Minimální recyklační limity
Evropská komise zveřejnila návrh právní úpravy, která by měla nutit výrobce
automobilů, aby jejich výrobky splňovaly minimální limity recyklace. Tato právní
úprava by měla doplnit současnou směrnici o autovracích. Podle dosavadní
legislativy musejí producenti automobilů od roku 2006 znovuvyužít 85 % materiálu
z autovraků, přičemž 80 % z tohoto množství musí být znovu využito nebo
recyklováno. Cílové hodnoty se do roku 2015 zvýší až na 95 % a 85 %.
Evropská komise zveřejnila návrh právní úpravy, která by měla nutit výrobce automobilů, aby jejich výrobky splňovaly minimální limity recyklace. Tato právní úprava by měla doplnit současnou směrnici o autovracích. Podle dosavadní legislativy musejí producenti automobilů od roku 2006 znovuvyužít 85 % materiálu z autovraků, přičemž 80 % z tohoto množství musí být znovu využito nebo recyklováno. Cílové hodnoty se do roku 2015 zvýší až na 95 % a 85 %.
Nový návrh směrnice by měl výrobce zavázat, aby prokázali ve stadiu schvalování typu, že odpovídá požadovaným limitům recyklace. Firmy by měly vyrábět součásti vozů pouze v souladu s protokolem ISO. Komise očekává, že ekonomický dopad legislativy bude podstatný, ale \"obtížně předpověditelný\" a měl by zvýšit ceny vozu přibližně o 30 euro. Výrobci budou muset - pokud bude schválena - uvést směrnici do života během tří let. Výrobci budou muset prokázat úroveň znovuvyužití a recyklace pro každý model, uvedený na trh, ale ne pro jeho každou verzi. Při porovnání nového modelu s \"nejnižším stanoveným\" recyklačním profilem bude muset nový model vyhovět limitům. Z povinnosti znovuvyužití jsou z důvodů bezpečnosti a ochrany životního prostředí vyjmuty některé součástky: airbagy, bezpečnostní pásy, zámky volantu, imobilizéry, katalyzátory a tlumiče výfuků. Směrnice se nevztahuje na vozidla zvláštního určení, případně mohou úřady omezit její pla tnost pro vozidla, produkovaná v množství menším než 500 kusů.
Nový návrh směrnice by měl výrobce zavázat, aby prokázali ve stadiu schvalování typu, že odpovídá požadovaným limitům recyklace. Firmy by měly vyrábět součásti vozů pouze v souladu s protokolem ISO. Komise očekává, že ekonomický dopad legislativy bude podstatný, ale \"obtížně předpověditelný\" a měl by zvýšit ceny vozu přibližně o 30 euro. Výrobci budou muset - pokud bude schválena - uvést směrnici do života během tří let. Výrobci budou muset prokázat úroveň znovuvyužití a recyklace pro každý model, uvedený na trh, ale ne pro jeho každou verzi. Při porovnání nového modelu s \"nejnižším stanoveným\" recyklačním profilem bude muset nový model vyhovět limitům. Z povinnosti znovuvyužití jsou z důvodů bezpečnosti a ochrany životního prostředí vyjmuty některé součástky: airbagy, bezpečnostní pásy, zámky volantu, imobilizéry, katalyzátory a tlumiče výfuků. Směrnice se nevztahuje na vozidla zvláštního určení, případně mohou úřady omezit její pla tnost pro vozidla, produkovaná v množství menším než 500 kusů.
Zdroj:Odpady
Sdílet článek na sociálních sítích