Na srazu trabantů ve Vrbně bude mít premiéru ekologický wartburg
Vrbno (Strakonicko) - Milovníci aut značky Trabant, lidových vozítek z bývalé NDR, se o víkendu sjedou do Vrbna na Strakonicku. Setkání představí nejen klasická auta s dvoutaktními motory, jež byla ostatním motoristům pro zábavu, ale na již jedenáctý ročník akce dorazí i speciálně upravené vozy, která jejich majitelé hýčkají více než luxusní vozy. Organizátoři navíc slibují i jednu perličku. Českou premiéru zde bude mít ekologický wartburg s katalyzátorem, řekl dnes ČTK jeden z organizátorů Radek Zajíc.
"Očekáváme okolo stovky vozů, mezi nimi třeba trabant kabriolet, pick up či trabant s motorem vzadu. Přijet by měli jak čeští majitelé, tak i fandové z Polska a Slovenska," uvedl Zajíc. Utkají se spolu v jízdě zručnosti, slalomové zkoušce a speciálním testu.
Trabanty absolvují v sobotu vyjížďku do nedaleké Blatné. Před zámkem postojí mezi 15:00 a 17:00. Již v pátek se ale znovu po roce vydají Strakonic, kde budou vozy vpodvečer vystaveny na parkovišti u kostela sv. Markéty, a poté projedou městem.
Na vrbenský sraz přijíždějí vozy, které jejich majitelé s láskou hýčkají a upravují. Jezdí přitom celé rodiny, mladí nadšenci nebo i starší páry, které mají trabanta již desítky let. Trabanty zdobí prvotřídní laky či podvozky a mají úpravy motorů a zvukové aparatury. Nechybí tak trabanty kabriolety, limuzíny či soutěžní speciály. Hodnota takto vylepšeného vozu přesahuje i 100.000 korun.
"Rok od roku přibývá mladých, kteří k trabantům takzvaně přičichnou. Jsou to jak osmnáctiletí, co dostanou řidičák a pro něž je to dostupné auto, tak i děti těch, kteří mají trabant jako koníček na celý život. Trabant je zkrátka životní styl," dodal Zajíc, který sám vlastní několik aut této značky.
Vůbec první Trabant sjel z výrobního pásu automobilky v německém Zwickau na počest výročí Velké říjnové socialistické revoluce v roce 1957. Jméno Trabant vzešlo z veřejné soutěže, znamená "průvodce člověka". V roce 1990, rok před ukončením výroby, se objevil i trabant se čtyřtaktním motorem 1,1. Celkem se vyrobilo přes tři miliony trabantů. Dodnes je jich u nás registrováno přes 35.000. Jejich průměrné stáří dosahuje 34 let.