Podnikatelé objevují veganskou klientelu
Veganské stravování se stává dostupným také v restauracích. V celém Rakousku je asi 40.000 lidí, kteří nadobro přestali jíst jakékoliv zvířecí produkty. Pouze ve Vídni je jich na 15.000. Tím se také otevřel tržní potenciál, jak rozeznali někteří podnikatelé. Vegetariánské restaurace nabízejí i sýry, mléko a vajíčka. Z tohoto důvodu začaly vznikat nové veganské restaurace a dokonce i veganský supermarket. Zakladatel veganského supermarketu Stefan Maran říká: "Společnost byla vystavěna jako řetězec bio produktů a poté prodána řetězci Kette Denn´s." Společně s ředitelem společnosti Grüne - Erde Kuno Haasem dal Stefan Maran do rozvoje supermarketu cca 450.000 eur. O očekávaném zisku ale nechce mluvit, v příštích 4 letech by se měl business pohybovat v černých číslech.
Již několik měsíců existuje ve Vídni veganská zmrzlinárna s názvem Veganista. Poptávkou je zakladatelka zmrzlinového salónu Cecilia Blochberger positivně překvapená. "Naše očekávání byla překonána", říká. Nejprve se počítalo se dvěma pracovníky, pár měsíců po otevření je jich ale už deset.
Rozšiřovaní cílové skupiny
Udržet se v úzké mezeře na trhu může být těžké, říká Erwin Lengauer, který se zabývá tématem vegetariánství na Vídeňské univerzitě. Řetězce by se měly snažit oslovit tzv. "Flexiganery", neboli zákazníky, kteří nežijí úplně vegansky, ale sem a tam si rádi dopřejí soju či tofu.
U velkých obchodních řetězců to vidí podobně. Vegetariánské produkty v řetězci Spar jsou koncipovány pro širší skupinu zákazníků. Tento trend dokazuje také zmrzlinárna Veganista. "Polovina našich zákazníku se vegansky nestravuje", říká paní Blochberger.
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraničního zastoupení MPO ve Vídni.