Pátek, 29. března 2024

Největší český bioobchod bojuje s krizí inovacemi

BIO SE STĚHUJE NA INTERNET. Country Life rozjel bio e-shop a představil projekt "bedýnek". V obchodu se zdravými produkty rozhoduje rychlost, říká Otakar Jiránek, majitel Country Life

Největší český bioobchod bojuje s krizí inovacemi

Biobyznys zažívá po letech růstu vinou krize útlum. Lidé, kteří nejsou hluboce přesvědčeni o tomto způsobu stravování, odpadají a hledají levnější potraviny, říká říká Otakar Jiránek (55), zakladatel, spolumajitel a ředitel firmy Country Life.

"Skalní zákazníci sice zůstávají, ale nakupují o něco méně. Osobně to neberu jako katastrofu, ale jako výzvu. Když už nejsme schopni konkurovat levným produktům, tak jsme se snažili přinášet něco navíc," říká šéf firmy Country Life, která vznikla před 19 lety a postupně otevřela čtyři prodejny a tři restaurace v Praze. Vedle toho má v Nenačovicích u Berouna už osm let biofarmu, mlýn, pekárnu i balírnu. Do širokého záběru společnosti patří i propagace a nejrůznější školicí programy zdravé výživy.

Tržby ze zdravých produktů v Česku v posledních několika letech stoupaly o desítky procent ročně. S příchodem krize se ale menší ochota lidí utrácet projevila i v tomto oboru a po letech boomu došlo k poklesu. Ušetřena nezůstala ani firma Country Life, která na začátku 90. let v otevřel první bioobchod v zemi a v současné době je největším tuzemským velkoobchodníkem s biopotravinami. Zatímco v roce 2005 společnost dosahovala obratu 163 milionů korun, o dva roky později to bylo už 228 milionů korun a za rok 2008 dokonce kolem 270 milionů korun. Od loňska však i její tržby stagnují a letos jdou o několik procent dolů.

"Biofarma je spíše naše záliba, nemůžeme konkurovat v produkci ovoce ani zeleniny velkým firmám, totéž platí o obilovinách. Jsme ale pravděpodobně jediní v Česku, kdo obilí vypěstované na vlastní farmě doveze jen kilometr a půl na zpracování a do našeho mlýna a pekárny. Poté jde přímo do prodejen k zákazníkovi," říká Jiránek, který je mezi vyznavači zdravého životního stylu známou osobou. Mimo jiné také proto, že byl členem prvního certifikačního výboru na ministerstvu zemědělství, který v roce 1993 začal v Česku rozjíždět certifikační proces na biopotraviny. Působil i ve správní radě KEZ, organizace, která jako první u nás začala kontrolovat, jak farmáři a producenti plní podmínky pro udělení certifikátu.

K biopotravinám Jiránka inspirovala práce na ekologické farmě ve Francii, kam se dostal těsně po revoluci v roce 1989. Do té doby se Jiránek, který je absolventem FAMU, živil jako fotograf, vedle práce pro reklamu měl na svém kontě i několik výstav. Spolupracoval přitom i s charitativní organizací Adra. Postupný rozvoj Country Lifu, který řídí, ilustruje i růst zaměstnanců. V době největšího boomu před dvěma lety měla firma přes 140 zaměstnanců, teď jich má o zhruba dvacet méně.

Podle Jiránka krize přinutila nejen ke snižování nákladů, ale i k urychlení plánovaných inovací. Letos v květnu Country Life odstartoval prodej trvanlivých biopotravin přes internet. "Míříme s tím do míst, kde jsou nedostupné, nebo na lidi, kteří sedí u počítačů a nedostanou se do obchodů. Zásilky jim doručí kurýr," popisuje Jiránek. Těsně před prázdninami spustili tzv. biobedýnky, objednávkový prodej čerstvé zeleniny a ovoce od českých zemědělců s vyzvednutím v pražské prodejně v Dejvicích nebo v Nenačovicích. A začali také pracovat na odbytu biopotravin do škol, což je nový projekt ministerstva zemědělství, jehož provedením byl Country Life pověřený na základě vítězství v tendru.

Když se stočí řeč na často diskutovaný problém o kvalitě prodávaných biopotravin a zda se někteří prodejci dražšími biopotravinami nesnaží jen vytáhnout lidem víc z peněženek, Jiránek hájí přísnost kontrol pravidel české a unijní certifikace i dodržování norem. V Česku i v EU jsou podle něj výrobci pod silnou kontrolou."Porušení pravidel je výjimečné, spíše k němu dochází nechtěně, když třeba dojde ke kontaminaci při skladování potravin. Systém kontrol je velmi přísný, protože producent může přijít o dotace. Nevím, že by v poslední době došlo k nějakému excesu," tvrdí Jiránek.

Podobně jako mnozí zákazníci by i on na pultech obchodů Country Life rád viděl převahu českých produktů, aby dovozem z dálky nedocházelo k dalšímu znečišťování životního prostředí. "Teď je to asi půl na půl. Situace se lepší, vedle desítek nových firem se do biopotravin pustili i někteří tradiční výrobci, například Hamé. Některé komodity u nás ale vůbec nerostou a někdy jsou od českých výrobců dražší než z dovozu. Před časem to byla třeba biomouka. Nejsme v Rakousku, kde se prodej rozjel ve velkém a třeba biopečivo se už dostává na srovnatelné ceny s běžnou nabídkou," říká Jiránek. Podle expertních odhadů v Rakousku lidé za bio utratí lidé ročně zhruba 103 eur na hlavu, zatímco u nás je to pouze necelých 7 eur.

AUTOR: Olga Skalková
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů