Inspekce: Jen třetina autovrakovišť odpovídá předpisům
Pouhá třetina z autovrakovišť, která letos zkontrolovala Česká inspekce
životního prostředí, odpovídá předpisům. Řada provozoven nemá k nakládání s
vraky a nebezpečnými odpady povolení, další fungují spíš jako odkladiště šrotu
na soukromých a obecních pozemcích, přičemž nikdo nedbá na to, že z vraků
vytékají ropné látky. \"Z 90 kontrolovaných autovrakovišť má 60 procent zásadní
problémy s ekologickými požadavky,\" řekl dnes novinářům ředitel inspekce Jan
Slanec. Z devíti autovrakovišť, která inspektoři zkontrolovali v Praze a
Středočeském kraji, nemělo ani jedno povolení od krajského úřadu. V některých
inspektoři našli jímky na ropné látky a zjistili, že s nebezpečnými odpady se v
nich zachází opatrně. V Milíně na Příbramsku, ale našli vrakoviště na 20.000
metrech čtverečních bez jakéhokoli zabezpečení. \"Je to plocha posetá
autovraky,\" popsal situaci Slanec. Často podle něj inspektoři nacházeli
autovraky [https://www.kamsnim.cz/categories/autovrak] s neodčerpanými
kapalinami povalené na soukromých pozemcích podnikatelů i na pozemcích obecních.
Někdy nechyběl ani jiný odpad, například lednice. Za nedodržení podmínek
stanovených zákonem mohou podnikatelé dostat pokutu až do výše 10 milionů korun.
Pokud se nedostatky týkají pouze dokladů, mohou pokuty dosáhnout 300.000 korun.
Nejvyšší sankce hrozí těm, kteří skutečně ohrožují životní prostředí. Jaké
pokuty navrhli inspektoři v konkrétních případech, Slanec zatím nechce
prozrazovat, protože správní řízení jsou ještě v běhu. \"Jedná se o statisíce,
nikoli miliony,\" uvedl pouze s tím, že úlohou inspekce není podnikatele
zruinovat, ale donutit je šetrnému chování k přírodě. \"Pokuty ale musejí být
tak vysoké, aby si podnikatelé uvědomili, že vyhovět zákonům je levnější,\"
popsal strategii vypočítávání pokut. Kolik autovrakovišť v Česku funguje, není
podle inspekce možné zjistit, protože jsou často registrována jako autoopravny a
autobazary. Od 1. ledna letošního roku musejí mít vrakoviště povolení krajských
úřadů, jak ale kontrola ukázala, řada z nich o něj ale zatím ani nepožádala. O
evidenci kraje inspekce požádá ke konci roku. Úplně mimo jakoukoli kontrolu jsou
potom vraky povalující se na pozemcích soukromníků. Když nějaké takové
vrakoviště inspekce nalezne, může pouze informovat o nesrovnalostech dotyčné
obce.
Pouhá třetina z autovrakovišť, která letos zkontrolovala Česká inspekce životního prostředí, odpovídá předpisům. Řada provozoven nemá k nakládání s vraky a nebezpečnými odpady povolení, další fungují spíš jako odkladiště šrotu na soukromých a obecních pozemcích, přičemž nikdo nedbá na to, že z vraků vytékají ropné látky. \"Z 90 kontrolovaných autovrakovišť má 60 procent zásadní problémy s ekologickými požadavky,\" řekl dnes novinářům ředitel inspekce Jan Slanec. Z devíti autovrakovišť, která inspektoři zkontrolovali v Praze a Středočeském kraji, nemělo ani jedno povolení od krajského úřadu. V některých inspektoři našli jímky na ropné látky a zjistili, že s nebezpečnými odpady se v nich zachází opatrně. V Milíně na Příbramsku, ale našli vrakoviště na 20.000 metrech čtverečních bez jakéhokoli zabezpečení. \"Je to plocha posetá autovraky,\" popsal situaci Slanec. Často podle něj inspektoři nacházeli autovraky s neodčerpanými kapalinami povalené na soukromých pozemcích podnikatelů i na pozemcích obecních. Někdy nechyběl ani jiný odpad, například lednice. Za nedodržení podmínek stanovených zákonem mohou podnikatelé dostat pokutu až do výše 10 milionů korun. Pokud se nedostatky týkají pouze dokladů, mohou pokuty dosáhnout 300.000 korun. Nejvyšší sankce hrozí těm, kteří skutečně ohrožují životní prostředí. Jaké pokuty navrhli inspektoři v konkrétních případech, Slanec zatím nechce prozrazovat, protože správní řízení jsou ještě v běhu. \"Jedná se o statisíce, nikoli miliony,\" uvedl pouze s tím, že úlohou inspekce není podnikatele zruinovat, ale donutit je šetrnému chování k přírodě. \"Pokuty ale musejí být tak vysoké, aby si podnikatelé uvědomili, že vyhovět zákonům je levnější,\" popsal strategii vypočítávání pokut. Kolik autovrakovišť v Česku funguje, není podle inspekce možné zjistit, protože jsou často registrována jako autoopravny a autobazary. Od 1. ledna letošního roku musejí mít vrakoviště povolení krajských úřadů, jak ale kontrola ukázala, řada z nich o něj ale zatím ani nepožádala. O evidenci kraje inspekce požádá ke konci roku. Úplně mimo jakoukoli kontrolu jsou potom vraky povalující se na pozemcích soukromníků. Když nějaké takové vrakoviště inspekce nalezne, může pouze informovat o nesrovnalostech dotyčné obce.