Špatný vzduch trápí Pražany
Prach a výfukové zplodiny způsobují Pražanům stále větší zdravotní potíže.
Nejhorší situace je tradičně v centru města a v údolích, na sídlištích se žije
lépe.
Praha To, že je kvalita ovzduší v hlavním městě špatná, ví skoro každé malé
dítě. I když různé tabulky ukazují, jak emise škodlivin klesají, lidem se
především v nadcházejících měsících bude dýchat ještě hůř. Situace ve městě je
natolik problematická, že se na jaře městští politici zavázali, že se ji pokusí
vylepšit. Uběhl půlrok, studie jsou hotové, ale rada města je bude projednávat
až za několik měsíců.
Prach a výfukové zplodiny způsobují Pražanům stále větší zdravotní potíže. Nejhorší situace je tradičně v centru města a v údolích, na sídlištích se žije lépe.
Praha To, že je kvalita ovzduší v hlavním městě špatná, ví skoro každé malé dítě. I když různé tabulky ukazují, jak emise škodlivin klesají, lidem se především v nadcházejících měsících bude dýchat ještě hůř. Situace ve městě je natolik problematická, že se na jaře městští politici zavázali, že se ji pokusí vylepšit. Uběhl půlrok, studie jsou hotové, ale rada města je bude projednávat až za několik měsíců.
Největší problém: doprava \"Nyní to zdržuje nejasné stanovisko ministra zemědělství,\"uvedl radní Miloš Gregar, který má na starosti oblast životního prostředí. V projektu se počítá s několika změnami, které by měly kromě jiného vyřešit i tíživou dopravní situaci ve městě. \"Celkově jsme připravili přibližně pětadvacet opatření, která souvisí s dostavbou obchvatu města, zákazem vjezdu aut do centra, plánováním cyklotras nebo změnou systému parkování,\"nastínil šéf magistrátního oddělení ochrany ovzduší Josef Janota. Podotkl, že dosud není jisté, které z těchto změn budou skutečně uvedeny do života. I když konkrétní projekt zatím neexistuje, v Praze se už mnohé změnilo. Mimo jiné i složení znečisťujících látek v ovzduší. \"Už nemáme problémy s oxidem siřičitým ze spalovacích zdrojů. Teplárny a velké spalovací zdroje už pomalu splňují normy Evropské unie,\"říká náměstek ředitele pro ochranu čistoty ovzduší v Českém hydrometeorologickém ústavu Jaroslav Šantroch. Přesto Praha dlouhodobě patří spolu s průmyslovou oblastí kolem Ostravy k nejvíce znečištěným oblastem v republice.
Řešení: vítr nebo stěhování Velké problémy přesto mají lidé v Malešicích i v Radotíně. Zde totiž sídlí největší znečišťovatelé ovzduší, a to především prachem. Malešická teplárna a radotínská cementárna jsou v současné době spolu s automobilovou dopravou největším problémem Prahy. Během posledních let stoupl počet registrovaných osobních aut v Praze na 800 tisíc. Podle údajů z ročenky ústavu dopravního inženýrství najezdí automobily po Praze během jediného dne necelých 18 milionů kilometrů. \"Ovzduší škodí nejvíce především nekvalitní dieselové motory. V zimě je navíc situace se znečištěním ovzduší nejhorší v centru, podél hlavních automobilových tahů a v pražských údolích. Hlavně v údolí Vltavy, Botiče a Rokytky,\"říká Šantroch. Naopak lépe se dýchá lidem na okrajích Prahy a na sídlištích, která leží v místech bývalých rovných polí.
PETR SEHNOUTKA, PETR ŠTEFAN
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Praha To, že je kvalita ovzduší v hlavním městě špatná, ví skoro každé malé dítě. I když různé tabulky ukazují, jak emise škodlivin klesají, lidem se především v nadcházejících měsících bude dýchat ještě hůř. Situace ve městě je natolik problematická, že se na jaře městští politici zavázali, že se ji pokusí vylepšit. Uběhl půlrok, studie jsou hotové, ale rada města je bude projednávat až za několik měsíců.
Největší problém: doprava \"Nyní to zdržuje nejasné stanovisko ministra zemědělství,\"uvedl radní Miloš Gregar, který má na starosti oblast životního prostředí. V projektu se počítá s několika změnami, které by měly kromě jiného vyřešit i tíživou dopravní situaci ve městě. \"Celkově jsme připravili přibližně pětadvacet opatření, která souvisí s dostavbou obchvatu města, zákazem vjezdu aut do centra, plánováním cyklotras nebo změnou systému parkování,\"nastínil šéf magistrátního oddělení ochrany ovzduší Josef Janota. Podotkl, že dosud není jisté, které z těchto změn budou skutečně uvedeny do života. I když konkrétní projekt zatím neexistuje, v Praze se už mnohé změnilo. Mimo jiné i složení znečisťujících látek v ovzduší. \"Už nemáme problémy s oxidem siřičitým ze spalovacích zdrojů. Teplárny a velké spalovací zdroje už pomalu splňují normy Evropské unie,\"říká náměstek ředitele pro ochranu čistoty ovzduší v Českém hydrometeorologickém ústavu Jaroslav Šantroch. Přesto Praha dlouhodobě patří spolu s průmyslovou oblastí kolem Ostravy k nejvíce znečištěným oblastem v republice.
Řešení: vítr nebo stěhování Velké problémy přesto mají lidé v Malešicích i v Radotíně. Zde totiž sídlí největší znečišťovatelé ovzduší, a to především prachem. Malešická teplárna a radotínská cementárna jsou v současné době spolu s automobilovou dopravou největším problémem Prahy. Během posledních let stoupl počet registrovaných osobních aut v Praze na 800 tisíc. Podle údajů z ročenky ústavu dopravního inženýrství najezdí automobily po Praze během jediného dne necelých 18 milionů kilometrů. \"Ovzduší škodí nejvíce především nekvalitní dieselové motory. V zimě je navíc situace se znečištěním ovzduší nejhorší v centru, podél hlavních automobilových tahů a v pražských údolích. Hlavně v údolí Vltavy, Botiče a Rokytky,\"říká Šantroch. Naopak lépe se dýchá lidem na okrajích Prahy a na sídlištích, která leží v místech bývalých rovných polí.
PETR SEHNOUTKA, PETR ŠTEFAN
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Sdílet článek na sociálních sítích