Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Nezbytný pomocník hasičů - pásák Hagglunds

30.07.2011  |  167× přečteno      vytisknout článek

hasiciStejně jako munulý rok se při povodních výborně osvědčuje libereckým hasičům speciální pásové vozidlo s přívěsem Hägglunds BV 206.

Pro obyvatele a záchranné složky je takovéto vozidlo v místních podmínkách nepostradatelné. Díky své konstrukci vozidlo zdolává písčité i bahnité naplaveniny, problém pro něj není ani na zem padlý strom či vodní laguna. Na vodě je vozidlo schopné vyvinout rychlost 3 km/h. Velmi účinným pomocníkem je naviják umístěný na předku vozidla, který umí vyvinout sílu 6,7 tuny. Do obou částí vozidla se vejde celkem až 12 osob nebo 2000 kg nákladu.

Vozidlo bylo  využito k evakuaci osob ze zaplavených oblastí. V současné době vozidlo rozváží záchranáře a jejich nářadí a drobnou techniku na místo prací i do míst, kam se kolová automobilní technika nedostane. Navijákem byl vytažen z koryta řek bezpočet kmenů.

Hasičský záchranný sbor Libereckého kraje se při výběru rozhodoval mezi pěti různými typy a výrobci, z nichž z důvodu vázané dvoumilionové investice Generálního ředitelství HZS ČR pro nákup pásového vozidla přicházeli v úvahu dva kandidáti. Prvním bylo pásové vozidlo ruské výroby GAZ 3409 Bobr a švédský Hägglunds BV 206. Vzhledem k tomu, že nosnost vozu je 2 tuny a může přepravovat až dvanáct pasažérů, se vedení HZS Libereckého kraje rozhodlo jednoznačně pro obojživelného pásáka ze Švédska. Liberecký kraj nebude jediný, jenž bude mít ve svém vozovém parku obojživelného pomocníka. Dalšími kraji, které si v brzké době podobné pásové vozy pořídí, jsou Královéhradecký kraj a kraj Vysočina.

Hägglunds BV 206 HZS Libereckého kraje
Vozidlo je schváleno pro provoz na pozemních komunikacích, protože pryžovým pásům nevadí ani pohyb po asfaltu. Pásy mají speciální vložku pro tichou jízdu po silnici a jsou ovládány za pomoci hydrauliky pouze volantem, ne pákami jako je to běžné u jiných typů pásových vozidel. Převodovka je plně automatická. Další nespornou výhodou je elektrický naviják umístěný vpředu vozu, který umí vyvinout sílu 6,7 tuny. Ten umožňuje případné sebevyproštění vozidla, které při plném vybavení a obsazení může mít maximální hmotnost 6,54 tuny. Vůz má poloměr otáčení 8 metrů, jenž umožňuje otočení na malém prostoru. Obojživelný vůz umí zdolávat náročný horský terén, bahno, sníh, problémem není ani projet menším lesíkem, přebrodit řeku nebo přeplavat rybník. Ani rychlost není zanedbatelná, pásák umí ujet až 55 kilometrů za hodinu.
Hägglunds BV 206 HZS Libereckého kraje
Ovládání vozu není složité, což usnadňuje zacvičování většího množství řidičů, kteří budou v případě potřeby schopni s novým vozem zasahovat. Podle názorů strojníků směny A, kteří s vozem již absolvovali zácvik a proškolení, je ovládání velmi jednoduché a zvládne ho každý průměrný řidič osobního vozu. Pro tento pásový vůz není třeba absolvování speciálního kurzu pro pásová vozidla, stačí pouze zácvik a proškolení ohledně obsluhy. U Hasičského záchranného sboru Libereckého kraje budou vozidlo řídit strojníci, kteří mají řidičský průkaz skupiny C, v případě, že ve voze nebude přepravováno více než 9 osob včetně řidiče.
Technická data pásového vozidla Hägglunds BV 206 HZS Libereckého kraje

Pásové vozidlo je využíváno především pro dopravu hasičských jednotek k zásahu v nepřístupném terénu, k přepravě technických prostředků a nezbytného vybavení, evakuaci ohrožených osob z nepřístupného terénu a k zásahům v oblastech postižených sněhovou kalamitou či záplavami.

Nákup vozidla těchto parametrů rozhodně nebyla špatná investice.

ZDROJ: www.pozary.cz, david-modry.blog.cz, upraveno


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist