HydrogenIX: vozidlo z české univerzity
Vědci a studenti z Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava (VŠB-TU)
se pokusí uspět v mezinárodní konkurenci s nejnovějšími technologiemi v praxi.
Jejich projekt HydrogenIX, což je koncept ekologického vozidla na vodíkový
pohon, bude zanedlouho soutěžit o nejnižší spotřebu paliva v Eco-Marathonu firmy
Shell.
Soutěž se uskuteční v květnu ve francouzském Nogaru. Ostravský projekt je prvním
vozidlem akreditovaným do této soutěže z České republiky a teprve čtvrtým
soutěžním vozidlem na vodík v Evropě.
Pokrokovost elektrického pohonu vozidla spočívá ve využití nejmodernějších
přístupů v koncepcích elektrochemických energetických zdrojů. Jako generátoru
elektrické energie vědci využili soustavy nízkoteplotních palivových článků s
protonovou membránou, které umožňuje využít k výrobě elektřiny vodíku jako
palivového plynu.
"Konkurence pracuje s obdobnou koncepcí pohonu s palivovým článkem vodík-vzduch.
Náš koncept ověřuje některé přístupy řízení a provozu palivového článku, které
by měly zajistit vyšší účinnost a vyšší bezpečnost jeho provozu v mobilním
prostředku. Tyto postupy je možné následně aplikovat pro budoucí komerční
účely," uvedl Bohumil Horák z Laboratoře palivových článků VŠB-TU, která projekt
vytvořila.
Výkon elektromotoru ostravského vozidla je pouhých 200 W. Vědci budou dělat
poslední testy v březnu a dubnu, loni však jejich vozidlo urazilo 1500 kilometrů
s jedním litrem paliva. Zatím nejlepší světový výkon soutěžního vozidla na vodík
drží konkurenční tým ze Švýcarska. Loni v soutěži ujelo na litr paliva
vzdálenost 1800 kilometrů. "Chceme se k tomuto výkonu nejen přiblížit," dodal
Horák.
Na projektu se podílí sedm specialistů VŠB-TU Ostrava, dva vědci z Technické
univerzity v Košicích, ale také doktorandi a studenti obou škol. Projekt
financují sponzoři a škola, která v této oblasti spolupracuje například s Českou
energetickou agenturou, Technologickým centrem Akademie věd, firmami LabTech,
Siemens, Ballard a Heliocentris.
Využití vodíku jako paliva není při dnešních cenách za ropné produkty reálné,
především pro to, že je jeho výroba velmi drahá a není připravena
infrastruktura, která by umožnila vyrábět a distribuovat vodík bezpečně a v
dostatečně velkém množství. Vodík se totiž v pozemských podmínkách téměř
nevyskytuje v čisté formě.
Hlavní výhodou vozidla na vodíkový pohon je ale čistota spalování. Pokud se
vodík jako palivo použije v motorech s vnitřním spalováním nebo v palivových
článcích, vznikne tepelná, mechanická či elektrická energie a neškodný produkt -
voda.
Vědci a studenti z Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava (VŠB-TU) se pokusí uspět v mezinárodní konkurenci s nejnovějšími technologiemi v praxi. Jejich projekt HydrogenIX, což je koncept ekologického vozidla na vodíkový pohon, bude zanedlouho soutěžit o nejnižší spotřebu paliva v Eco-Marathonu firmy Shell.
Soutěž se uskuteční v květnu ve francouzském Nogaru. Ostravský projekt je prvním vozidlem akreditovaným do této soutěže z České republiky a teprve čtvrtým soutěžním vozidlem na vodík v Evropě.
Pokrokovost elektrického pohonu vozidla spočívá ve využití nejmodernějších přístupů v koncepcích elektrochemických energetických zdrojů. Jako generátoru elektrické energie vědci využili soustavy nízkoteplotních palivových článků s protonovou membránou, které umožňuje využít k výrobě elektřiny vodíku jako palivového plynu.
"Konkurence pracuje s obdobnou koncepcí pohonu s palivovým článkem vodík-vzduch. Náš koncept ověřuje některé přístupy řízení a provozu palivového článku, které by měly zajistit vyšší účinnost a vyšší bezpečnost jeho provozu v mobilním prostředku. Tyto postupy je možné následně aplikovat pro budoucí komerční účely," uvedl Bohumil Horák z Laboratoře palivových článků VŠB-TU, která projekt vytvořila.
Výkon elektromotoru ostravského vozidla je pouhých 200 W. Vědci budou dělat poslední testy v březnu a dubnu, loni však jejich vozidlo urazilo 1500 kilometrů s jedním litrem paliva. Zatím nejlepší světový výkon soutěžního vozidla na vodík drží konkurenční tým ze Švýcarska. Loni v soutěži ujelo na litr paliva vzdálenost 1800 kilometrů. "Chceme se k tomuto výkonu nejen přiblížit," dodal Horák.
Na projektu se podílí sedm specialistů VŠB-TU Ostrava, dva vědci z Technické univerzity v Košicích, ale také doktorandi a studenti obou škol. Projekt financují sponzoři a škola, která v této oblasti spolupracuje například s Českou energetickou agenturou, Technologickým centrem Akademie věd, firmami LabTech, Siemens, Ballard a Heliocentris.
Využití vodíku jako paliva není při dnešních cenách za ropné produkty reálné, především pro to, že je jeho výroba velmi drahá a není připravena infrastruktura, která by umožnila vyrábět a distribuovat vodík bezpečně a v dostatečně velkém množství. Vodík se totiž v pozemských podmínkách téměř nevyskytuje v čisté formě.
Hlavní výhodou vozidla na vodíkový pohon je ale čistota spalování. Pokud se vodík jako palivo použije v motorech s vnitřním spalováním nebo v palivových článcích, vznikne tepelná, mechanická či elektrická energie a neškodný produkt - voda.
Soutěž se uskuteční v květnu ve francouzském Nogaru. Ostravský projekt je prvním vozidlem akreditovaným do této soutěže z České republiky a teprve čtvrtým soutěžním vozidlem na vodík v Evropě.
Pokrokovost elektrického pohonu vozidla spočívá ve využití nejmodernějších přístupů v koncepcích elektrochemických energetických zdrojů. Jako generátoru elektrické energie vědci využili soustavy nízkoteplotních palivových článků s protonovou membránou, které umožňuje využít k výrobě elektřiny vodíku jako palivového plynu.
"Konkurence pracuje s obdobnou koncepcí pohonu s palivovým článkem vodík-vzduch. Náš koncept ověřuje některé přístupy řízení a provozu palivového článku, které by měly zajistit vyšší účinnost a vyšší bezpečnost jeho provozu v mobilním prostředku. Tyto postupy je možné následně aplikovat pro budoucí komerční účely," uvedl Bohumil Horák z Laboratoře palivových článků VŠB-TU, která projekt vytvořila.
Výkon elektromotoru ostravského vozidla je pouhých 200 W. Vědci budou dělat poslední testy v březnu a dubnu, loni však jejich vozidlo urazilo 1500 kilometrů s jedním litrem paliva. Zatím nejlepší světový výkon soutěžního vozidla na vodík drží konkurenční tým ze Švýcarska. Loni v soutěži ujelo na litr paliva vzdálenost 1800 kilometrů. "Chceme se k tomuto výkonu nejen přiblížit," dodal Horák.
Na projektu se podílí sedm specialistů VŠB-TU Ostrava, dva vědci z Technické univerzity v Košicích, ale také doktorandi a studenti obou škol. Projekt financují sponzoři a škola, která v této oblasti spolupracuje například s Českou energetickou agenturou, Technologickým centrem Akademie věd, firmami LabTech, Siemens, Ballard a Heliocentris.
Využití vodíku jako paliva není při dnešních cenách za ropné produkty reálné, především pro to, že je jeho výroba velmi drahá a není připravena infrastruktura, která by umožnila vyrábět a distribuovat vodík bezpečně a v dostatečně velkém množství. Vodík se totiž v pozemských podmínkách téměř nevyskytuje v čisté formě.
Hlavní výhodou vozidla na vodíkový pohon je ale čistota spalování. Pokud se vodík jako palivo použije v motorech s vnitřním spalováním nebo v palivových článcích, vznikne tepelná, mechanická či elektrická energie a neškodný produkt - voda.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích