Konec emisní normy Euro 5 zvyšuje zájem o nákladní auta
Prodej nákladních aut v ČR letos roste. Na zvýšeném zájmu se podílí zavedení přísnější emisní normy Euro 6 v příštím roce, která cenu aut zvyšuje. Dopravní firmy tak využívají poslední šanci pořídit levnější auta. Vyplývá to z informací firem.
Na konci letošního roku skončí výroba nákladních aut plnících emisní normu Euro 5. Vozidla plnící přísnější normu Euro 6 povinnou od příštího roku, mají přitom v průměru vyšší cenu zhruba o 100.000 až 120.000 korun.
Prodej nákladních aut za tři čtvrtletí stoupl meziročně o šest procent a autobusů o devět procent. "Nárůst prodejů je do jisté míry možné přičíst zájmu dopravců o vozy Euro 5," uvedl šéf Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Podotkl, že v celoevropském měřítku nákladních aut klesá.
Pro vozy plnící Euro 5 se v nedávno uzavřeném kontraktu se Scanií rozhodla například logistická firma HOPI. Ta pořídí na konci letošního a na začátku příštího roku celkem 108 aut, z toho jen deset má plnit Euro 6.
Mercedes-Benz podle mluvčího Jana Kuhna eviduje zvýšený zájem o obě normy. Výrobce nabízí vozy s Euro 6 jako první automobilka již od roku 2011 a dosud v Česku prodal 500 vozů.
"V současné době registrujeme velký zájem o nákladní automobily Mercedes-Benz a Fuso obecně a plně využíváme kapacit výroby a kvót pro ČR. Vysokou poptávku po našich vozech lze z části přisoudit i mírně vyšší poptávce po Euro 5 před koncem platnosti, ale nebude to asi rozhodující část objednávek," dodal Kuhn.
Kvůli splnění normy Euro 6 se vozidla neobejdou bez přidávání močoviny AdBlue jako aditiva nebo dodatečného spalování výfukových plynů EGR.