Pátek, 26. dubna 2024

Kampaň k třídění vyjde na 30 miliónů

Kampaň k třídění vyjde na 30 miliónů

PRAHA - Jestliže Češi chtějí dostát svým závazkům k EU, budou muset začít víc třídit odpad. Země totiž slíbila, že ke konci roku 2005 bude recyklovat 52 procent obalů, k tomu je ale nutné použité obaly jako tříděný odpad od lidí vůbec vybrat.
Podle statistik společnosti Ekokom, která za splnění závazku odpovídá, růst třídění odpadů v minulém roce zpomalil na 11 procent. Společnost proto připravila kampaň Nebuďte líní: Třiďte odpad.
\"Kampaň přijde asi na 30 miliónů korun. Není to ale z peněz daňových poplatníků, je to z rozpočtu autorizované společnosti Eko-kom, která má od ministerstva oprávnění zprostředkovat výrobcům obalových materiálů plnění povinností. Společnosti se totiž ze zákona musejí o obaly postarat. Eko-kom je sdružení akcionářů výrobců obalů. Kampaň vlastně zaplatí společnosti, které přispívají do systému,\" vysvětlila Právu náměstkyně ministra životního prostředí Ivana Jirásková.
Šest druhů televizních spotů je zaměřeno na co nejširší skupinu obyvatel. Kamera chodí za lidmi třeba do restaurace a ptá se jich, proč netřídí odpad. Lidé se různě vymlouvají. \"Ale ten pravý důvod, proč se třídí málo, je lenost,\" oznámil Jindřich Fremund ze společnosti Euro RSCG New Europe, která spoty vyrobila.
Podle generálního ředitele Ekokomu Zbyňka Kozla má ke kontejnerům na tříděný odpad přístup 92 procent obyvatel ČR. \"Jeden kontejner připadá zhruba na 350 lidí,\" doplnil Kozel. Průměrný obyvatel ČR podle statistik v roce 2003 vytřídil 27,1 kilogramu skla, plastů a papíru. Podle požadavků EU to má být letos 30,9 kila, v roce 2008 už 40 kilogramů.
Ročně přitom průměrný Čech či Moravan vyprodukuje 150 až 500 kilo domovních odpadů. Z toho kolem 30 kilogramů papíru, 25 kilo plastů, 5 kilo kovů. Podle Jiráskové lze recyklovat téměř všechny druhy odpadu. \"Třeba z PET lahví se vyrábějí vlákna, která se používají jako výplň zimních bund a spacáků. Z fólií, ze sáčků a z tašek se vyrábějí nové fólie, pytle. Ze směsi plastů lze vyrábět odpadkové koše, zahradní nábytek či protihlukové stěny k dálnicím,\" popsala Jirásková.
Kampaň se plánuje na tři roky a v neděli odstartuje odvysíláním prvních spotů na prvním programu České televize. Letos má kampaň agentury Euro RSCG New Europe, na které spolupracoval režisér Vladimír Michálek, přilákat k třídění odpadů co nejvíce lidí. Akce se neomezí na televizi, existují i fotografické inzeráty pro periodika. Příští rok se kampaň zaměří na zlepšení kvality tříděných složek a v roce 2006 bude třídící Čechy utvrzovat ve správnosti jejich postoje.
Podle představitelů ministerstva životního prostředí neplatí ani argument, že popeláři svezou vytříděný odpad na jednu hromadu, zvlášť když za svoz zodpovídají obce. \"Ze zákona se to nesmí, Česká inspekce životního prostředí to pokutuje. A firmy, které s odpadem podnikají, by riskovaly svou pověst,\" uzavřela Jirásková.

Zdroj:Právo
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů