zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

České ženy loví v obchodech průměrně čtyři hodiny týdně aneb Jak české ženy nakupují

24.08.2013
Příroda
České ženy loví v obchodech průměrně čtyři hodiny týdně  aneb Jak české ženy nakupují

Jako orel, gorila, had, žirafa či kočka loví v supermarketech, malých obchůdcích, na trzích či internetu české ženy. Přestože si při nakupování nejvíce připadají jako zmíněná pětice zvířat, jsou ženy ochotny se této činnosti věnovat v průměru čtyři hodiny týdně. Vyplývá to z výzkumu, který provedla mezi zákaznicemi ve věku od 25 do 55 let finanční společnost Provident Financial.

Výzkum pro společnost Provident Financial se uskutečnil formou skupinových diskusí v pěti českých městech: Praze, Ostravě, Brně, Českých Budějovicích a v Plzni a zúčastnilo se ho celkem 65 žen se středoškolským či vysokoškolským vzděláním. Z výzkumu vyplynulo, že nejvíce české ženy nakupují potraviny, mnohem více si ale vychutnávají nákup oblečení a bot. Důležitá je pro ně i otevírací doba obchodů a blízkost k místu bydliště a k zaměstnání.

"I když účastnice výzkumu vykazovaly některé společné tendence, bylo možné vysledovat i určité rozdíly v nákupních zvyklostech a strategiích, které při nakupování ženy uplatňují. Vzniklo proto pět základních typů nákupního chování českých žen," sdělil Ondřej Holoubek, tiskový mluvčí Provident Financial, a dodal, že samotné ženy se při nakupování cítily nejčastěji jako orel, gorila, had, žirafa či kočka.

Zákaznice-orlice nakupování podle průzkumu milují. "Je to pro ně zdroj potěšení a opravdový lov. Orlím zrakem pečlivě sledují visačky s cenou. Když cena klesne na nejnižší možnou hranici, zaútočí. Tyto ženy stráví nakupováním nejvíce času. Systematicky navštěvují své oblíbené obchody, vyberou si budoucí úlovek a čekají na období slev. Jsou ochotné na svůj vytoužený svetřík čekat i několik týdnů. O to větší radost pak z úlovku mají," popisoval Ondřej Holoubek. "Nečekám na slevy ani tak kvůli finanční úspoře, ale baví mě ten pocit, že tutéž věc koupím za nesrovnatelně nižší cenu než na začátku sezony. Je to prostě radost z dobrého kupu, která mě nikdy neomrzí," svěřila se jedna z dotazovaných žen, která se označila za orlici. Protože radost z úlovku je přímo úměrná ceně, nebrání se tyto ženy ani občasným nákupům v second handech, kde loví netradiční a originální kousky.

Zákaznice-gorily jsou převážně maminky s malými dětmi. Tyto ženy jsou na rodičovské dovolené a záleží jim na tom, aby se rodina stravovala zdravě. Nakupují proto velmi pečlivě, hlídají si, co potraviny obsahují. "Rády také nakupují za výhodnou cenu v takzvaných akcích. Ty pro ně mají větší význam než sleva, která jim asociuje něco méně kvalitního. Akce je podle nich dočasné snížení cen produktů, které mají vyzkoušené a jsou kvalitní," líčil Ondřej Holoubek. Ženy-gorily také rády nakupují na internetu dětské oblečení a na farmářských trzích zdravé domácí produkty.

"To já nakupování nemám vůbec ráda. Je to pro mě utrpení. Snažím se mu vyhýbat. Když to jinak nejde, tak se snažím mít to rychle za sebou a proplétám se mezi regály a lidmi jako had," přiznala další dotazovaná žena. A není sama. Tyto zákaznice jako had loví kořist jen jednou za čas a dělají si zásoby. "Ženy přiznávaly, že nesnáší davy, proto nakupují spíše v menších obchodech a na internetu. Pokud musejí do velkých obchodních komplexů, jsou tam v noci nebo ve večerních hodinách," upřesnil Ondřej Holoubek.

To zákaznice-žirafy si nakupování užívají i společně se členy rodiny a kamarádkami. Nakupování je pro ně příjemná společenská událost a patřičně si jej vychutnávají. "Mám dvě starší dcery, které už se mnou nebydlí. Často ale společně chodíme po nákupech. Vždy mi umí dobře poradit a vybrat kousky, ve kterých vypadám i ve svém věku šmrncovně. Nakupování máme jako událost, kdy můžeme být spolu. Nejdříve dobře nakoupíme a pak si zajdeme na kafíčko, kde všechno probereme," usmívala se dotazovaná žena, která miluje velká nákupní centra.

Nakupující-kočky mají svou hlavu a při nakupování chtějí být samy. Nakupují jen tehdy, když na to mají náladu. Často loví jen pro své potěšení a ne z hladu. Tyto zákaznice jsou nejmarnivější, stejně jako kočky. Mají rády luxus, šperky, eleganci a šik módu. "Tyto ženy nejčastěji podléhají impulzivním nákupům. Jsou schopny utratit i nepřiměřeně vysoké částky za předražené zboží bez racionálního uvažování. A nebrání se ani nákupům na dluh. Využívají s oblibou kreditní karty a v některých případech sáhnou i po rychlé půjčce," upozornil na problém Ondřej Holoubek.

Data z mezinárodního výzkumu mezi zákazníky společnosti Provident Financial potvrzují, že 20 procent klientů této společnosti v České republice je ochotno půjčit si peníze i na nákup věcí, které nepatří zrovna do kategorie existenčně nutných výdajů na živobytí.

"Jedná se především o nákup výpočetní techniky. Na nový počítač, tablet či chytrý telefon by si půjčilo až 14 procent respondentů. Na oblečení a boty si půjčku jsou ochotna vzít čtyři procenta dotázaných, na zlato a šperky by si půjčily dvě procenta dotázaných," vyjmenovával Holoubek s tím, že na výpočetní techniku si více půjčují muži než ženy, u oblečení je to obráceně.

Co se týká věku, tak nejvíce si v Česku půjčují rychlé peníze mladí lidé do 25 let s nejnižšími měsíčními příjmy do 10 tisíc korun. To naznačuje, že finanční gramotnost mladé české populace ještě není na takové úrovni, jak bychom si přáli. V Polsku a na Slovensku mezinárodní průzkum dopadl velmi podobně, naopak Maďaři přistupují k půjčkám na tyto věci mnohem uvážlivěji.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí