Pátek, 26. dubna 2024

Londýn: autodopravci budou platit za emise

Londýn: autodopravci budou platit za emise
V britském hlavním městě od včerejška platí pravidla nízkoemisní zóny, která se týkají i českých a slovenských nákladních autodopravců. Pokud totiž vozidlo není v Londýně registrováno a nevyhoví technickým parametrům, bude muset platit za vjezd do Londýna 200 liber (6800 korun) za den. Od července se nařízení bude týkat i autobusů.

Londýn není první, ale je největší nízkoemisní zónou na světě. Podobné projekty už běží nebo jsou plánovány v 70 městech osmi zemí Evropy. Radnice zavedla nízkoemisní zónu v podstatě proto, aby snížila zamoření ovzduší dopravou tím, že přiměje provozovatele velkých vozidel s naftovým motorem, aby modernizovali vozový park.

Podle starosty Kena Livingstona ohrožuje znečištění ovzduší zdraví tisíců Londýňanů. V britském hlavním městě je nejvíce znečištěné ovzduší na britských ostrovech a na některých místech byly naměřeny hodnoty, které přesahují standardy Evropské unie.

Nákladní automobily nad 12 tun musejí podle nových pravidel pro vjezd do Londýna od včerejška splňovat nejnovější emisní normy EU, tedy normu Euro III pro pevné částice. Pokud by je někdo nesplnil a nechtěl zaplatit poplatek 200 liber, bude mu radnice účtovat sankční platbu 1000 liber. Požadavek se týká i všech zahraničních automobilů, které musejí být též registrovány u organizace Transport for London (TfL), která projekt spravuje. Je k tomu vyhrazena internetová stránka www.tfl.gov.uk nebo telefonní číslo 44 207 310 8998. Informace v češtině poskytuje stránka www.tfl.gov. uk/roadusers/lez/czech.aspx. Tam je k dispozici i formulář pro registraci automobilu.

Pokud vozidlo normu splňuje, což platí například o všech nákladních automobilech vyrobených po roce 2001, nebude platit žádný poplatek.

Pokud normu nesplní, může provozovatel namontovat zařízení, které nečistoty bude odlučovat, a tím se rovněž vyhnout povinnosti platit. TfL bude vyžadovat dokumentaci, která případné úpravy prokáže.

Podle mluvčího profesního sdružení českých autodopravců Martina Felixe nebudou mít Češi s novým nařízením významnější potíže. "Neměl by to být závažný problém, protože čeští dopravci mají vozový park velmi moderní a aut s Euro III či vyšší je tam hodně," řekl Felix.

České tahače patří údajně k nejmladším v Evropě a s podobnými zónami se setkávají například v Německu. Od července se začne požadovat splnění stejné normy i od majitelů vozidel s naftovým motorem a s hrubou hmotností od 3,5 tuny do 12 tun, tedy zejména od majitelů autobusů.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů