Tunelový komplex Blanka v Praze - nejdelší městský tunel v Evropě
Největší podzemní stavbou budovanou v současné době v České republice je
bezpochyby tunelový komplex Blanka v Praze. Tato rozsáhlá stavba je realizována
v rámci výstavby severozápadní části Městského okruhu, jejíž celková délka činí
6 382 m a doplní tak již provozovanou část okruhu délky cca 17 km s tunely
Zlíchovským, Mrázovkou a Strahovským. Po zprovoznění, které je předpokládáno v
roce 2011, tak vznikne nejdelší tunel v České republice a nejdelší městský tunel
v Evropě; současně vznikne i nejdelší souvislý ražený tunel na našem území
dlouhý až 2,23 km. Budovaná trasa okruhu prochází urbanizovaným prostředím
střední části města na hranicích historického jádra Prahy a prostorem chráněné
přírodní památky Královská obora - Stromovka. Již počátkem 90. let minulého
století, kdy probíhaly studijní práce na trasování a následně výběr varianty
vedení této části okruhu (více zde) bylo jasné, že převážnou část stavby bude
třeba vést v tunelech, budovaných jednak z povrchu, ale z velké části i
ražených, aby výstavba a především pak provoz na vzniklé kapacitní komunikaci
minimálně ovlivňovaly své okolí. Tak vznikl souvislý tunelový komplex Blanka,
zahrnující mezi křižovatkou Malovanka u severního portálu Strahovského tunelu a
křižovatkou Trója u nového trojského mostu přes Vltavu tři tunelové úseky. Tyto
úseky na sebe plynule navazují v mimoúrovňových křižovatkách Prašný most a U
Vorlíků.
Největší podzemní stavbou budovanou v současné době v České republice je bezpochyby tunelový komplex Blanka v Praze. Tato rozsáhlá stavba je realizována v rámci výstavby severozápadní části Městského okruhu, jejíž celková délka činí 6 382 m a doplní tak již provozovanou část okruhu délky cca 17 km s tunely Zlíchovským, Mrázovkou a Strahovským. Po zprovoznění, které je předpokládáno v roce 2011, tak vznikne nejdelší tunel v České republice a nejdelší městský tunel v Evropě; současně vznikne i nejdelší souvislý ražený tunel na našem území dlouhý až 2,23 km. |
Budovaná trasa okruhu prochází urbanizovaným prostředím střední části města na hranicích historického jádra Prahy a prostorem chráněné přírodní památky Královská obora - Stromovka. Již počátkem 90. let minulého století, kdy probíhaly studijní práce na trasování a následně výběr varianty vedení této části okruhu (více zde) bylo jasné, že převážnou část stavby bude třeba vést v tunelech, budovaných jednak z povrchu, ale z velké části i ražených, aby výstavba a především pak provoz na vzniklé kapacitní komunikaci minimálně ovlivňovaly své okolí. Tak vznikl souvislý tunelový komplex Blanka, zahrnující mezi křižovatkou Malovanka u severního portálu Strahovského tunelu a křižovatkou Trója u nového trojského mostu přes Vltavu tři tunelové úseky. Tyto úseky na sebe plynule navazují v mimoúrovňových křižovatkách Prašný most a U Vorlíků. |
ZDROJ: Tunel Blanka
Sdílet článek na sociálních sítích