Šrotovné je nízké, tvrdí prodejci aut
Třicet tisíc na šrotovné není mnoho, ale díky za ně, reagují prodejci osobních aut na rozhodnutí poslanecké sněmovny, která v pátek šrotovací prémii v Česku schválila.
"České šrotovné nemotivuje, je to sotva desetina ceny auta, v Německu to je čtvrtina," uvedl Patrik Fanc z firmy Kia Motors Czech.
V Německu platí vláda 2500 eur (67 tisíc korun), Slováci dostávají s příspěvkem dealerů 2000 eur (53 tisíc korun), Velká Británie ode dneška přispívá částkou 2000 liber (60 tisíc korun).
V Česku má dostat třicet tisíc korun každý, kdo nechá ekologicky zlikvidovat svůj deset a více let starý vůz a koupí si nový, ne dražší než půl milionu. Pokud se rozhodne pro elektromobil, vůz s hybridním pohonem či automobil na stlačený plyn, stát mu věnuje 60 tisíc korun. Nové auto ale nesmí být dražší než 700 tisíc korun.
"Šedesát tisíc na vozy s ekologickým pohonem je čistý populismus. V Česku se takových aut prodávají jen desítky, vozy na stlačený zemní plyn přitom kupují hlavně firmy. Na ně se šrotovné nevztahuje," připomněl Michal Exner ze společnosti Auto Exner. Kolik peněz stát na české šrotovné vydá a kdy, o tom rozhodne až příští vláda, která vzejde z předčasných voleb.
Šrotovné vítají i prodejci ojetin, kteří již dříve přišli s vlastní verzí pro vozy z druhé ruky. "Po zavedení šrotovného na Slovensku a s tím spojené naší vlastní nabídky pro ojeté vozy se náš prodej na tamním trhu zdvojnásobil," tvrdí Vladan Crha z AAA Auto. Šrotovné zatím v Evropě spustila devítka zemí.
AUTOR: Vladimír Kaláb
AUTOR: Jan Beránek
AUTOR-WEB: www.ihned.cz