nájezdových partiích a unikátní slurry technologií s obřím TBM pod dnem je určen jen pro osobní a lehčí dodávková vozidla, nákladní doprava bude využívat nadále stávající mosty. ATAS v rámci projektu veřejně-soukromé společnosti musela zaručit, že kapacita této komunikace, která má být v roce 2017, dosáhne denně 120 000 vozidel v obou směrech.

Poměrně rozvíjející se hospodářství Turecka (HDP se letos zvýší o 3,8 %) vzhledem k přetížení Bosporského průplavu hodlá ke stému výročí svého založení otevřít nový plavební kanál spojující v délce 48 km Marmarský záliv s Černým mořem. Kanál, o který marně usiloval již v 16. století sám sultán Sulejman, bude široký 150 m a hloubkou 25 m umožní proplouvat denně 160 nejmodernějším plavidlům všeho druhu. Do Černého moře vyústí u dnešního Karaköy.Premiér Erdogan hájí stavbu "Kanálu Istanbul" tím, že odlehčí Bosporu, kterým mezi 56 000 plavidly ročně proplouvá nejméně deset tisíc tankerů, ohrožujících čistotu moře a hrozících Istanbulu katastrofou v případě havárie, a stavba nabídne práci až dvěma milionům pracovníků. Podél nového kanálu mají vzniknout nové "zelené" obytné čtvrti a rekreační zázemí, které přiláká do Turecka turisty a sportovce. Jedním z dalších projektů je dobudování vysokorychlostní železniční sítě napříč Tureckem, směřující v současné době z Istanbulu do Ankary, třetí visutý dálniční most v Istanbulu a celé nové město, v němž by se mohly konat v roce 2020 olympijské hry.



Lehká metra Hyunday-Rotem postupně navazují na povrchové výjezdy z tunelové trasy Marmaray.

Profil patrového autotunelu Eurasia o průměru 13,7 m.

Plánovaný plavební kanál přemění evropskou část Istanbulu v poloostrov mezi ním a současným Bosporským průlivem (vpravo).

Architektura jedné z podzemních stanic euroasijské linky Marmaray.

Budoucí autotunel Eurasia 60 m pod dnem Bosporu.

ZDROJ: technik.ihned.cz, kráceno

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
21
11. 2019
21.11.2019 - Seminář, školení
Hotel TRIM Pardubice
27
11. 2019
27.11.2019 - Seminář, školení
Dům techniky České Budějovice
29
11. 2019
29.11.2019 - Seminář, školení
13
12. 2019
13.12.2019 - Seminář, školení
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí