Kužvart se snaží podstatně zkrátit dálnici D 3
Ministerstvo životního prostředí (MŽP) se snaží zablokovat výstavbu dálnice D 3
(Praha-Tábor-České Budějovice). Trvá na tom, aby se zrušil celý plánovaný úsek D
3 mezi Prahou a Meznem, kde je kolem řeky Sázavy oblíbená rekreační oblast.
\"Naše záporné stanovisko k průchodu dálnice D 3 Posázavím se nezměnilo. Proti
je i řada obcí,\" řekl Právu ministr životního prostředí Miloš Kužvart. Dálnice
D 3 má už v roce 2010 urychlit cestování z Prahy přes hraniční přechod Dolní
Dvořiště do Rakouska. Obyvatelé posázavských osad se však obávají, že do
krajiny, která se kultivovala staletí, vtrhnou s dálnicí kolony kamiónů a kolem
ní vyrostou motoresty, čerpací stanice ilogistická centra. Kužvartovo
ministerstvo proto požaduje, aby se na dálnici či rychlostní komunikaci
zmodernizovala dnešní silnice I/3, kterou se jezdí z Mirošovic přes Benešov,
Votice a Miličín do Českých Budějovic. Tato čtyřpruhová komunikace by v Mezně
navázala na dálnici D 3. Oblast Posázaví by tak zůstala uchráněna od dálničních
mostů. Naopak představitelé Jihočeského i Středočeského kraje jsou jednoznačně
pro vybudování D 3 v původně navrhované trase, tedy od obchvatu Prahy přes
Posázaví do Mezna a dál přes Tábor do Českých Budějovic. \"O trase se diskutuje
už devět let a všichni jsme z toho unaveni. Co nejdříve by se ale měla
zmodernizovat i silnice I/3. Vždyť Olbramovice, Votice, Miličín a některé další
obce podél této silnice jsou na samé hranici dopravního kolapsu,\" upozorňuje
hejtman Středočeského kraje Petr Bendl. Zájem má i Rakousko Podle ministerstva
dopravy a spojů (MDS) dálnice D 3 být prostě musí. Oddálení jejího dokončení by
způsobilo hospodářské ztráty a poškodilo životní prostředí na jiných
komunikacích. Ministr dopravy a spojů Jaromír Schling označil už dříve za
hluboký omyl Kužvartův názor, že by tuto dálnici mohlo nahradit rozšíření
silnice I/3. Denně jí totiž projíždí až devatenáct tisíc vozidel. D 3 by tedy
silnici I/3 významně odlehčila a napomohla rozvoji jižních Čech. Navíc jde i o
mezinárodní závazky. Rakousko chce totiž do roku 2010 rozšířit silnici z
Unterweitersdorfu k hraniční obci Wullovitz a přechodu Dolní Dvořiště na
rychlostní silnici. Ta se má na česko-rakouské hranici napojit na čtyřpruhovou
komunikaci R 3, jež do Dolního Dvořiště povede z jihočeské metropole. V současné
době jsou na 151 kilometrů dlouhé trase D 3 ve výstavbě jen úseky
Chotoviny-Stoklasná Lhota a Stoklasná Lhota-Čekanice. Platné stavební povolení
má rovněž úsek od čekanického mostu po už dokončený dálniční obchvat Tábora.
Další výstavba D 3 mezi Prahou a Táborem závisí na schválení územních plánů
pražského regionu, Středočeského kraje a Benešovska. K podpoře výstavby D 3
vzniklo před lety sdružení, v němž se velmi angažovali poslanec ČSSD František
Vnouček, bývalý náměstek ministra dopravy a spojů Pavel Braha a místopředseda
ODS Miroslav Beneš. \"Poslaneckou iniciativou se nám v roce 1999 podařilo
dálnici D 3 vrátit do vládou schváleného programu rozvoje dálniční sítě ČR do
roku 2010 a na odstartování výstavby prosadit do rozpočtu potřebných 300 miliónů
korun. Tím, že se letos v únoru u Chotovin začalo stavět, je už dokončení D 3
nezvratným procesem,\" je přesvědčen František Vnouček. Náklady přesáhnou
šedesát miliard Celkové náklady na D 3 přesáhnou šedesát miliard korun. To však
podle Vnoučka problém nebude. \"Financování zajistí Státní fond dopravní
infrastruktury, a využít bude možné i peněz z fondů Evropské unie. Navíc se
hlásí řada soukromých investorů. Ti ale potřebují, aby o trase D 3 bylo
definitivně rozhodnuto a dál už se nezpochybňovala,\" zdůraznil. D 3 by podobně
jako dálnici D 47 (Lipník nad Bečvou-Ostrava-Bohumín) mohl za své peníze
postavit a pak až do splacení nákladů provozovat soukromý investor. Ministerstvo
dopravy a spojů (MDS) ovšem popírá, že by v tom dělalo nějaké kroky. \"Stavba je
zatím financována pouze ze státních prostředků,\" sdělila ČTK Ludmila Roubcová,
tisková mluvčí MDS. MŽP dává zelenou rychlostní komunikaci Zatímco výstavbu
dálnice D 3 Kužvart brzdí, zcela jiný postoj zaujal k dalšímu projektu, jenž by
mohl zlepšit dopravní spojení do jižních Čech. Tím je rychlostní komunikace R 4,
která by se měla stát jednou z dopravních tepen eurokoridoru Sever-Jih. \"Naše
ministerstvo má zájem, aby R 4 byla vybudována co nejdříve,\" potvrdil Právu
Kužvart. Zatím vede čtyřpruhová rychlostní komunikace od hlavního města přes
Dobříš jen k Příbrami a právě na ni má R 4 navázat. \"Podle našeho projektu by
mohla být R 4 do roku 2010 dokončena od Dubence u Příbrami přes Skalku, Milín,
Lety, Čimelice a Mirotice do Písku,\" je přesvědčen předseda Sdružení pro
výstavbu dálnice D 3 Pavel Braha. Sdružení chce na podzim o rychlostní
komunikaci R 4 jednat s MDS a předložit mu ucelenou koncepci výstavby včetně
návrhu financování. V budoucnu by R 4 měla od Písku po trase dnešní silnice
číslo 20 pokračovat až do Českých Budějovic a tam se napojit na rychlostní
komunikaci do Dolního Dvořiště. Podle expertů je však podivné, že Kužvart tento
projekt upřednostňuje před dálnicí D 3, když právě silnice č. 20, bez níž by R 4
skončila v polích, představuje už dnes velmi silnou ekologickou zátěž. Zdroj:
Právo
Ministerstvo životního prostředí (MŽP) se snaží zablokovat výstavbu dálnice D 3 (Praha-Tábor-České Budějovice). Trvá na tom, aby se zrušil celý plánovaný úsek D 3 mezi Prahou a Meznem, kde je kolem řeky Sázavy oblíbená rekreační oblast.
\"Naše záporné stanovisko k průchodu dálnice D 3 Posázavím se nezměnilo. Proti je i řada obcí,\" řekl Právu ministr životního prostředí Miloš Kužvart. Dálnice D 3 má už v roce 2010 urychlit cestování z Prahy přes hraniční přechod Dolní Dvořiště do Rakouska. Obyvatelé posázavských osad se však obávají, že do krajiny, která se kultivovala staletí, vtrhnou s dálnicí kolony kamiónů a kolem ní vyrostou motoresty, čerpací stanice ilogistická centra. Kužvartovo ministerstvo proto požaduje, aby se na dálnici či rychlostní komunikaci zmodernizovala dnešní silnice I/3, kterou se jezdí z Mirošovic přes Benešov, Votice a Miličín do Českých Budějovic. Tato čtyřpruhová komunikace by v Mezně navázala na dálnici D 3. Oblast Posázaví by tak zůstala uchráněna od dálničních mostů. Naopak představitelé Jihočeského i Středočeského kraje jsou jednoznačně pro vybudování D 3 v původně navrhované trase, tedy od obchvatu Prahy přes Posázaví do Mezna a dál přes Tábor do Českých Budějovic. \"O trase se diskutuje už devět let a všichni jsme z toho unaveni. Co nejdříve by se ale měla zmodernizovat i silnice I/3. Vždyť Olbramovice, Votice, Miličín a některé další obce podél této silnice jsou na samé hranici dopravního kolapsu,\" upozorňuje hejtman Středočeského kraje Petr Bendl.
Zájem má i Rakousko
Podle ministerstva dopravy a spojů (MDS) dálnice D 3 být prostě musí. Oddálení jejího dokončení by způsobilo hospodářské ztráty a poškodilo životní prostředí na jiných komunikacích. Ministr dopravy a spojů Jaromír Schling označil už dříve za hluboký omyl Kužvartův názor, že by tuto dálnici mohlo nahradit rozšíření silnice I/3. Denně jí totiž projíždí až devatenáct tisíc vozidel. D 3 by tedy silnici I/3 významně odlehčila a napomohla rozvoji jižních Čech. Navíc jde i o mezinárodní závazky. Rakousko chce totiž do roku 2010 rozšířit silnici z Unterweitersdorfu k hraniční obci Wullovitz a přechodu Dolní Dvořiště na rychlostní silnici. Ta se má na česko-rakouské hranici napojit na čtyřpruhovou komunikaci R 3, jež do Dolního Dvořiště povede z jihočeské metropole. V současné době jsou na 151 kilometrů dlouhé trase D 3 ve výstavbě jen úseky Chotoviny-Stoklasná Lhota a Stoklasná Lhota-Čekanice. Platné stavební povolení má rovněž úsek od čekanického mostu po už dokončený dálniční obchvat Tábora. Další výstavba D 3 mezi Prahou a Táborem závisí na schválení územních plánů pražského regionu, Středočeského kraje a Benešovska. K podpoře výstavby D 3 vzniklo před lety sdružení, v němž se velmi angažovali poslanec ČSSD František Vnouček, bývalý náměstek ministra dopravy a spojů Pavel Braha a místopředseda ODS Miroslav Beneš. \"Poslaneckou iniciativou se nám v roce 1999 podařilo dálnici D 3 vrátit do vládou schváleného programu rozvoje dálniční sítě ČR do roku 2010 a na odstartování výstavby prosadit do rozpočtu potřebných 300 miliónů korun. Tím, že se letos v únoru u Chotovin začalo stavět, je už dokončení D 3 nezvratným procesem,\" je přesvědčen František Vnouček.
Náklady přesáhnou šedesát miliard
Celkové náklady na D 3 přesáhnou šedesát miliard korun. To však podle Vnoučka problém nebude. \"Financování zajistí Státní fond dopravní infrastruktury, a využít bude možné i peněz z fondů Evropské unie. Navíc se hlásí řada soukromých investorů. Ti ale potřebují, aby o trase D 3 bylo definitivně rozhodnuto a dál už se nezpochybňovala,\" zdůraznil. D 3 by podobně jako dálnici D 47 (Lipník nad Bečvou-Ostrava-Bohumín) mohl za své peníze postavit a pak až do splacení nákladů provozovat soukromý investor. Ministerstvo dopravy a spojů (MDS) ovšem popírá, že by v tom dělalo nějaké kroky. \"Stavba je zatím financována pouze ze státních prostředků,\" sdělila ČTK Ludmila Roubcová, tisková mluvčí MDS.
MŽP dává zelenou rychlostní komunikaci
Zatímco výstavbu dálnice D 3 Kužvart brzdí, zcela jiný postoj zaujal k dalšímu projektu, jenž by mohl zlepšit dopravní spojení do jižních Čech. Tím je rychlostní komunikace R 4, která by se měla stát jednou z dopravních tepen eurokoridoru Sever-Jih. \"Naše ministerstvo má zájem, aby R 4 byla vybudována co nejdříve,\" potvrdil Právu Kužvart. Zatím vede čtyřpruhová rychlostní komunikace od hlavního města přes Dobříš jen k Příbrami a právě na ni má R 4 navázat. \"Podle našeho projektu by mohla být R 4 do roku 2010 dokončena od Dubence u Příbrami přes Skalku, Milín, Lety, Čimelice a Mirotice do Písku,\" je přesvědčen předseda Sdružení pro výstavbu dálnice D 3 Pavel Braha. Sdružení chce na podzim o rychlostní komunikaci R 4 jednat s MDS a předložit mu ucelenou koncepci výstavby včetně návrhu financování. V budoucnu by R 4 měla od Písku po trase dnešní silnice číslo 20 pokračovat až do Českých Budějovic a tam se napojit na rychlostní komunikaci do Dolního Dvořiště. Podle expertů je však podivné, že Kužvart tento projekt upřednostňuje před dálnicí D 3, když právě silnice č. 20, bez níž by R 4 skončila v polích, představuje už dnes velmi silnou ekologickou zátěž.
Zdroj: Právo
Sdílet článek na sociálních sítích