R o z v a d o v- Představy motoristů, kteří si chtějí z ciziny levně dovézt
a poté opravit havarovaný vůz, mohou ztroskotat na nesouhlasu úředníků z
inspekce životního prostředí
Dovoz vraků může překazit rozhodnutí inspekce
Date: 10.05.99
Author: Tichý Oldřich
Source: Mladá fronta Dnes
R o z v a d o v- Představy motoristů, kteří si chtějí z ciziny levně dovézt
a poté opravit havarovaný vůz, mohou ztroskotat na nesouhlasu úředníků z
inspekce životního prostředí. "Pokud mají celníci pocit, že dovozce z
Německa přiváží spíš šrot než auto, obrátí se na pracovníky inspekce. Ti
případ posoudí, a dojdou-li k závěru, že jde o odpad, celníci nepustí
náklad přes hranici. Dovoz odpadu zákon zakazuje," vylíčil praxi zástupce
ředitele Celního ředitelství v Plzni Leopold Kelnar. Dodal, že podobné
případy jsou zatím spíše výjimečné, připustil však, že jich přibývá. Před
několika dny například neuspěl na přechodu v Rozvadově muž, který vezl z
Německa vůz Nissan Primera. "Auto bylo havarované, celá střecha zdemolovaná
a poškozená byla i pravá část vozu," popsala mluvčí západočeských celníků
Jitka Blahutová automobil, který její kolegové s odvoláním na stanovisko
inspekce nepustili do země. Muž poté zkusil štěstí na sousedním dálničním
přechodu, ale opět neuspěl. V některých případech prohlédnou inspektoři
dovážený vůz přímo na hranici, jindy však rozhodují jen z podkladů, které
od celníků dostanou. "V těch je popsán rozsah poškození automobilu, jeho
stáří a případně fotografie," řekla Blahutová. Takový postup však kritizují
nejen odmítnutí dovozci, ale i někteří automechanici. "Nelíbí se mi, když
ekologové od stolu rozhodují, jak dalece půjde či nepůjde dovážené auto
opravit. To, co se někomu může zdát jako šrot, může dát šikovný mechanik
často do pořádku. Například spousta veteránů je nejdřív jen hromada
plechů," míní majitel jedné z autodílen na Domažlicku, který si přál zůstat
v anonymitě. Ani sami inspektoři netvrdí, že jsou schopni detailně posoudit
technický stav vozu. "Nemůžeme samozřejmě vyloučit, že něco lze opravit.
Jsme ale schopni rozpoznat, zda při opravě vznikne odpad. Smyslem je, aby
se do země dovážely jen vymontované náhradní díly, a ne celé vraky. Lidé
kolikrát dovážejí havarované auto třeba jen kvůli zadnímu nárazníku,
protože je to levnější, než kdyby koupili jen jeden díl," upozornil Tomáš
Kameník z plzeňské pobočky inspekce.
OLDŘICH TICHÝ
Sdílet článek na sociálních sítích