Dálnice nám vezme náš klid, zní z obce
Ze svého domu na okraji Dobkoviček mají manželé Adámkovi krásný výhled na
zvlněné vrcholky Českého středohoří. Tím výhledem se ovšem už nebudou kochat
příliš dlouho. Za pár let jim ho přetne dálnice D8 spojující Prahu s Drážďanami.
"To jsme seděli v kuchyni, koukali ven a já povídám manželovi: Panoramata už
neuvidíme," říká Eva Adámková.
Dnes budou o definitivní podobě trasy dálnice rozhodovat zastupitelé Ústeckého
kraje. Lidem v Dobkovičkách však může být jedno, jak rozhodnou. Ať už zvednou
ruku pro současnou povrchovou variantu s dvěma krátkými tunely, což prosazuje
státní Ředitelství silnic a dálnic, anebo se přikloní k jednomu dlouhému tunelu,
který navrhuje sdružení Děti Země, dálnice stejně povede kousek pod dolní částí
vsi. Pod zem se totiž tak jako tak autostráda zavrtá až za vsí.
"Copak bych já mohl nějak změnit, aby dálnice tudy nevedla?" říká smířeně Jiří
Štván, kterému dálnice D8 protne jeho pozemek na okraji Dobkoviček.
"Vždycky tady byl klid. Nejlepší by bylo, kdyby to tak i zůstalo," dodává
Štvánova manželka. O Dobkovičkách se dá říct, že tu lišky dávají dobrou noc.
Není tu ani obchod, jen hospoda, ale i ta bývá otevřená jen občas.
Nedaleko od Štvánových mají svůj dům i Adámkovi. Dálnice povede těsně kolem.
"Byli tady lidé z Ředitelství silnic a dálnic a říkali, že náš dům koupí za
jakoukoli cenu," říká Eva Adámková.
Jenže jí ani jejímu manželovi se pryč nechce. Dům koupili v roce 1977 v hrozném
stavu a postupně si ho opravili a vyšperkovali. Napřed sem jezdili z Prahy jen
na víkendy, teď tady už bydlí natrvalo.
Když agentura Factum Invenio připravovala průzkum, jestli veřejnost podporuje
současnou trasu s dvěma kratšími tunely, anebo by chtěla raději jeden dlouhý
tunel, ptali se pracovníci agentury i obyvatel Dobkoviček. Výsledek ukázal, že v
Ústeckém kraji převažuje podpora dvou kratších tunelů. Většina lidí si totiž
přeje, aby dálnice byla dokončena co nejdříve.
Pokud by se zastupitelé Ústeckého kraje rozhodli, že změní územní plán a
zapracují do něj návrh ekologických organizací vybudovat pod Středohořím jeden
tunel dlouhý bezmála 3,5 kilometru, znamenalo by to podle generálního ředitele
Ředitelství silnic a dálnic Petra Laušmana zdržení stavby minimálně o čtyři roky
a prodražení o dvě miliardy.
"Za pár desítek let se nikdo nebude ptát, kolik to stálo," oponuje Miroslav
Patrik z Dětí Země a vyjmenovává některé přínosy dlouhého tunelu: Nezmění ráz
krajiny chráněné oblasti České středohoří, neohrozí vzácné živočichy a rostliny,
zkrátí trasu přes Středohoří...
Pro variantu dlouhého tunelu získaly Děti Země více než šest tisíc podpisů pod
svou petici. Včera předalo sdružení seznam na krajský úřad, zároveň zastupitelům
rozeslalo dopisy o výhodách své varianty.
Stranou nezůstaly ani obce, přes něž projíždí tranzitní doprava, kterou by
dálnice měla odvést stranou. Zorganizovaly svou petici na podporu dostavby
současné varianty s kratšími tunely. "Také jsem ji podepsal," říká Jiří
Skalický, starosta Velemína, přes který se valí jeden kamión za druhým.
Na zastupitele Ústeckého kraje se před dnešním klíčovým jednáním obrátilo i
Ředitelství silnic a dálnic, které má podporu Ministerstva dopravy. Stejně jako
Děti Země připravilo ředitelství podklady, v nichž naopak vyzdvihuje přednosti
své varianty se dvěma kratšími tunely.
Připomíná třeba, že současná trasa byla vybrána z mnoha možností jako
nejšetrnější k rázu Českého středohoří. Do ekologických opatření - přechody pro
zvěř, zalesňování či protihlukových bariér - ředitelství investovalo více než
miliardu korun.
Ze svého domu na okraji Dobkoviček mají manželé Adámkovi krásný výhled na zvlněné vrcholky Českého středohoří. Tím výhledem se ovšem už nebudou kochat příliš dlouho. Za pár let jim ho přetne dálnice D8 spojující Prahu s Drážďanami.
"To jsme seděli v kuchyni, koukali ven a já povídám manželovi: Panoramata už neuvidíme," říká Eva Adámková.
Dnes budou o definitivní podobě trasy dálnice rozhodovat zastupitelé Ústeckého kraje. Lidem v Dobkovičkách však může být jedno, jak rozhodnou. Ať už zvednou ruku pro současnou povrchovou variantu s dvěma krátkými tunely, což prosazuje státní Ředitelství silnic a dálnic, anebo se přikloní k jednomu dlouhému tunelu, který navrhuje sdružení Děti Země, dálnice stejně povede kousek pod dolní částí vsi. Pod zem se totiž tak jako tak autostráda zavrtá až za vsí.
"Copak bych já mohl nějak změnit, aby dálnice tudy nevedla?" říká smířeně Jiří Štván, kterému dálnice D8 protne jeho pozemek na okraji Dobkoviček.
"Vždycky tady byl klid. Nejlepší by bylo, kdyby to tak i zůstalo," dodává Štvánova manželka. O Dobkovičkách se dá říct, že tu lišky dávají dobrou noc. Není tu ani obchod, jen hospoda, ale i ta bývá otevřená jen občas.
Nedaleko od Štvánových mají svůj dům i Adámkovi. Dálnice povede těsně kolem. "Byli tady lidé z Ředitelství silnic a dálnic a říkali, že náš dům koupí za jakoukoli cenu," říká Eva Adámková.
Jenže jí ani jejímu manželovi se pryč nechce. Dům koupili v roce 1977 v hrozném stavu a postupně si ho opravili a vyšperkovali. Napřed sem jezdili z Prahy jen na víkendy, teď tady už bydlí natrvalo.
Když agentura Factum Invenio připravovala průzkum, jestli veřejnost podporuje současnou trasu s dvěma kratšími tunely, anebo by chtěla raději jeden dlouhý tunel, ptali se pracovníci agentury i obyvatel Dobkoviček. Výsledek ukázal, že v Ústeckém kraji převažuje podpora dvou kratších tunelů. Většina lidí si totiž přeje, aby dálnice byla dokončena co nejdříve.
Pokud by se zastupitelé Ústeckého kraje rozhodli, že změní územní plán a zapracují do něj návrh ekologických organizací vybudovat pod Středohořím jeden tunel dlouhý bezmála 3,5 kilometru, znamenalo by to podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Petra Laušmana zdržení stavby minimálně o čtyři roky a prodražení o dvě miliardy.
"Za pár desítek let se nikdo nebude ptát, kolik to stálo," oponuje Miroslav Patrik z Dětí Země a vyjmenovává některé přínosy dlouhého tunelu: Nezmění ráz krajiny chráněné oblasti České středohoří, neohrozí vzácné živočichy a rostliny, zkrátí trasu přes Středohoří...
Pro variantu dlouhého tunelu získaly Děti Země více než šest tisíc podpisů pod svou petici. Včera předalo sdružení seznam na krajský úřad, zároveň zastupitelům rozeslalo dopisy o výhodách své varianty.
Stranou nezůstaly ani obce, přes něž projíždí tranzitní doprava, kterou by dálnice měla odvést stranou. Zorganizovaly svou petici na podporu dostavby současné varianty s kratšími tunely. "Také jsem ji podepsal," říká Jiří Skalický, starosta Velemína, přes který se valí jeden kamión za druhým.
Na zastupitele Ústeckého kraje se před dnešním klíčovým jednáním obrátilo i Ředitelství silnic a dálnic, které má podporu Ministerstva dopravy. Stejně jako Děti Země připravilo ředitelství podklady, v nichž naopak vyzdvihuje přednosti své varianty se dvěma kratšími tunely.
Připomíná třeba, že současná trasa byla vybrána z mnoha možností jako nejšetrnější k rázu Českého středohoří. Do ekologických opatření - přechody pro zvěř, zalesňování či protihlukových bariér - ředitelství investovalo více než miliardu korun.
Řekli před jednáním o D8
"Ekonomický i časový plán bude silně narušen, bude-li změněn územní plán ve prospěch dlouhého tunelu. Časovou náročnost přípravy jiné varianty tohoto úseku odhaduji minimálně na další čtyři roky."
Petr Laušman, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic
"Pokud bych byl dneska před rozhodnutím, snažil bych se, aby dálnice vedla přinejmenším delším tunelem. Na druhou stranu je potřeba vzít v potaz realitu a dosavadní vývoj. Chápu argumentaci Ředitelství silnic a dálnic. Netvrdím, že je to dobré řešení, ale už bylo jednou schváleno."
Ladislav Miko, náměstek ministra životního prostředí
"Přál bych si, aby dálnice už byla dávno hotová. Věřím, že zvítězí zdravý rozum a nejrychlejší řešení."
Jiří Šulc, hejtman Ústeckého kraje
"Příprava stavby dálnice se nepodcenila, vybrala se ta nejlepší varianta."
Jiří Skalický, starosta Velemína, odkud dálnice odvede tranzitní dopravu
"Za každý hlas, který nás podpoří, budeme vděční. Klidně to ale může skončit 55:0 v náš neprospěch."
Miroslav Patrik z Dětí Země, které prosazují dlouhý tunel
"To jsme seděli v kuchyni, koukali ven a já povídám manželovi: Panoramata už neuvidíme," říká Eva Adámková.
Dnes budou o definitivní podobě trasy dálnice rozhodovat zastupitelé Ústeckého kraje. Lidem v Dobkovičkách však může být jedno, jak rozhodnou. Ať už zvednou ruku pro současnou povrchovou variantu s dvěma krátkými tunely, což prosazuje státní Ředitelství silnic a dálnic, anebo se přikloní k jednomu dlouhému tunelu, který navrhuje sdružení Děti Země, dálnice stejně povede kousek pod dolní částí vsi. Pod zem se totiž tak jako tak autostráda zavrtá až za vsí.
"Copak bych já mohl nějak změnit, aby dálnice tudy nevedla?" říká smířeně Jiří Štván, kterému dálnice D8 protne jeho pozemek na okraji Dobkoviček.
"Vždycky tady byl klid. Nejlepší by bylo, kdyby to tak i zůstalo," dodává Štvánova manželka. O Dobkovičkách se dá říct, že tu lišky dávají dobrou noc. Není tu ani obchod, jen hospoda, ale i ta bývá otevřená jen občas.
Nedaleko od Štvánových mají svůj dům i Adámkovi. Dálnice povede těsně kolem. "Byli tady lidé z Ředitelství silnic a dálnic a říkali, že náš dům koupí za jakoukoli cenu," říká Eva Adámková.
Jenže jí ani jejímu manželovi se pryč nechce. Dům koupili v roce 1977 v hrozném stavu a postupně si ho opravili a vyšperkovali. Napřed sem jezdili z Prahy jen na víkendy, teď tady už bydlí natrvalo.
Když agentura Factum Invenio připravovala průzkum, jestli veřejnost podporuje současnou trasu s dvěma kratšími tunely, anebo by chtěla raději jeden dlouhý tunel, ptali se pracovníci agentury i obyvatel Dobkoviček. Výsledek ukázal, že v Ústeckém kraji převažuje podpora dvou kratších tunelů. Většina lidí si totiž přeje, aby dálnice byla dokončena co nejdříve.
Pokud by se zastupitelé Ústeckého kraje rozhodli, že změní územní plán a zapracují do něj návrh ekologických organizací vybudovat pod Středohořím jeden tunel dlouhý bezmála 3,5 kilometru, znamenalo by to podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Petra Laušmana zdržení stavby minimálně o čtyři roky a prodražení o dvě miliardy.
"Za pár desítek let se nikdo nebude ptát, kolik to stálo," oponuje Miroslav Patrik z Dětí Země a vyjmenovává některé přínosy dlouhého tunelu: Nezmění ráz krajiny chráněné oblasti České středohoří, neohrozí vzácné živočichy a rostliny, zkrátí trasu přes Středohoří...
Pro variantu dlouhého tunelu získaly Děti Země více než šest tisíc podpisů pod svou petici. Včera předalo sdružení seznam na krajský úřad, zároveň zastupitelům rozeslalo dopisy o výhodách své varianty.
Stranou nezůstaly ani obce, přes něž projíždí tranzitní doprava, kterou by dálnice měla odvést stranou. Zorganizovaly svou petici na podporu dostavby současné varianty s kratšími tunely. "Také jsem ji podepsal," říká Jiří Skalický, starosta Velemína, přes který se valí jeden kamión za druhým.
Na zastupitele Ústeckého kraje se před dnešním klíčovým jednáním obrátilo i Ředitelství silnic a dálnic, které má podporu Ministerstva dopravy. Stejně jako Děti Země připravilo ředitelství podklady, v nichž naopak vyzdvihuje přednosti své varianty se dvěma kratšími tunely.
Připomíná třeba, že současná trasa byla vybrána z mnoha možností jako nejšetrnější k rázu Českého středohoří. Do ekologických opatření - přechody pro zvěř, zalesňování či protihlukových bariér - ředitelství investovalo více než miliardu korun.
Řekli před jednáním o D8
"Ekonomický i časový plán bude silně narušen, bude-li změněn územní plán ve prospěch dlouhého tunelu. Časovou náročnost přípravy jiné varianty tohoto úseku odhaduji minimálně na další čtyři roky."
Petr Laušman, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic
"Pokud bych byl dneska před rozhodnutím, snažil bych se, aby dálnice vedla přinejmenším delším tunelem. Na druhou stranu je potřeba vzít v potaz realitu a dosavadní vývoj. Chápu argumentaci Ředitelství silnic a dálnic. Netvrdím, že je to dobré řešení, ale už bylo jednou schváleno."
Ladislav Miko, náměstek ministra životního prostředí
"Přál bych si, aby dálnice už byla dávno hotová. Věřím, že zvítězí zdravý rozum a nejrychlejší řešení."
Jiří Šulc, hejtman Ústeckého kraje
"Příprava stavby dálnice se nepodcenila, vybrala se ta nejlepší varianta."
Jiří Skalický, starosta Velemína, odkud dálnice odvede tranzitní dopravu
"Za každý hlas, který nás podpoří, budeme vděční. Klidně to ale může skončit 55:0 v náš neprospěch."
Miroslav Patrik z Dětí Země, které prosazují dlouhý tunel
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích