PRAHA - Jestliže Češi chtějí dostát svým závazkům k EU, budou muset začít víc
třídit odpad. Země totiž slíbila, že ke konci roku 2005 bude recyklovat 52
procent obalů, k tomu je ale nutné použité obaly jako tříděný odpad od lidí
vůbec vybrat.
Podle statistik společnosti Ekokom, která za splnění závazku odpovídá, růst
třídění odpadů v minulém roce zpomalil na 11 procent. Společnost proto
připravila kampaň Nebuďte líní: Třiďte odpad.
\"Kampaň přijde asi na 30 miliónů korun. Není to ale z peněz daňových
poplatníků, je to z rozpočtu autorizované společnosti Eko-kom, která má od
ministerstva oprávnění zprostředkovat výrobcům obalových materiálů plnění
povinností. Společnosti se totiž ze zákona musejí o obaly postarat. Eko-kom je
sdružení akcionářů výrobců obalů. Kampaň vlastně zaplatí společnosti, které
přispívají do systému,\" vysvětlila Právu náměstkyně ministra životního
prostředí Ivana Jirásková.
Šest druhů televizních spotů je zaměřeno na co nejširší skupinu obyvatel. Kamera
chodí za lidmi třeba do restaurace a ptá se jich, proč netřídí odpad. Lidé se
různě vymlouvají. \"Ale ten pravý důvod, proč se třídí málo, je lenost,\"
oznámil Jindřich Fremund ze společnosti Euro RSCG New Europe, která spoty
vyrobila.
Podle generálního ředitele Ekokomu Zbyňka Kozla má ke kontejnerům na tříděný
odpad přístup 92 procent obyvatel ČR. \"Jeden kontejner připadá zhruba na 350
lidí,\" doplnil Kozel. Průměrný obyvatel ČR podle statistik v roce 2003 vytřídil
27,1 kilogramu skla, plastů a papíru. Podle požadavků EU to má být letos 30,9
kila, v roce 2008 už 40 kilogramů.
Ročně přitom průměrný Čech či Moravan vyprodukuje 150 až 500 kilo domovních
odpadů. Z toho kolem 30 kilogramů papíru, 25 kilo plastů, 5 kilo kovů. Podle
Jiráskové lze recyklovat téměř všechny druhy odpadu. \"Třeba z PET lahví se
vyrábějí vlákna, která se používají jako výplň zimních bund a spacáků. Z fólií,
ze sáčků a z tašek se vyrábějí nové fólie, pytle. Ze směsi plastů lze vyrábět
odpadkové koše, zahradní nábytek
[https://www.kamsnim.cz/categories/reuseNabytek] či protihlukové stěny k
dálnicím,\" popsala Jirásková.
Kampaň se plánuje na tři roky a v neděli odstartuje odvysíláním prvních spotů na
prvním programu České televize. Letos má kampaň agentury Euro RSCG New Europe,
na které spolupracoval režisér Vladimír Michálek, přilákat k třídění odpadů co
nejvíce lidí. Akce se neomezí na televizi, existují i fotografické inzeráty pro
periodika. Příští rok se kampaň zaměří na zlepšení kvality tříděných složek a v
roce 2006 bude třídící Čechy utvrzovat ve správnosti jejich postoje.
Podle představitelů ministerstva životního prostředí neplatí ani argument, že
popeláři svezou vytříděný odpad na jednu hromadu, zvlášť když za svoz
zodpovídají obce. \"Ze zákona se to nesmí, Česká inspekce životního prostředí to
pokutuje. A firmy, které s odpadem podnikají, by riskovaly svou pověst,\"
uzavřela Jirásková.
PRAHA - Jestliže Češi chtějí dostát svým závazkům k EU, budou muset začít víc třídit odpad. Země totiž slíbila, že ke konci roku 2005 bude recyklovat 52 procent obalů, k tomu je ale nutné použité obaly jako tříděný odpad od lidí vůbec vybrat. Podle statistik společnosti Ekokom, která za splnění závazku odpovídá, růst třídění odpadů v minulém roce zpomalil na 11 procent. Společnost proto připravila kampaň Nebuďte líní: Třiďte odpad. \"Kampaň přijde asi na 30 miliónů korun. Není to ale z peněz daňových poplatníků, je to z rozpočtu autorizované společnosti Eko-kom, která má od ministerstva oprávnění zprostředkovat výrobcům obalových materiálů plnění povinností. Společnosti se totiž ze zákona musejí o obaly postarat. Eko-kom je sdružení akcionářů výrobců obalů. Kampaň vlastně zaplatí společnosti, které přispívají do systému,\" vysvětlila Právu náměstkyně ministra životního prostředí Ivana Jirásková. Šest druhů televizních spotů je zaměřeno na co nejširší skupinu obyvatel. Kamera chodí za lidmi třeba do restaurace a ptá se jich, proč netřídí odpad. Lidé se různě vymlouvají. \"Ale ten pravý důvod, proč se třídí málo, je lenost,\" oznámil Jindřich Fremund ze společnosti Euro RSCG New Europe, která spoty vyrobila. Podle generálního ředitele Ekokomu Zbyňka Kozla má ke kontejnerům na tříděný odpad přístup 92 procent obyvatel ČR. \"Jeden kontejner připadá zhruba na 350 lidí,\" doplnil Kozel. Průměrný obyvatel ČR podle statistik v roce 2003 vytřídil 27,1 kilogramu skla, plastů a papíru. Podle požadavků EU to má být letos 30,9 kila, v roce 2008 už 40 kilogramů. Ročně přitom průměrný Čech či Moravan vyprodukuje 150 až 500 kilo domovních odpadů. Z toho kolem 30 kilogramů papíru, 25 kilo plastů, 5 kilo kovů. Podle Jiráskové lze recyklovat téměř všechny druhy odpadu. \"Třeba z PET lahví se vyrábějí vlákna, která se používají jako výplň zimních bund a spacáků. Z fólií, ze sáčků a z tašek se vyrábějí nové fólie, pytle. Ze směsi plastů lze vyrábět odpadkové koše, zahradní nábytek či protihlukové stěny k dálnicím,\" popsala Jirásková. Kampaň se plánuje na tři roky a v neděli odstartuje odvysíláním prvních spotů na prvním programu České televize. Letos má kampaň agentury Euro RSCG New Europe, na které spolupracoval režisér Vladimír Michálek, přilákat k třídění odpadů co nejvíce lidí. Akce se neomezí na televizi, existují i fotografické inzeráty pro periodika. Příští rok se kampaň zaměří na zlepšení kvality tříděných složek a v roce 2006 bude třídící Čechy utvrzovat ve správnosti jejich postoje. Podle představitelů ministerstva životního prostředí neplatí ani argument, že popeláři svezou vytříděný odpad na jednu hromadu, zvlášť když za svoz zodpovídají obce. \"Ze zákona se to nesmí, Česká inspekce životního prostředí to pokutuje. A firmy, které s odpadem podnikají, by riskovaly svou pověst,\" uzavřela Jirásková.