Pátek, 26. dubna 2024

Dovoz vraků může překazit rozhodnutí inspekce

R o z v a d o v- Představy motoristů, kteří si chtějí z ciziny levně dovézt a poté opravit havarovaný vůz, mohou ztroskotat na nesouhlasu úředníků z inspekce životního prostředí
Dovoz vraků může překazit rozhodnutí inspekce
Date: 10.05.99 Author: Tichý Oldřich Source: Mladá fronta Dnes R o z v a d o v- Představy motoristů, kteří si chtějí z ciziny levně dovézt a poté opravit havarovaný vůz, mohou ztroskotat na nesouhlasu úředníků z inspekce životního prostředí. "Pokud mají celníci pocit, že dovozce z Německa přiváží spíš šrot než auto, obrátí se na pracovníky inspekce. Ti případ posoudí, a dojdou-li k závěru, že jde o odpad, celníci nepustí náklad přes hranici. Dovoz odpadu zákon zakazuje," vylíčil praxi zástupce ředitele Celního ředitelství v Plzni Leopold Kelnar. Dodal, že podobné případy jsou zatím spíše výjimečné, připustil však, že jich přibývá. Před několika dny například neuspěl na přechodu v Rozvadově muž, který vezl z Německa vůz Nissan Primera. "Auto bylo havarované, celá střecha zdemolovaná a poškozená byla i pravá část vozu," popsala mluvčí západočeských celníků Jitka Blahutová automobil, který její kolegové s odvoláním na stanovisko inspekce nepustili do země. Muž poté zkusil štěstí na sousedním dálničním přechodu, ale opět neuspěl. V některých případech prohlédnou inspektoři dovážený vůz přímo na hranici, jindy však rozhodují jen z podkladů, které od celníků dostanou. "V těch je popsán rozsah poškození automobilu, jeho stáří a případně fotografie," řekla Blahutová. Takový postup však kritizují nejen odmítnutí dovozci, ale i někteří automechanici. "Nelíbí se mi, když ekologové od stolu rozhodují, jak dalece půjde či nepůjde dovážené auto opravit. To, co se někomu může zdát jako šrot, může dát šikovný mechanik často do pořádku. Například spousta veteránů je nejdřív jen hromada plechů," míní majitel jedné z autodílen na Domažlicku, který si přál zůstat v anonymitě. Ani sami inspektoři netvrdí, že jsou schopni detailně posoudit technický stav vozu. "Nemůžeme samozřejmě vyloučit, že něco lze opravit. Jsme ale schopni rozpoznat, zda při opravě vznikne odpad. Smyslem je, aby se do země dovážely jen vymontované náhradní díly, a ne celé vraky. Lidé kolikrát dovážejí havarované auto třeba jen kvůli zadnímu nárazníku, protože je to levnější, než kdyby koupili jen jeden díl," upozornil Tomáš Kameník z plzeňské pobočky inspekce. OLDŘICH TICHÝ
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů