Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Přestaňme se strefovat do bio

05.03.2010  |  zdroj: EKONOM  |  61× přečteno      vytisknout článek

Diskuse o bioproduktech už v Česku dosahují vášní srovnatelných s náruživostí hokejových fanoušků.

Úvahy na téma, zda je bio užitečný trend, krátkodobý módní výstřelek pro bohaté, nebo jen obchodnická lest, nám neuškodí. Zejména pokud se díky nim podaří nastartovat zájem o kvalitu potravin obecně. Ještě záslužnější bude, když tyto úvahy nasměrují naši pozornost na dopady, jež má naše spotřebitelské chování na prostředí, ve kterém žijeme.

Více než o marketingových bublinách však zatím rozpravy svědčí spíše o spotřebitelské nevyzrálosti a naší neschopnosti angažovat se tam, kde to v jiných evropských zemích spotřebitelé běžně dokážou.

Zatímco napříč společností probíhají emotivní rozbory na téma biopotraviny a zdraví, pozitivní vliv bioprodukce na životní prostředí nikdo nezpochybňuje. Možná proto nám konvenční jablka z Nového Zélandu krev nevzkypí. Ne všude je ale import potravin, které je možno vyprodukovat i v místě prodeje, tak běžný jako v Česku.

To, že naši západní sousedé své lokální bio mají prostě více rádi, potvrdí každý z českých výrobců, který se kdy snažil na jejich trhy proniknout. Například prodat plato českých vajíček na rakouském trhu je téměř neproveditelné.

Češi jsou v tomto ohledu nenároční. Kritika dovážených biopotravin, putujících křížem krážem světem, je z mnoha důvodů oprávněná. Logice věci by proto odpovídal o to větší zájem spotřebitelů o lokální produkci (nejen té v biokvalitě). Skutečnost taková ale není.

Pro mnohé tuzemské zákazníky je stále překvapením, že adresa výrobce na obalu nutně neoznačuje místo, odkud ve skutečnosti potravina pochází. O tom, že česká biozebra na výrobku nerovná se česká biopotravina, ani nemluvě.

Na rozdíl od nás má Rakušan, Němec či Brit k dispozici kvalitní systém značení. Rozezná z něj nejen, zda se jedná o biopotravinu, ale i zda suroviny, ze kterých výrobek pochází, jsou lokálního původu. Za jejich existenci nevděčí příkazu Evropské unie, ale cílenému zájmu a tlaku ze strany svých spotřebitelů.

Malá sdružení (nejen eko) farmářů typu odbytových družstev, která úspěšně existují ve vyspělých zemích, v Česku téměř nejsou. Možnosti vyjednávání výhodnějších cen, dlouhodobá spolupráce s místními obchody nebo provoz vlastních prodejen s lokálními produkty využilo za posledních několik let českého bioboomu minimálně ekofarmářů. Také >>prodej ze dvora<<, je v porovnání s našimi západními sousedy mizivý.

Pro menší rodinné farmy přitom mohou tyto formy prodeje v budoucnu představovat (a pro některé už představují) nezanedbatelný příjem do rodinného rozpočtu. Aby tomu ale tak bylo, potřebují farmáři angažovaného zákazníka ochotného vyrazit nejen >>do dvora<<. Zjistíte-li, že tam je k mání česnek, sice menší, ale zato pálivý, ten importovaný z Číny prostě necháte v regálu ležet.

Jestli výsledkem biománie bude víc fungujících rodinných ekofarem, zdravá půda s vyváženým obsahem organických složek nebo pitná voda bez nadměrné koncentrace dusičnanů, proč by nám měl biostyl vadit? Nastartuje-li >>šílenství biomatek<< zájem o kvalitní lokální potraviny a zlepšení desítkami let pošramocené image zemědělců, bez kterých by tu jídlo koneckonců nebylo, mohli bychom se, myslím, do bio konečně přestat strefovat.

AUTOR: Kateřina Čapounová
úsek životního prostředí, Ministerstvo zemědělství ČR


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist