Likvidovat nebezpečný odpad je drahé
Tisíce tun odpadů vyprodukují ročně obyvatelé severních Čech. Mezi odpadky,
které většinou sypají do popelnic, jsou ale často i škodlivé věci. Nejde jen o
umělohmotné lahve, které se v přírodě nerozloží a na skládce pak zůstanou stovky
let. Často se v popelnicích objeví věci, které obsahují jedy a jejich hromadění
na jednom místě neznamená nic jiného než ekologickou katastrofu. České zákony
proto přikazují městům a obcím, aby takovýto odpad vybíraly a nechaly jej
ekologicky zlikvidovat. Ledničky, autobaterie, monočlánky, plechovky od barev,
motorový olej, zářivky či prošlé léky [https://www.kamsnim.cz/categories/leciva]
a mnoho dalších věcí je považováno za nebezpečný odpad
[https://www.kamsnim.cz/browse/nebezpecny]. Většina těchto věcí totiž obsahuje
nějaké chemické látky, jejich volné vypuštění do přírody znamená nejen
ekologickou hrozbu, ale často může ohrozit i lidské zdraví. Města proto odpad
musí třídit, ale každé se s problémem vypořádalo po svém a zavedlo jiný systém.
Zcela opomíjet tuto povinnost nemohou. \"Hrozí jim jinak třicetimiliónová
pokuta,\" upozorňuje Jindřich Šulc z ústeckých Technických služeb, který má
třídění odpadu v krajské metropoli na starosti. Nejpropracovanější je třídění v
Ústí Právě Ústí nad Labem patří k městům, kde se třídění věnují již řadu let a
systém, který zde zavedli, je často označován za nejlepší v České republice. V
devadesátých letech se městu podařilo získat příspěvek z partnerské provincie
Jižní Holandsko. Zavedlo proto systém jakýchsi zastávek, do kterých podle
jízdního řádu zajíždí nákladní automobil. \"Lidé si již zvykli. Jízdní řád každý
rok najdou ve schránce spolu s daty svozu velkoobjemového odpadu,\" uvedl Šulc.
Navíc ve městě existují dva dvory, do kterých lze odpad zdarma odvézt. Podobný
systém má i Most. I zde mají svozový dvůr a speciální automobil, který objíždí v
přesně stanovený čas město. \"Bývají dva svozové dny do roka,\" uvedl vedoucí
odboru životního prostředí Vladimír Pátek. Město lidem vždy oznámí, kdy a kam
mají odpady o víkendu shromáždit, a vůz posléze všechna místa objede. Třídit
odpad je velmi drahé Ačkoli se odpady daří svážet, není jejich výběr pro města
nic levného. Naopak zatěžuje jejich rozpočet stotisícovými až miliónovými
částkami. Zlikvidovat je totiž není vůbec nic levného a města za to musí
samozřejmě platit. \"Každý odpad je nutné zlikvidovat jinak. Co se dá spálit,
vozíme do spaloven. Ale ne každá spalovna vezme každý odpad. Například výplně z
ledniček, které jsou plné freonu, vozíme až do Ostravy. Stačí si jenom spočítat,
jaké jsou to náklady za dopravu. Pět set kilometrů tam a pět set zpět,\" uvedl
Šulc. Ale ani Ostrava není tím nejvzdálenějším místem. Suché bateriové
[https://www.kamsnim.cz/browse/baterie] články se vozí dokonce až do Francie,
kde je nejbližší závod na jejich ekologickou likvidaci. Jiné odpady, které není
možné spálit, se ukládají na speciální skládky nebezpečného odpadu. Ty jsou
zabezpečeny a jejich vybudování většinou stojí mnoho peněz, a proto také uložení
je zde velmi drahé. Jak finančně náročné je odpad třídit, dokazuje obyčejný sběr
a likvidace PET lahví, ve kterých se dnes prodává drtivá většina nealkoholických
nápojů. Kdyby je města netřídila, lahve by skončily na skládkách, kde se nemohou
na rozdíl od biologického odpadu rozložit. \"Pokud bychom odvezli PET lahve na
skládku, dáme za kilogram dvě koruny. Ovšem my je třídíme na speciální lince a
pak odvážíme do firmy, která z nich dělá materiál na stavbu dálnic. Ovšem při
tomto systému platíme za kilogram již patnáct korun,\" uvedl Šulc. Radnice
přesto dostávají jakousi pomoc. Stát zřídil organizaci s názvem Ekokom, do které
proudí poplatky například od výrobců obalů. Z tohoto fondu jsou pak obcím
poskytovány příspěvky na separaci a likvidaci odpadů. Likvidaci starých léků
[https://www.kamsnim.cz/categories/leciva] mají zase na starosti krajské úřady.
Ústecký kraj před nedávnem vybral firmu, která bude svážet prošlá léčiva z
celého regionu. Zdroj: Severočeské noviny
Tisíce tun odpadů vyprodukují ročně obyvatelé severních Čech. Mezi odpadky, které většinou sypají do popelnic, jsou ale často i škodlivé věci. Nejde jen o umělohmotné lahve, které se v přírodě nerozloží a na skládce pak zůstanou stovky let. Často se v popelnicích objeví věci, které obsahují jedy a jejich hromadění na jednom místě neznamená nic jiného než ekologickou katastrofu. České zákony proto přikazují městům a obcím, aby takovýto odpad vybíraly a nechaly jej ekologicky zlikvidovat.
Ledničky, autobaterie, monočlánky, plechovky od barev, motorový olej, zářivky či prošlé léky a mnoho dalších věcí je považováno za nebezpečný odpad. Většina těchto věcí totiž obsahuje nějaké chemické látky, jejich volné vypuštění do přírody znamená nejen ekologickou hrozbu, ale často může ohrozit i lidské zdraví.
Města proto odpad musí třídit, ale každé se s problémem vypořádalo po svém a zavedlo jiný systém. Zcela opomíjet tuto povinnost nemohou.
\"Hrozí jim jinak třicetimiliónová pokuta,\" upozorňuje Jindřich Šulc z ústeckých Technických služeb, který má třídění odpadu v krajské metropoli na starosti.
Nejpropracovanější je třídění v Ústí
Právě Ústí nad Labem patří k městům, kde se třídění věnují již řadu let a systém, který zde zavedli, je často označován za nejlepší v České republice. V devadesátých letech se městu podařilo získat příspěvek z partnerské provincie Jižní Holandsko. Zavedlo proto systém jakýchsi zastávek, do kterých podle jízdního řádu zajíždí nákladní automobil.
\"Lidé si již zvykli. Jízdní řád každý rok najdou ve schránce spolu s daty svozu velkoobjemového odpadu,\" uvedl Šulc. Navíc ve městě existují dva dvory, do kterých lze odpad zdarma odvézt.
Podobný systém má i Most. I zde mají svozový dvůr a speciální automobil, který objíždí v přesně stanovený čas město.
\"Bývají dva svozové dny do roka,\" uvedl vedoucí odboru životního prostředí Vladimír Pátek. Město lidem vždy oznámí, kdy a kam mají odpady o víkendu shromáždit, a vůz posléze všechna místa objede.
Třídit odpad je velmi drahé
Ačkoli se odpady daří svážet, není jejich výběr pro města nic levného. Naopak zatěžuje jejich rozpočet stotisícovými až miliónovými částkami. Zlikvidovat je totiž není vůbec nic levného a města za to musí samozřejmě platit.
\"Každý odpad je nutné zlikvidovat jinak. Co se dá spálit, vozíme do spaloven. Ale ne každá spalovna vezme každý odpad. Například výplně z ledniček, které jsou plné freonu, vozíme až do Ostravy. Stačí si jenom spočítat, jaké jsou to náklady za dopravu. Pět set kilometrů tam a pět set zpět,\" uvedl Šulc.
Ale ani Ostrava není tím nejvzdálenějším místem. Suché bateriové články se vozí dokonce až do Francie, kde je nejbližší závod na jejich ekologickou likvidaci. Jiné odpady, které není možné spálit, se ukládají na speciální skládky nebezpečného odpadu. Ty jsou zabezpečeny a jejich vybudování většinou stojí mnoho peněz, a proto také uložení je zde velmi drahé.
Jak finančně náročné je odpad třídit, dokazuje obyčejný sběr a likvidace PET lahví, ve kterých se dnes prodává drtivá většina nealkoholických nápojů. Kdyby je města netřídila, lahve by skončily na skládkách, kde se nemohou na rozdíl od biologického odpadu rozložit.
\"Pokud bychom odvezli PET lahve na skládku, dáme za kilogram dvě koruny. Ovšem my je třídíme na speciální lince a pak odvážíme do firmy, která z nich dělá materiál na stavbu dálnic. Ovšem při tomto systému platíme za kilogram již patnáct korun,\" uvedl Šulc.
Radnice přesto dostávají jakousi pomoc. Stát zřídil organizaci s názvem Ekokom, do které proudí poplatky například od výrobců obalů. Z tohoto fondu jsou pak obcím poskytovány příspěvky na separaci a likvidaci odpadů. Likvidaci starých léků mají zase na starosti krajské úřady. Ústecký kraj před nedávnem vybral firmu, která bude svážet prošlá léčiva z celého regionu.
Zdroj: Severočeské noviny
Sdílet článek na sociálních sítích