Pátek, 26. dubna 2024

Kvůli víkendům hrozí dopravci blokádami

Kvůli víkendům hrozí dopravci blokádami
V červnu hrozí Česku kolaps. Dopravci zablokují silnice, průmyslové podniky zastaví práci a obchody stáhnou rolety.

Až tak drastické akce hodlají spustit zájmové svazy firem z oblasti dopravy, průmyslu a obchodu, pokud vláda zakáže jízdy nákladních aut o víkendech. Do konce května má být hotová analýza pozitivních a negativních dopadů tohoto zákazu na ekonomiku země i celou společnost. Podle výsledků analýzy pak vláda rozhodne.

"Odmítám násilné akce. Jsem pro vyjednávání, pro dohody na základě vzájemných kompromisů. Ale pokud jedna strana už jednat odmítne a přijme restriktivní opatření, pak nám nezbývá nic jiného, než veřejné vystoupení. To už není lobbing, ale pud sebezáchovy," řekl prezident sdružení Česmad Bohemia Vladimír Starosta na včerejší konferenci, na níž sdružení upozornilo na rizika připravovaného zákona. Sdružení zastupuje zájmy více než 1900 dopravců v Česku.

Náklady se zvýší o miliardy

Podle Jaroslava Hanáka, prezidenta Svazu dopravy, by zákaz jízd o víkendech jen v průmyslu způsobil ročně zvýšení nákladů o 8,5 miliardy korun. Obchodní řetězce dosud ztráty nevyčíslily.

"Místo jednoho kamionu přijedou čtyři menší auta do 7,5 tuny. Nakládka tak bude trvat déle, logistická centra na to nejsou připravena. Nebo se zintenzivní doprava od pondělí do čtvrtka, protože množství zboží, které se nyní vozí pět dní, by se muselo rozvézt za čtyři dny. V týdnu tak budou na silnicích vznikat ještě větší zácpy než dosud," uvedl Jan Ekl, ředitel Svazu spedice a logistiky.

Zákaz víkendových jízd nákladních aut těžších než 7,5 tuny prosadila Strana zelených do vládního prohlášení současné koalice. Důvodem mělo být snížení ekologické zátěže a zvýšení bezpečnosti na silnicích.

K vládnímu prohlášení se připojil i Svaz měst a obcí. Ten chce vytlačit nákladní automobily ze silnic proto, aby alespoň o víkendech lidi nerušil rachot kamionů.

"Kamiony se na počtu nehod podílejí jen minimálně," řekl tajemník sdružení Česmad Bohemia Martin Špryňar. Loni česká policie vyšetřovala 183 tisíc nehod se škodou vyšší než 50 tisíc korun. Kamiony v nehodách figurovaly v 9223 případech, což je pět procent všech nehod. Zemřelo při nich 47 lidí z celkových 1123, usmrcených při všech dopravních nehodách. "Řešením není víkendové omezení jízd, ale silniční obchvaty měst a obcí," dodal Starosta.

"Výstavbu obchvatů ale brzdí titíž ekologičtí aktivisté, kteří žádají i omezení kamionové dopravy, to je schizofrenní," řekl nezávislý dopravní odborník, profesor Petr Moos z ČVUT.

Evropa reguluje střídmě

V současnosti platí, že kamiony nesmí na silnice v neděli odpoledne a o prázdninách také v pátek odpoledne a v sobotu dopoledne. Podle vládního návrhu mají být celoročně zakázány jízdy v pátek odpoledne a v neděli po celý den.

"Takové restrikce nikde v Evropě neexistují. Země Beneluxu jízdy kamionů nijak neomezují, v neděli je omezen provoz v Německu, Rakousku a v Řecku," uvedl Špryňar.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů