Pátek, 26. dubna 2024

Přeměna areálu Škody Holding si vyžádá miliardy

Přeměna areálu Škody Holding si vyžádá miliardy
V Plzni vzniká pilotní projekt brownfieldu, tedy výstavby průmyslové zóny v existujícím továrním komplexu.

AUTOR: Miroslav Petr
Po více než sto letech postupné pozemkové expanze se plzeňská Škodovka vzdá až poloviny svého stoosmdesátihektarového areálu. Padne i většina vysokých zdí, které dosud strojírenský gigant Škoda Holding uzavírají před veřejností.
Brownfield, neboli přebudování současného továrního areálu na víceúčelovou průmyslovou zónu, si vyžádá investice v rozsahu tří až šesti miliard korun a mimo jiné i demolici objektů o celkovém objemu jednoho miliónů kubických metrů, přesun části inženýrských sítí i urychlené vyřešení staré ekologické zátěže. Už letos v létě by ale měla meziresortní komise, jmenovaná vládou, vypsat soutěž na dodavatele a v září by mohly začít stavební práce.
Podle zástupců vládní agentury CzechInvest, která se na regeneraci zóny podílí společně se Škodou Holding a městem Plzeň, jde v oblasti brownfieldu o pilotní projekt v České republice. Jeho realizací dojde také k dopravnímu propojení dosud uzavřeného komplexu s centrální částí města. \"Jde o nejsložitější projekt, jaký jsme zatím realizovali,\" vyjádřil se v pátek v Plzni za CzechInvest ředitel divize podnikatelských nemovitostí a regionů Zdeněk Jana.

První finance jsou již k dispozici
Projekt už byl v polovině letošního dubna komisí Ministerstva průmyslu a obchodu zařazen do národního programu rozvoje průmyslových zón, získal dotaci 250 miliónů korun a je podporován i Ministerstvem životního prostředí. Další projekty mají v oblasti brownfieldu připravené města, jako je například Ostrava, Zlín či Ústí nad Labem, tam ale jejich realizaci komplikují složité majetkoprávní vztahy k pozemkům.
V Plzni by první etapa měla být dokončena už v prosinci příštího roku. V tu dobu už má být novým investorům k dispozici 58 hektarů pozemků.
\"Celkové finanční náklady budou nesmírné. Je to ale reálná vize, která ve výsledku v místě umožní rozšíření podnikatelského prostředí,\" řekl generální ředitel Škody Holding Jiří Zapletal. Škoda přispěje v první etapě částkou 682 miliónů korun, v dalších etapách půjde především o zdroje ze strukturálních fondů Evropské unie.
\"Tam bude požadována spoluúčast, i tu jsme připraveni poskytnout,\" přidává za holding ředitel rozvoje společnosti Michal Korecký. Dlouhodobě je podle něj stav uzavřeného továrního areálu s řadou nevyužitých ploch v blízkosti centra města neudržitelný. Připouští ale, že pro strojírny by bylo možná ekonomicky výhodnější, kdyby volné části svého areálu Škoda rozprodala investorům hned \"tak, jak stojí\".
\"To ale není řešení, které by bylo smysluplné pro Plzeň,\" uvedl Korecký.

Přijdou noví investoři
Radnice přispěje podle slov primátora Jiřího Šnebergera svým know-how a zkušenostmi s budováním nyní už zaplněné průmyslové zóny Borská pole, která přímo sousedí s jižní částí regenerovaného škodováckého areálu.
\"Plzeň je pro zahraniční i domácí investory velmi dobrá adresa. Budeme takto schopni vyhovět dalším zájemcům, které bychom jinak museli kvůli zaplněným Borským polím odmítat,\" vyjádřil se primátor.
Příchod nových zaměstnavatelů by tak měl ve výsledku přispět k vytvoření tří až pěti tisíc nových pracovních míst.
Při řešení problému se začleněním průmyslového komplexu do vnitřního města se plzeňští radní inspirovali zkušenostmi holandského města Hengelo, které chce letos regenerovat padesátihektarový areál strojírenské firmy pro činnosti v oblasti výroby a služeb.
První část pozemků v hlavním areálu dnešní Škody Holding získal zakladatel strojíren Emil Škoda na konci 19. století, současných rozměrů dosáhl výrobní komplex v polovině 20. století. O část hlavního areálu, kde pracuje pro holding přes čtyři tisíce lidí a kde 30 procent zastavěných ploch patří už dnes jiným firmám, přijde nyní Škoda Holding v rámci loni ohlášeného prodeje některých dceřiných společností (hutě, kovárny atd.). Část nevyužívaných ploch získají noví investoři v rámci regenerace průmyslové zóny a v místě si holding ponechá jen obory, které vlastnická skupina Appian Group považuje za perspektivní (dopravní technika, energetika).

Regenerace průmyslového závodu Škody Holding
Odhad celkových
nákladů 3-6 miliard korun
(převážně z fondů EU)
Finanční zdroje 1. etapy
státní dotace 250 miliónů korun
zdroje Škody Holding
682 miliónů korun

Termín dokončení 1. etapy
prosinec 2005

Celková plocha areálu
Škody Holding 183 hektarů

Plocha
k regeneraci 165 hektarů

Pro nové investory v rámci regenerace je připraveno 50-90 hektarů pozemků, z toho až 300 tisíc čtverečních metrů výrobních ploch
Počet zamýšlených pracovních míst 3000-5000
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů