Kvůli dálnici žalují ministerstvo
Bavory Dálnice z Brna do Vídně, to je dlouhodobá kosa, která naráží na kámen
aktivistů a sdružení. Pro jedny je to nepředstavitelný a katastrofální zásah do
ekosystému Pálavy, pro druhé zase nezbytné a vymodlené zlepšení silniční
dopravy. Jediné, co oba tábory spojuje, jsou přitom emoce a vášně.
Bavory Dálnice z Brna do Vídně, to je dlouhodobá kosa, která naráží na kámen aktivistů a sdružení. Pro jedny je to nepředstavitelný a katastrofální zásah do ekosystému Pálavy, pro druhé zase nezbytné a vymodlené zlepšení silniční dopravy. Jediné, co oba tábory spojuje, jsou přitom emoce a vášně.
Nebojácný Nebojsa
Nejčerstvěji se do této kauzy vložilo občanské sdružení Nebojsa z Bavor. To teď podalo k Městskému soudu v Praze žalobu proti stanovisku Ministerstva životního prostředí k posouzení vlivů záměru stavby " Rychlostní silnice R52 Pohořelice - Mikulov ( Drasenhofen)" na životní prostředí. " Proboha, vždyť Pálava je přírodní klenot a oni ji chtějí okleštit proudy aut a kamionů," začíná emotivně vysvětlovat pohnutky k podání žaloby členka výboru občanského sdružení Nebojsa Hana Koňaříková. " Takový krok už nikdy nepůjde vrátit a bude mít fatální důsledky," dodává. Sdružení pokládá za zásadní chybu ministerstva to, že před vydáním souhlasného stanoviska netrvalo na posouzení jiných variant.
" Ministerstvo námitky odpůrců stavby vůbec nebralo v úvahu a veřejné projednání připomínalo spíše frašku s předem dohodnutým výsledkem," myslí si další členka výboru sdružení Libuše Obrdlíková. Podle ní by přivedení dálkové dopravy ve směru od Vídně ještě zvýšilo zátěž obcí, kde jsou už dnes překračovány mnohé limity.
Odpůrců je mnoho
" Pálavský region by se měl díky zachovaným přírodním hodnotám zaměřit především na turistické a rekreační využiti. Bylo by škoda celou oblast tímto zásahem narušit," souhlasí se sdružením starosta Dolních Dunajovic František Bařina.
Také Regionální muzeum v Mikulově se ústy pracovnice Milady Rigasové staví za ekologické aktivisty. " Výjimečnost celku není dána pouze měřitelnými hodnotami a právě díky harmonii vnímané smysly je Mikulov již dvacet let součástí biosférické rezervace Unesco. Dálnice nenávratně rozmělní celistvost krajiny," uvedla.
Právník Pavel Černý, člen Ekologického právního servisu, který občanské sdružení Nebojsa zastupuje, se domnívá, že neposouzením reálných variant mohlo dokonce dojít k porušení evropských směrnic. " Zásah do chráněných území soustavy Natura 2000 lze uskutečnit jen tehdy, pokud neexistuje jiná, šetrnější varianta. A to v tomto případě nebylo prokázáno," vysvětluje.
Ministerstvo si myje ruce
Samotné ministerstvo životního prostředí si však žádné pochybení nepřipouští. " O žalobě jsme se dozvěděli teprve dnes, z tiskové zprávy. Během posuzování vlivů stavby na životní prostředí ministerstvo prověřovalo varianty vycházející z koncepčních dokumentů schválených vládou a krajem," vysvětlila včera tisková mluvčí Ministerstva životního prostředí Karolína Šulová. " Z nich pak na základě obsáhlé odborné studie, připomínek řady institucí i občanů doporučilo tu, která pro životní prostředí představuje nejmenší zátěž. Stanovisko našeho ministerstva obsahuje téměř devadesát připomínek, které by měl investor splnit, aby se dopady minimalizovaly," hájí se.
" Sami lidé by se měli více přičinit o to, aby se z Pálavy nestala silniční tepna. A pokud s touto žalobou neuspějeme, rozhodně nesložíme zbraně. Třeba to potáhneme až k Ústavnímu soudu. Jinak bychom neměli čisté svědomí a nikdy bychom si to neodpustili," uzavřela celou kauzu výstižně Koňaříková.
Nebojácný Nebojsa
Nejčerstvěji se do této kauzy vložilo občanské sdružení Nebojsa z Bavor. To teď podalo k Městskému soudu v Praze žalobu proti stanovisku Ministerstva životního prostředí k posouzení vlivů záměru stavby " Rychlostní silnice R52 Pohořelice - Mikulov ( Drasenhofen)" na životní prostředí. " Proboha, vždyť Pálava je přírodní klenot a oni ji chtějí okleštit proudy aut a kamionů," začíná emotivně vysvětlovat pohnutky k podání žaloby členka výboru občanského sdružení Nebojsa Hana Koňaříková. " Takový krok už nikdy nepůjde vrátit a bude mít fatální důsledky," dodává. Sdružení pokládá za zásadní chybu ministerstva to, že před vydáním souhlasného stanoviska netrvalo na posouzení jiných variant.
" Ministerstvo námitky odpůrců stavby vůbec nebralo v úvahu a veřejné projednání připomínalo spíše frašku s předem dohodnutým výsledkem," myslí si další členka výboru sdružení Libuše Obrdlíková. Podle ní by přivedení dálkové dopravy ve směru od Vídně ještě zvýšilo zátěž obcí, kde jsou už dnes překračovány mnohé limity.
Odpůrců je mnoho
" Pálavský region by se měl díky zachovaným přírodním hodnotám zaměřit především na turistické a rekreační využiti. Bylo by škoda celou oblast tímto zásahem narušit," souhlasí se sdružením starosta Dolních Dunajovic František Bařina.
Také Regionální muzeum v Mikulově se ústy pracovnice Milady Rigasové staví za ekologické aktivisty. " Výjimečnost celku není dána pouze měřitelnými hodnotami a právě díky harmonii vnímané smysly je Mikulov již dvacet let součástí biosférické rezervace Unesco. Dálnice nenávratně rozmělní celistvost krajiny," uvedla.
Právník Pavel Černý, člen Ekologického právního servisu, který občanské sdružení Nebojsa zastupuje, se domnívá, že neposouzením reálných variant mohlo dokonce dojít k porušení evropských směrnic. " Zásah do chráněných území soustavy Natura 2000 lze uskutečnit jen tehdy, pokud neexistuje jiná, šetrnější varianta. A to v tomto případě nebylo prokázáno," vysvětluje.
Ministerstvo si myje ruce
Samotné ministerstvo životního prostředí si však žádné pochybení nepřipouští. " O žalobě jsme se dozvěděli teprve dnes, z tiskové zprávy. Během posuzování vlivů stavby na životní prostředí ministerstvo prověřovalo varianty vycházející z koncepčních dokumentů schválených vládou a krajem," vysvětlila včera tisková mluvčí Ministerstva životního prostředí Karolína Šulová. " Z nich pak na základě obsáhlé odborné studie, připomínek řady institucí i občanů doporučilo tu, která pro životní prostředí představuje nejmenší zátěž. Stanovisko našeho ministerstva obsahuje téměř devadesát připomínek, které by měl investor splnit, aby se dopady minimalizovaly," hájí se.
" Sami lidé by se měli více přičinit o to, aby se z Pálavy nestala silniční tepna. A pokud s touto žalobou neuspějeme, rozhodně nesložíme zbraně. Třeba to potáhneme až k Ústavnímu soudu. Jinak bychom neměli čisté svědomí a nikdy bychom si to neodpustili," uzavřela celou kauzu výstižně Koňaříková.
Sdílet článek na sociálních sítích