Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

BIO - Prodeje se udržely

18.08.2011  |  30× přečteno      vytisknout článek

BIO - Prodeje se udržely

Kauza španělských biookurek (musíme podotknout "která se nestala") poškodila image biopotravin v ČR. Na průzkumu společnosti Media Tenor je zajímavé, že zatímco v roce 2010 bylo v médiích 62 pozitivních zmínek o biopotravinách a jen 45 negativních, v prvním pololetí roku 2011 se tento poměr výrazně obrátil v neprospěch biopotravin (131 negativních a jen 31 pozitivních).

Pro toho, kdo nezná zákonitosti dnešního médii ovládaného světa, se zdá až neuvěřitelné, že mohla jedna událost, která neměla s ekologickým zemědělstvím vlastně nic společného, nastartovat poměrně vážnou kampaň proti biopotravinám v našich sdělovacích prostředcích.

Podle mého názoru se není čemu divit a pouze to potvrzuje, co již známe i z medializace politiky nebo šoubyznysu. Skutečné hodnoty nebo podstata informací jsou potlačeny a lidem se prezentují pouze povrchní průvodní jevy, které se dají sdělit ve zkratce a nevyžadují znalosti nebo hlubší úvahu. Na lidi se valí velké množství povrchních informací, ty jsou často smíchány s reklamou, se skrytou reklamou nebo se záměrnou manipulací. Většina lidí nemá čas si informace ověřovat a bohužel nepravdám a polopravdám věří.

Změny na poslední chvíli

V době, kdy byla ještě aktuální informace, že biookurky jsou prý zdrojem nákazy EHEC, byly i veřejnoprávními médii připravovány pořady, které byly zaměřeny proti ekologickému zemědělství dost výrazně. Sám jsem byl svědkem, jak na poslední chvíli, když se dozvěděli, že biookurky nejsou na vině, měnili redaktoři ostré soudy proti biopotravinám na obecné a neutrální formulace, respektive se zaměřili na stále omílané nepravdivé mýty o biopotravinách.

Podobně reagovala i jiná média. Zkrátka biopotraviny jsou často diskutované a lidé o ně mají zájem, tak se toho využilo. Po letech pozitivních informací se vytáhly z archivu zprávy různých blogerů a "odborníků", kteří se zemědělstvím ani potravinářstvím nemají nic společného, a začalo se o biopotravinách informovat v rovině negativní. Aniž se věcně nebo odborně něco změnilo, spíše naopak - vědci mají pozitivních výsledků o kvalitě biopotravin stále více (to potvrdila i světová vědecká konference FQH, která se na toto téma konala právě v květnu tohoto roku pod záštitou ministerstva zemědělství v Praze).

Posilování strachu

Úplný nesmysl byla například tvrzení "vědců", že slepice v ekologickém chovu jsou vystresované z toho, že mají volný pohyb, a v boji o potravu trpí a produkují nekvalitní a hygienicky závadná vejce. Další perličkou byly přebírané citace jiného zemědělského profesora, který tvrdil, že ekologické zemědělství, protože hnojí statkovými hnojivy, je hygienicky závadné a že výhodnějším řešením je používání pouze průmyslových hnojiv. Nebo stále opakovaný strach o mykotoxiny v plodech, které nejsou chemicky ošetřené.

Jenže nic z toho není pravda a ověřené výzkumy již dávno prokázaly opak. I když jsme za odborníky České technologické platformy pro ekologické zemědělství vždy zareagovali a médiím poslali protiargumenty, odpovědi nebo tiskové opravy jsme se dočkali jen zřídka. Taková byla "okurková sezona" čili lépe řečeno první půlrok 2011, kdy média biopotravinám skutečně u nás nepřála.

Důsledky negativní kampaně

Nechci svůj příspěvek končit pesimisticky, i když zpráva společnosti Media Tenor k tomu nahrává, protože z ekonomického pohledu nebyli prodejci biopotravin zásadně poškozeni. Spotřebitelé, kteří o bio-potravinách vědí více a kteří je skutečně kupují, v podstatě touto negativní kampaní zasaženi nebyli, resp. jí neuvěřili. "Blbá nálada" zasáhla spíš tuctové spotřebitele, kteří biopotraviny nekupují nebo jen nepravidelně jako módní zboží.

Poplašné zprávy o EHEC zasáhly jen biozeleninu ve firmě Country Life, která byla nepravdivě jmenována. Obchodní ředitel firmy Billa na tiskové konferenci sdělil, že se prodej čerstvé zeleniny v jejich síti v době kampaně sice snížil, ale překvapivě ne v segmentu bio. Snížení nezaznamenali ani prodejci domácí biozeleniny, naopak stoupl zájem o lokální bioprodukci, to v České televizi prohlásil i Petr Weidenthaler z biozahradnictví Luční údolí na Zlínsku.

Zástupci firmy PRO-BIO mi sdělili, že jejich společnost žádné snížení prodeje nezaznamenala.

Podle obchodního ředitele PRO-BIO Karla Matěje je možná na hodnocení dopadů ještě brzy: "My jsme velkoobchod, takže než my ucítíme případný dopad na pokles prodejů, tak to má určitou setrvačnost, protože nejdříve se projeví pokles v maloobchodě a ten pak objedná méně u nás."

Alena Straková z firmy PRO-BIO uvádí: "U našeho sortimentu, který tvoří především obiloviny, mouky, luštěniny, snacky, sladkosti, čaje a koření, pokles tržeb oproti stejnému období loňského roku nenastal. Vnímám to tak, že většina biospotřebitelů ví, proč biovýrobky kupuje - šetrnost ekozemědělců k přírodě, pohoda chovaných zvířat, udržitelná výroba a rozvoj aj. -, a bio tedy pro ně není pouze módní záležitost na jednu sezonu. Podobné mediální kauzy je potom nemohou od standardního nákupu odradit, protože bio pro ně neznamená chvilkovou záležitost, nýbrž celý životní styl, který kvůli absurdní novinářské kauze jen tak nezmění."

AUTOR: Jiří Urban

je koordinátorem České technologické platformy pro ekologické zemědělství (ČTPEZ) a specialistou na kontrolu ekologického zemědělství na Ústředním zkušebním a kontrolním ústavu zemědělském v Brně.

ZDROJ: REGAL


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist