Sobota, 27. dubna 2024

Automobilový svět hledá náhradu předražené ropy

Do konce roku se má cena nafty dostat na 200 dolarů za barel.
Automobilový svět hledá náhradu předražené ropy
V roce 2013 překročí podle některých analytiků nepředstavitelnou hranici 300 dolarů za barel. Tyto prognózy, podpořené neustále rostoucí cenou ropy v současnosti, již poměrně neurvale budí ze snění ty, kdo usnuli na vavřínech věnčících barel ropy za 25 dolarů.

Nezbývá, než přejít na jiné pohony. Roky si to uvědomují japonské automobilky Honda i Toyota a nyní se přidávají další. Od benzinových ikon koncernu Chrysler po čínské novátory z automobilky BYD (Built Your Dream). Všichni vyvíjejí elektromobily. Ne jako hračku, ale jako plnohodnotný automobil.

NISSAN INVESTUJE DO ELEKTROMOBILŮ A BATERIÍ

Nejnovější zprávou v tomto směru je informace o investici v rozsahu půl až jedné miliardy eur, které chce do vývoje elektrických automobilů izraelské firmy Better Place vložit francouzsko-japonská aliance Renault - Nissan. Nissan má v oblasti elektrických automobilů velké plány. Jde o tříletý program, který má vyvrcholit zahájením masové produkce vozu s elektrickým pohonem. Firma hodlá v roce 2010 uvést své elektromobily na americký trh. O rok později by se měly tyto vozy objevit také v Izraeli a Dánsku a v dalším roce by se již měly prodávat po celém světě. Better Place k tomu do roku 2010 vytvoří počáteční síť dobíjecích stanic v Izraeli a v Dánsku. Zájem o spolupráci už projevila i dánská společnost Dong Energy, největší světový operátor větrných elektráren, která by chtěla představit elektrické automobily ve skandinávských zemích, kde se mohou baterie dobíjet silou větru.

Společně s elektronickým konglomerátem NEC investuje Nissan 12 miliard jenů (téměř 2 miliardy Kč) do zahájení sériové výroby lithium-iontových baterií pro ekologické vozy. S cílem stát se vedoucím hráčem na trhu s automobily s nulovými emisemi.

Lithium-iontové baterie, na jejichž využití pro automobily pracují prakticky všechny přední světové automobilky, jsou považovány za klíčový faktor pro posílení nákladové konkurenceschopnosti hybridních automobilů. Ty kombinují různé druhy pohonu, nejčastěji benzinový a elektrický, což umožňuje úsporu pohonných hmot. Společný podnik firem Nissan a NEC bude zpočátku vyrábět 13.000 baterií ročně. Jeho kapacita by se však měla postupně vyšplhat až na 65.000 baterií ročně. Baterie budou podle představitelů firmy Nissan výkonnější a menší než nikl-vodíkové, které se v současnosti používají v elektrických automobilech.

TROCHU JINÝ "DŽÍP"...

Na rozdíl od izraelsko - francouzsko - japonských plánů jsou elektrické jeepy americké automobilky Chrysler již realitou. Dvoumístný koncept Jeep Renegade, představený na letošním ženevském autosalonu, má nejen zajímavý design, ale i sympatický dojezd. Vůz startuje na lithium-ion akumulátory, jejichž kapacita postačí na prvních 64 km jízdy. Poté přebírá pohon tříválcový Bluetec dieselmotor o obsahu 1,5 litru. Nádrž na 37,8 litru nafty stačí na dalších 580 km. Celkové emise prototypu odpovídají benzinovému motoru, který by měl spotřebu 2,1 litru na sto kilometrů, tedy zhruba třikrát méně než je 140 gramů CO2 na kilometr u Škody Fabie. Jde o skutečné terénní vozidlo, jeho nájezdový úhel je 44 stupňů, tedy téměř polovina pravého úhlu. Jmenovitý výkon elektromotoru je 200 kW, k dobíjení 16 kWh Li-ion baterií vozidlo využívá i energie získané při brzdění. Z nuly na 96 km/hod (čili 60 mil) zrychlí prototyp za 8,5 vteřiny a dosáhne maximální rychlosti 145 km/hod.

Jeep Renegade není jediným "elektrickým" excesem automobilky Chrysler. Koncept Chrysler ecoVoyager využívá k pohonu vedle elektromotoru známého z modelu Jeep Renegade také vodíkových palivových článků. Elektromotor o jmenovitém výkonu 200 kW zrychlí vozidlo z nuly na 96 km/hod. za 8,8 vteřiny. Maximální rychlost 185 km/hod a dojezd vozidla 483 km zajišťuje spolu s elektromotorem vodíkový pohon PEM 45 kW. Vozidlo nemá žádné škodlivé emise, zanechává za sebou jen obláčky vodní páry. Vozidlo nemá boční B sloupek, jeho zadní dveře se otvírají dozadu a přední dopředu, takže při současném otevření poskytují maximálně pohodlný prostor pro nastupování. Chrysler ecoVoyager je čtyřmístná limuzína s užitečnou hmotností 1588 kg, dlouhá 4856 mm, široká 1915 mm a vysoká 1600 mm s rozvorem 2946 mm.

AUTA "NA BATERKY" JEZDÍ BEZ EMISÍ - A DOST DALEKO!

Plně elektrickým vozidlem je čtyřmístný Dodge ZEO (Zero Emissions Operation, čili výkon s nulovými emisemi). Jde o sportovní sedan masivních tvarů s 23 palcovými pneumatikami, stvořený pro rychlou jízdu, nic pro rodinu. Jeho jediným pohonem je elektromotor o výkonu 200 kW, který svůj točivý moment přenáší na zadní nápravu. Vůz s užitečnou hmotností 15432 kg má velký rozvor 2792 mm, který vytlačil kola až do rohů podvozku, což přispívá k větší stabilitě sedanu na vozovce. Z nuly na 96 km/hod se rozjede za 5,7 vteřiny a dosahuje maximální rychlosti 209 km/hod. Jedno nabití jeho li-ion baterie vystačí na 402 km jízdy.

Japonská automobilka Mitsubishi začala o vozidle s alternativním pohonem uvažovat již v roce 1993. Výsledkem je mini elektromobil i-EV, v němž jsou konvenční benzinový motor a pod podlahou zavěšená nádrž paliva nahrazeny systémem lithium - ion baterií, motorem, invertorema dalšími elektrokomponenty. Toto uspořádání umožňuje uložit pohonnou jednotku před zadní nápravu, což rozšiřuje prostor kabiny pro čtyři cestující. Instalace baterií pod podlahou zároveň snižuje těžiště vozu. Každou baterii tvoří 22 modulů, každý se čtyřmi články. Díky jejich výkonu zrychlí miniauto na 40 až 60 km/hod o třetinu rychleji než vůz s benzinovým motorem. Má i vyšší točivý moment, 180 Nm oproti 94 Nm přeplňovaného benzinového motoru o obsahu 660 ccm. Baterie umožňují na jedno nabití dojezd 160 km, a co je důležité - lze je nabíjet z běžné zásuvky v domácnosti. Pokud je v síti napětí 100 V, trvá nabíjení 14 hodin. Při napětí 200 V je nabíjecí doba poloviční. Baterie je možné nabíjet i třífázovým proudem a pak trvá nabití na 80 % kapacity jen půl hodiny. V Japonsku jsou provozní náklady tohoto vozu ve srovnání s benzinovým miniautem třetinové, pokud se baterie nabíjejí denním proudem. Při použití nočního proudu jsou pak jednou devítinou nákladů na provoz auta s benzinovým motorem.

Stranou "elektrománie" nezůstala ani další japonská automobilka Subaru, jejíž všechny modely mají poháněná všechna čtyři kola. V Ženevě předvedla koncept R1e plug-in, tedy elektromobil s nabíjením z domácí zásuvky. Jeho emise škodlivin jsou o 73 % nižší než emise srovnatelného vozu s benzinovým motorem.

VÝVOJ VYŽADUJE VŠESTRANNOU SPOLUPRÁCI

Při vývoji elektromobilů kooperují se známými automobilkami i firmy ze zcela jiných oborů. To je případ francouzské společnosti Bolloré, která na celém světě zaměstnává 32 tisíc lidí a jejíž roční obrat převyšuje šest miliard eur. Bolloré mimo jiné třicet let vyvíjí a vyrábí kapacitní akumulátory. Nyní se Bolloré spojila s italskou skupinou Pininfarina, proslulou designem špičkových vozů Ferrari a Maserati. Výsledkem spolupráce je městský elektromobil Blu-E-car se třemi místy vepředu, dvěma vzadu a s nulovými emisemi škodlivin. Zdrojem proudu pro jeho pohon je Batscap Lithium Metal Polymer baterie 28 kWh, která vozu poskytuje výkon 30 kW při stálé rychlosti a 50 kW při maximu. Baterie se nabíjí z domácí zásuvky pět hodin, ovšem již po pěti minutách nabíjení postačí na ujetí 25 km. S plnou kapacitou baterie ujede Blu-E-car 250 km. Startuje velice rychle, za 4,9 vteřiny dosáhne vůz rychlosti 50 km/hod, maximálně může jet rychlostí 130 km/hod. Vůz se již připravuje do výroby, prvních tisíc kusů se na trhu objeví v létě příštího roku a během tří let se chce Bolloré s Pininfarina Group dostat na roční produkci 15 tisíc aut.

NA HYBRIDY SE CHYSTAJÍ I ČÍŇANÉ, EVROPU LÁKÁ SPÍŠE PLYN

Prototyp hybridního elektromobilu v Ženevě představila i čínská automobilka BYD (Build Your Dreams, čili buduj svůj sen). Jde o vůz nižší střední třídy F3 DM, čilio Dual Mode: vůz má bezninový motor o výkonu 50 kW se spotřebou kolem 6 litrů na sto kilometrů, a vedle toho i elektromotor o stejném výkonu a se spotřebou 16 kWh na sto kilometrů. Baterie se dobíjí jak z domácí sítě, tak třífázovým proudem a na polovinu kapacity se dostane za deset minut. Zkratka HEV na kapotě auta - po čínském způsobu - je trochu zavádějící, neznamená totiž vodíkový pohon, jak by se dalo soudit z písmene označující často ve světě alternativních pohonů zkratku pojmu "hydrogene", ale Hybrid Electric Vehicle, čili hybridní elektrické vozidlo.

Při volbě alternativního pohonu sázejí Evropané spíše na stlačený zemní plyn (CNG) než na elektromotory. Příkladem může být rakouský výrobce Magna Steyr, jehož čtyřmístný terénní vůz neotřelého designu Mila Alpin má hybridní pohon kombinující elektřinu a zemní plyn. Litrový CNG pohon má výkon 62 kW, elektromotr 20 kW. Nádrž na 172 litrů stlačeného zemního plynu stačí na dojezd 534 km a provozní náklady na 100 km jsou čtyři eura, polovina nákladů na provoz stejného vozu s benzinovým pohonem.
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů