Vláda projedná návrh na změny ekologických zákonů a prováděcích předpisů.
Velké prádlo
Tlak průmyslového sektoru na změny v ekologických zákonech nese plody. Proběhl požadovaný audit ekologické legislativy, jehož výstupem je návrh jejích změn. Ty mají odstranit jak část byrokratických postupů, tak normy a limity, které jsou přísnější, než v EU. Po projednání ve vládě zbývá "maličkost": prosadit navrhované změny v Poslanecké sněmovně a kus od kusu je v jednotlivých zákonech novelizovat.
Proti ekologické legislativě se letos na jaře veřejně ozvaly průmyslové svazy, vedené Svazem průmyslu a obchodu. Následovala superrychlá aktivita Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO), které již v červenci chtělo zařadit na jednání vlády materiál Environmentální, ekonomické a další faktory omezující rozvoj podnikání. Uváděly se v něm návrhy novel šesti zákonů. Ministr Milan Urban tehdy konstatoval, že pokud chceme zachovat nebývalý hospodářský růst, je náprava naprosto nezbytná.
Zmíněný materiál však nebyl připraven ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí a neměl příliš šancí projít. Pod vedením místopředsedy vlády pro ekonomiku Martina Jahna se ale začalo na ekologickém auditu s cílem revize ekologické legislativy seriózně pracovat. Expertní skupina, v níž byli i ekologové , prozkoumala sedm klíčových ekologických zákonů a pokusila se vymezit oblasti, které působí v praxi problémy. Změny v zákonech mají pomoci průmyslu, aniž by se snížila ochrana životního prostředí .
Tento nelehký úkol se zřejmě podařilo alespoň zčásti naplnit, protože se závěry auditu a návrhy na změny souhlasí i Ministerstvo životního prostředí a ekologická hnutí. Nikoli se všemi - expertní komise např. nenašla shodu u zákona o posuzování vlivu staveb na životní prostředí (tzv. EIA), bude se jednat dál.
Nepřehledné a komplikované, nedostatečně provázané, nesrozumitelné, nejednoznačné, administrativně náročné - to jsou obvyklé výtky k ekologické legislativě ČR. V mnoha případech prý klade na český průmysl a podnikatele příliš vysoké nároky, aniž by se to však pozitivně odrazilo na životním prostředí . Nejvíce pak průmyslu vadí ta ustanovení, kdy jdou zákony a hlavně pak prováděcí vyhlášky "nad Brusel". I Evropská komise údajně chystá některé zmírňující zásahy, např. v ochraně ovzduší - i tady průmyslová lobby vyvíjí značné tlaky.
Kompromisní návrhy českého ekologického auditu se zaměřují na všechny základní ekologické zákony v ČR. Práce ovšem nekončí, audit bude probíhat i nadále a příští rok v říjnu se budou jeho výsledky aktualizovat.
Za byrokratické a k ochraně životního prostředí nevedoucí akty ekologický audit pokládá např. posuzování investičních záměrů domácích i zahraničních investorů, které se vleče i několik let. Zjednodušit se má vydávání integrovaného povolení k provozu průmyslových zařízení. Dnes to trvá i déle než půl roku. Podnikatelé nebudou vyplňovat zvláštní formuláře pro MŽP a zvláštní pro statistické účely.
Návrhy jsou kompromisní, a tedy všeobecně přijatelné, otázkou však je, zda jimi ve všech bodech i v dalším projednávání zůstanou. Konkrétní návrhy novel totiž budou připravovat další expertní skupiny a může být, že se - až dojde na lámání chleba - tak docela neshodnou. Snahy prosadit buď tvrdší ekologický přístup nebo naopak průmyslové zájmy se tedy budou odehrávat až do samého konce projednávání novel. Je tu navíc nebezpečí, že po "otevření" zákona k novelizaci do něj tvůrčí poslanci vnesou i nesystémové či nahodilé změny a bude zase co opravovat.
AUTOR: Milena Geussová
Proti ekologické legislativě se letos na jaře veřejně ozvaly průmyslové svazy, vedené Svazem průmyslu a obchodu. Následovala superrychlá aktivita Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO), které již v červenci chtělo zařadit na jednání vlády materiál Environmentální, ekonomické a další faktory omezující rozvoj podnikání. Uváděly se v něm návrhy novel šesti zákonů. Ministr Milan Urban tehdy konstatoval, že pokud chceme zachovat nebývalý hospodářský růst, je náprava naprosto nezbytná.
Zmíněný materiál však nebyl připraven ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí a neměl příliš šancí projít. Pod vedením místopředsedy vlády pro ekonomiku Martina Jahna se ale začalo na ekologickém auditu s cílem revize ekologické legislativy seriózně pracovat. Expertní skupina, v níž byli i ekologové , prozkoumala sedm klíčových ekologických zákonů a pokusila se vymezit oblasti, které působí v praxi problémy. Změny v zákonech mají pomoci průmyslu, aniž by se snížila ochrana životního prostředí .
Tento nelehký úkol se zřejmě podařilo alespoň zčásti naplnit, protože se závěry auditu a návrhy na změny souhlasí i Ministerstvo životního prostředí a ekologická hnutí. Nikoli se všemi - expertní komise např. nenašla shodu u zákona o posuzování vlivu staveb na životní prostředí (tzv. EIA), bude se jednat dál.
Nepřehledné a komplikované, nedostatečně provázané, nesrozumitelné, nejednoznačné, administrativně náročné - to jsou obvyklé výtky k ekologické legislativě ČR. V mnoha případech prý klade na český průmysl a podnikatele příliš vysoké nároky, aniž by se to však pozitivně odrazilo na životním prostředí . Nejvíce pak průmyslu vadí ta ustanovení, kdy jdou zákony a hlavně pak prováděcí vyhlášky "nad Brusel". I Evropská komise údajně chystá některé zmírňující zásahy, např. v ochraně ovzduší - i tady průmyslová lobby vyvíjí značné tlaky.
Kompromisní návrhy českého ekologického auditu se zaměřují na všechny základní ekologické zákony v ČR. Práce ovšem nekončí, audit bude probíhat i nadále a příští rok v říjnu se budou jeho výsledky aktualizovat.
Za byrokratické a k ochraně životního prostředí nevedoucí akty ekologický audit pokládá např. posuzování investičních záměrů domácích i zahraničních investorů, které se vleče i několik let. Zjednodušit se má vydávání integrovaného povolení k provozu průmyslových zařízení. Dnes to trvá i déle než půl roku. Podnikatelé nebudou vyplňovat zvláštní formuláře pro MŽP a zvláštní pro statistické účely.
Návrhy jsou kompromisní, a tedy všeobecně přijatelné, otázkou však je, zda jimi ve všech bodech i v dalším projednávání zůstanou. Konkrétní návrhy novel totiž budou připravovat další expertní skupiny a může být, že se - až dojde na lámání chleba - tak docela neshodnou. Snahy prosadit buď tvrdší ekologický přístup nebo naopak průmyslové zájmy se tedy budou odehrávat až do samého konce projednávání novel. Je tu navíc nebezpečí, že po "otevření" zákona k novelizaci do něj tvůrčí poslanci vnesou i nesystémové či nahodilé změny a bude zase co opravovat.
AUTOR: Milena Geussová
Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích