České tramvaje v USA
Po 420 dnech bezporuchového provozu překonaly tramvaje společnosti Inekon Group v americkém Seattlu pomyslnou hranici 100.000 ujetých kilometrů. Jde o další historický zápis do kroniky kolejové dopravy ve městě poté, kdy české tramvaje koncem loňského roku přepravily po trati z příměstské oblasti South Lake Union do centra 500.000 cestujících. O rostoucí oblibě tramvají v Seattlu svědčí i fakt, že v listopadových volbách obyvatelé města schválili záměr vybudovat do roku 2020 až 58 kilometrů nových tratí. Jednání o dodávce dalších vozidel mezi zástupci města a Inekon Group již probíhají.
„Seattle počítá v příštích 20 letech s obrovským nárůstem počtu obyvatel. Už dnes se ale okolo centra tvoří velké automobilové zácpy. A proto se rozšíření tramvajové dopravy jeví jako vhodné řešení dopravy ve městě. „Půl milionu cestujících na první trati ve městě ukazuje na ohromný potenciál tramvají,“ řekl starosta Seattlu Greg Nickles a dodal: „Síť tramvajových tratí se stane důležitou součástí naší budoucnosti. Nabídne ekologický způsob dopravy, který nám pomůže přilákat zaměstnavatele a podpoří vznik nových pracovních míst.“ V současnosti je však v Seattlu v provozu stále jen jedna moderní tramvajová trať o délce přibližně 4,2 kilometru, na které jezdí pouze tři vozy českého výrobce Inekon Group.
Tři nízkopodlažní vozidla Inekon 12-Trio byla v Seattlu slavnostně uvedena do provozu 12. prosince 2007. Největší město státu Washington a amerického severozápadu ale není jediným místem v USA, ve kterém tyto tramvaje jezdí. Na přelomu let 2006 a 2007 byly tři vozy dodány také do Portlandu. Do tohoto města ve státě Oregonu však Inekon Group vyvezl stejně jako do Tacomy ve státě Washington první české tramvaje už koncem devadesátých let minulého století.
Tři nové vozy Inekon 12-Trio koupilo i hlavní město USA Washington D.C. Ve městě však zatím není dokončena výstavba tratě, proto jsou vozy dočasně zakonzervovány a uskladněny v ostravském depu společnosti Inekon Group.
Nízkopodlažní tramvaj INEKON 01 TRIO je prvním základním typem řady TRIO společnosti INEKON TRAMS. Moderní tříčlánkový vůz s nadčasovým designem má sníženou podlahu ve střední části pro pohodlný a rychlý nástup. Osobám na invalidním vozíku a cestujícím s dětskými kočárky zajišťuje bezproblémový vstup elektricky ovládaná výsuvná plošina.
Vozidlo může přepravovat až 199 cestujících, jejich pohodlí zaručuje vybavení vozu včetně účinného větrání a topení. Vysoká pasivní bezpečnost je dána konstrukcí skříně s absorbéry nárazů. Spolehlivý dlouhodobý provoz nenáročný na údržbu zaručují použité materiály a certifikované komponenty nejvyšší technické úrovně. Ke komfortu a aktivní bezpečnosti přispívá zabudovaná elektronika -palubní počítače, které řídí jízdu i brždění a kontrolují všechny zabudované elektrické komponenty včetně kamerových a informačních systémů. Výbava vozu je provedena podle přání zákazníka, samozřejmosti je klimatizovaná kabina řidiče.
Nízkopodlažní tramvaj INEKON 12 TRIO. Toto provedení vozu je obousměrné, i s plnou klimatizací salónu cestujících. Varianta určená pro hlavní město USA Washington DC má hydropneumatické odpružení, které zjišťuje stálou nivelitu podlahy.
Základní technické údaje:
Rozchod | 1 435 mm |
Napájecí soustava | 600 V DC (750 V DC) |
Maximální rychlost | 70 km/h |
Výkon trakčních motorů | 4 x 90 kW |
Sklon tratě | 80‰ až max. 90‰ |
Délka vozu | 20 130 mm |
Rozvor podvozku | 1 880 mm |
Vzdálenost podvozků | 11 800 mm |
Šířka vozu | 2 460 mm |
Výška vozu při staženém sběrači | 3 460 mm |
Pracovní rozsah sběrače | 3 600 – 6 100 mm nad TK |
Výška podlahy | 350/780 mm nad TK |
Podíl nízkopodlažní části vozu | 50 % |
Průměr kol max./min. | 610/530 mm |
Minimální poloměr oblouku tratě | |
ve vertikální rovině | 250 m |
v horizontální rovině | 18m |
manipulační oblouk | 16m |
Pohotovostní hmotnost vozidla | 26 000 kg ± 5% |
Adhezní hmotnost | 100 % |
Maximální obsaditelnost | |
při 5 os/ m2 | 140 osob |
při 8 os/ m2 | 199 osob |
Typový výkres:
ZDROJ:http://www.silnice-zeleznice.cz, INEKON GROUP a.s., kráecno, upraveno |