Letadla čeká snižování emisí
Emise skleníkových plynů z letadel bude nutné snížit. Otázka zní, jak to udělat.
Jestli zdražením letenek, a tedy snížením dostupnosti letecké dopravy, nebo
technickými opatřeními, která by zmenšila množství nežádoucích spalin. Jako
nejpravděpodobnější se jeví kombinace obojího.
Vyplynulo to z jednání zástupců leteckého průmyslu, politiků a ekologů na
konferenci Zelený týden, která v pátek skončila v Bruselu. Pořádala ji Evropská
komise.
Ekologický komisař Evropské unie Stavros Dimas uvedl, že současné úvahy vedou k
tomu, aby se i letecké společnosti zapojily do systému obchodování s emisemi. To
by znamenalo, že každý letecký dopravce dostane příděl povolenek na vypouštění
oxidu uhličitého. Komu se podaří množství emisí snížit více, může "ušetřené"
emise prodat jiným společnostem. Další možností je, že by si dopravci mohli
koupit právo vypouštět emise i od jiných průmyslových odvětví. Systém by měl být
výhodný proto, že letecké společnosti se budou moci samy rozhodnout, kde je pro
ně ekonomicky nejvýhodnější investovat do snížení zplodin, namísto toho, aby jim
to nařizovali bruselští úředníci. Budoucí dopad na cenu letenek se zatím nedá
odhadovat.
Emise oxidu uhličitého z letecké přepravy se v Evropě od roku 1990 zvýšily o 70
procent.
Emise skleníkových plynů z letadel bude nutné snížit. Otázka zní, jak to udělat. Jestli zdražením letenek, a tedy snížením dostupnosti letecké dopravy, nebo technickými opatřeními, která by zmenšila množství nežádoucích spalin. Jako nejpravděpodobnější se jeví kombinace obojího.
Vyplynulo to z jednání zástupců leteckého průmyslu, politiků a ekologů na konferenci Zelený týden, která v pátek skončila v Bruselu. Pořádala ji Evropská komise.
Ekologický komisař Evropské unie Stavros Dimas uvedl, že současné úvahy vedou k tomu, aby se i letecké společnosti zapojily do systému obchodování s emisemi. To by znamenalo, že každý letecký dopravce dostane příděl povolenek na vypouštění oxidu uhličitého. Komu se podaří množství emisí snížit více, může "ušetřené" emise prodat jiným společnostem. Další možností je, že by si dopravci mohli koupit právo vypouštět emise i od jiných průmyslových odvětví. Systém by měl být výhodný proto, že letecké společnosti se budou moci samy rozhodnout, kde je pro ně ekonomicky nejvýhodnější investovat do snížení zplodin, namísto toho, aby jim to nařizovali bruselští úředníci. Budoucí dopad na cenu letenek se zatím nedá odhadovat.
Emise oxidu uhličitého z letecké přepravy se v Evropě od roku 1990 zvýšily o 70 procent.
Vyplynulo to z jednání zástupců leteckého průmyslu, politiků a ekologů na konferenci Zelený týden, která v pátek skončila v Bruselu. Pořádala ji Evropská komise.
Ekologický komisař Evropské unie Stavros Dimas uvedl, že současné úvahy vedou k tomu, aby se i letecké společnosti zapojily do systému obchodování s emisemi. To by znamenalo, že každý letecký dopravce dostane příděl povolenek na vypouštění oxidu uhličitého. Komu se podaří množství emisí snížit více, může "ušetřené" emise prodat jiným společnostem. Další možností je, že by si dopravci mohli koupit právo vypouštět emise i od jiných průmyslových odvětví. Systém by měl být výhodný proto, že letecké společnosti se budou moci samy rozhodnout, kde je pro ně ekonomicky nejvýhodnější investovat do snížení zplodin, namísto toho, aby jim to nařizovali bruselští úředníci. Budoucí dopad na cenu letenek se zatím nedá odhadovat.
Emise oxidu uhličitého z letecké přepravy se v Evropě od roku 1990 zvýšily o 70 procent.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích