Pátek, 26. dubna 2024

Stanoviska a koncepce k sostavě NATURA 2000

Stanoviska a koncepce k sostavě NATURA 2000

Zásady vydávání stanovisek k záměrům / koncepcím s možným vlivem na lokality soustavy Natura 2000.

  • Účelem stanoviska vydávaného podle § 45i odst. 1 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, je informace, zda může mít předkládaný záměr nebo koncepce významný vliv na předměty ochrany nebo celistvost evropsky významných lokalit (EVL) nebo ptačích oblastí (PO).

  • Předmětem stanoviska je návrh koncepce v takové míře podrobnosti, ve které je orgánu ochrany přírody předkládána. Při stanovení míry významnosti vlivu, resp. jeho (ne)vyloučení, je nutné řídit se danou mírou podrobnosti obecnosti koncepce. Ve stanovisku nelze předjímat uskutečnění záměrů, které nejsou v koncepci výslovně obsaženy, a odchylovat se tak od úrovně obecnosti koncepce. Možnost významného vlivu je potřebné v koncepci jednoznačně identifikovat.

  • Orgán ochrany přírody posuzuje a vydává stanovisko k záměru nebo koncepci v parametrech, ve kterých mu byl předkladatelem předložen. Stanovisko, které vyloučí významné vlivy záměru nebo koncepce na EVL a PO, nelze vázat na splnění jakýchkoliv podmínek. Orgán ochrany přírody není oprávněn ve stanovisku předjímat výsledek následného správního řízení nebo předjímat či navrhovat úpravy technických parametrů záměru nebo koncepce. Má-li orgán ochrany přírody pochybnosti o vlivu předloženého záměru nebo předložené koncepce, vydá stanovisko, ve kterém významný vliv nevyloučí.

  • Prvotní úvaha, zda se jedná o koncepci nebo záměr odpovídající § 45h odst. 1 zákona č. 114/1992 Sb., je na jejich předkladateli - orgán ochrany přírody není zákonem zmocněn k vydávání stanoviska z moci úřední. Na absenci stanoviska je nutné upozornit v rámci zjišťovacího řízení, případně v rámci řízení podle zvláštních právních předpisů.

  • V případě, kdy je z okolností zřejmé, že záměr nebo koncepce nebude mít vliv výlučně na lokality nacházející se v územní působnosti orgánu ochrany přírody příslušného z hlediska lokalizace záměru nebo koncepce, ale bude mít pravděpodobně vliv i na některou z lokalit nacházející se v územní působnosti jiného orgánu ochrany přírody, je příslušný k vydání stanoviska ten orgán, u kterého byla podána žádost. Optimálním postupem je, aby tento orgán ve svém stanovisku (ne)vyloučil vliv pro svůj správní obvod a zároveň upozornil žadatele, že musí požádat i jiný orgán ochrany přírody.

  • Okruh záměrů a koncepcí, které není nutné předkládat ke stanovisku podle § 45i odst. 1 zákona č. 114/1992 Sb., nelze taxativně stanovit. Charakter vlivů záměru / koncepce ve vztahu k ekologickým nárokům předmětů ochrany jednotlivých lokalit soustavy Natura 2000 je individuální v každém jednotlivém případě a musí být orgánem ochrany přírody posouzen ad hoc.


Autor: Mgr. Eva Mazancová

Zdroj:Verlag Dashöfer - www.enviprofi.cz
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů