Politici lobbují za severní cestu
Politici z regionů v severní části republiky zahájili oficiálně společný lobbing
za takzvanou severní dálnici, která má propojit Liberec s Olomoucí. Šest
nejvyšších představitelů regionů a měst ze severu Čech a Moravy včera vystoupilo
proti plánu Ministerstva dopravy, které chce rozšířit dálnici D1 Praha - Brno na
tři pruhy. Na severu se obávají, že kvůli stavbě, která podle nich přijde na víc
než 40 miliard korun, nezbudou peníze na "jejich" rychlostní komunikaci R35.
Stát by měl stavět spíš severní dopravní tepnu než rozšiřovat D1, říkají
politici ze severu.
Ministerstvo dopravy je však uklidňuje: tyto stavby nejdou proti sobě.
Hejtmani a primátoři krajských měst jsou přesvědčeni, že R35 za 30 miliard korun
odvede z D1 vozy jedoucí směrem na Polsko i Ostravu.
"R35 by minimálně o 30 procent odlehčila provozu na D1," řekl hejtman
Pardubického kraje Michal Rabas. S kolegy argumentuje i tím, že důležitá stavba
spojí tři kraje s více než 1,5 miliónu obyvatel a přinesla by rozvoj a další
investice.
Ministerstvo hejtmany uklidňuje, ale upozorňuje, že není dosud vyřešeno, kudy
R35 povede. "Nelze stavět severní cestu, když není jasná trasa," uvedl Viktor
Meca z tiskového odboru ministerstva, které už navrhlo vládě ustavit Řídící a
koordinační výbor pro R35, aby stavbu urychlilo.
Obě tepny - úpravy D1 a nová R35 - by měly být podle dnešních plánů hotovy za
pět let.
Na silnici severem země se vede spor o úsek mezi Vysokým Mýtem a Českou
Třebovou. Pardubický kraj tam chce vést trasu severněji, než je dnešní hlavní
tah spojující východ Čech a střední Moravu. Proti jsou některé obce, jichž by se
severnější varianta dotkla, ekologické organizace a nelíbí se ani Ministerstvu
životního prostředí. Ke druhé variantě, v trase dnešní spojnice, se kloní i
Ministerstvo dopravy. Podle pardubického hejtmana ale příprava pro územní
rozhodnutí v případě tzv. severní varianty přes Ústeckoorlicko skončí do čtyř
měsíců.
Politici z regionů v severní části republiky zahájili oficiálně společný lobbing za takzvanou severní dálnici, která má propojit Liberec s Olomoucí. Šest nejvyšších představitelů regionů a měst ze severu Čech a Moravy včera vystoupilo proti plánu Ministerstva dopravy, které chce rozšířit dálnici D1 Praha - Brno na tři pruhy. Na severu se obávají, že kvůli stavbě, která podle nich přijde na víc než 40 miliard korun, nezbudou peníze na "jejich" rychlostní komunikaci R35. Stát by měl stavět spíš severní dopravní tepnu než rozšiřovat D1, říkají politici ze severu.
Ministerstvo dopravy je však uklidňuje: tyto stavby nejdou proti sobě.
Hejtmani a primátoři krajských měst jsou přesvědčeni, že R35 za 30 miliard korun odvede z D1 vozy jedoucí směrem na Polsko i Ostravu.
"R35 by minimálně o 30 procent odlehčila provozu na D1," řekl hejtman Pardubického kraje Michal Rabas. S kolegy argumentuje i tím, že důležitá stavba spojí tři kraje s více než 1,5 miliónu obyvatel a přinesla by rozvoj a další investice.
Ministerstvo hejtmany uklidňuje, ale upozorňuje, že není dosud vyřešeno, kudy R35 povede. "Nelze stavět severní cestu, když není jasná trasa," uvedl Viktor Meca z tiskového odboru ministerstva, které už navrhlo vládě ustavit Řídící a koordinační výbor pro R35, aby stavbu urychlilo.
Obě tepny - úpravy D1 a nová R35 - by měly být podle dnešních plánů hotovy za pět let.
Na silnici severem země se vede spor o úsek mezi Vysokým Mýtem a Českou Třebovou. Pardubický kraj tam chce vést trasu severněji, než je dnešní hlavní tah spojující východ Čech a střední Moravu. Proti jsou některé obce, jichž by se severnější varianta dotkla, ekologické organizace a nelíbí se ani Ministerstvu životního prostředí. Ke druhé variantě, v trase dnešní spojnice, se kloní i Ministerstvo dopravy. Podle pardubického hejtmana ale příprava pro územní rozhodnutí v případě tzv. severní varianty přes Ústeckoorlicko skončí do čtyř měsíců.
Ministerstvo dopravy je však uklidňuje: tyto stavby nejdou proti sobě.
Hejtmani a primátoři krajských měst jsou přesvědčeni, že R35 za 30 miliard korun odvede z D1 vozy jedoucí směrem na Polsko i Ostravu.
"R35 by minimálně o 30 procent odlehčila provozu na D1," řekl hejtman Pardubického kraje Michal Rabas. S kolegy argumentuje i tím, že důležitá stavba spojí tři kraje s více než 1,5 miliónu obyvatel a přinesla by rozvoj a další investice.
Ministerstvo hejtmany uklidňuje, ale upozorňuje, že není dosud vyřešeno, kudy R35 povede. "Nelze stavět severní cestu, když není jasná trasa," uvedl Viktor Meca z tiskového odboru ministerstva, které už navrhlo vládě ustavit Řídící a koordinační výbor pro R35, aby stavbu urychlilo.
Obě tepny - úpravy D1 a nová R35 - by měly být podle dnešních plánů hotovy za pět let.
Na silnici severem země se vede spor o úsek mezi Vysokým Mýtem a Českou Třebovou. Pardubický kraj tam chce vést trasu severněji, než je dnešní hlavní tah spojující východ Čech a střední Moravu. Proti jsou některé obce, jichž by se severnější varianta dotkla, ekologické organizace a nelíbí se ani Ministerstvu životního prostředí. Ke druhé variantě, v trase dnešní spojnice, se kloní i Ministerstvo dopravy. Podle pardubického hejtmana ale příprava pro územní rozhodnutí v případě tzv. severní varianty přes Ústeckoorlicko skončí do čtyř měsíců.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích