Bio potraviny často nejsou bio, značky klamou
Pasoucí se krávy na krabicích od mléka nebo obrázek zemědělce, jak ručně sbírá
úrodu na pytlíku brambor. U toho nápis přírodní nebo ještě lépe bio. Takto láká
na své zboží zákazníky mnoho výrobců potravin, kterým však chybí potřebný
certifikát nebo osvědčení.
Tito výrobci klamou spotřebitele. Děje se to jak v Česku, tak i v zemích unie.
Potvrzuje to i poslední průzkum organizací na ochranu spotřebitelů v osmi zemích
včetně Česka.
\"Spotřebitelům se výrobci rádi snaží namluvit, že zboží se vyrobilo postupem,
jenž obzvlášť nezatěžuje přírodu, ačkoli se produkty vůbec neliší od obvyklých
výrobků,\" řekla Birgit Becková z rakouského spolku pro informování
spotřebitelů.
\"Klame to nakupující, kteří si chtějí koupit potraviny
[https://www.kamsnim.cz/categories/food] z ekologického zemědělství a jsou za ně
ochotni zaplatit i vyšší cenu,\" dodala Ivana Picková z českého sdružení na
ochranu spotřebitelů.
V Česku tak zástupci spotřebitelské organizace nakoupili jak v obchodních
řetězcích, tak ve specializovaných prodejnách se zdravou výživou asi patnáct
druhů potravin od chleba,přes vločky, výživu pro děti až po mražené ryby.
\"Zjistili jsme, že opravdu obaly některých výrobků spotřebitele klamou a jsou
na nich zavádějící informace,\" uvedla Picková.
Podle studie byla většina produktů v průzkumu označena termínem natural, nature,
přírodní, 100 % přírodní, řada zboží měla slovo přírodní také v názvu, obchodní
značce nebo na etiketě, a to přesto, že používání těchto výrazů je povoleno
pouze v přesně stanovených případech. \"Je jasné, že pojmy bio a přírodní se v
Česku používají v nadměrné míře,\" uvedli autoři studie.
To, že výrobci a prodejci v tuzemsku mají problémy například s neoprávněným
používáním značky Bio, potvrzují i zástupci obecně prospěšné společnosti
Kontrola ekologického zemědělství (KEZ). Ta ze zákona kontroluje produkty
ekologického zemědělství a navrhuje ministerstvu zemědělství zahájení správního
řízení nebo udělení pokuty. \"Výrobcům i prodejcům potravin, kteří používají
slovo bio a nemají potřebné osvědčení, hrozí správní řízení a pokuta,\" uvedl
Kamil Pecka z KEZ. Osvědčení přitom musí mít výrobci, prodejci je však musí
zkontrolovat.
Ministerstvo zemědělství už v minulosti dalo pokuty nebo zahájilo správní řízení
v několika případech, například s výrobci olejů, piva nebo vajec. Výrobce
jogurtů, společnost Rajo, tak například dostal pokutu ve výši 150 tisíc korun za
opakované uvedení jogurtu s názvem ProBio na trh bez potřebného osvědčení.
Klamou obchodníci ve všech zemích, kde ochránci spotřebitelů výzkum provedli,
tedy v Rakousku, Dánsku, Itálii, Norsku, Rumunsku, Slovinsku a Spojených
státech. Nejvíce klamných znaků našli ochránci na konzervách tuňáku a na
baleních kávy. Spotřebitelské organizace na základě studie vyzvaly ke zpřísnění
legislativy v členských zemích unie.
Klamání zákazníků však vnímá jako potíž i Evropská komise. Už v minulém roce
upozornila na to, že potravinářské výrobky obsahují velké množství zavádějící a
klamavé reklamy. Komisař David Byrne loni předložil nový zákon, který má změnit
pravidla prodeje a propagace jídla, potraviny
[https://www.kamsnim.cz/categories/food] by měly obsahovat jenom ty informace,
které jsou založené na vědeckých základech.
Pasoucí se krávy na krabicích od mléka nebo obrázek zemědělce, jak ručně sbírá úrodu na pytlíku brambor. U toho nápis přírodní nebo ještě lépe bio. Takto láká na své zboží zákazníky mnoho výrobců potravin, kterým však chybí potřebný certifikát nebo osvědčení.
Tito výrobci klamou spotřebitele. Děje se to jak v Česku, tak i v zemích unie. Potvrzuje to i poslední průzkum organizací na ochranu spotřebitelů v osmi zemích včetně Česka.
\"Spotřebitelům se výrobci rádi snaží namluvit, že zboží se vyrobilo postupem, jenž obzvlášť nezatěžuje přírodu, ačkoli se produkty vůbec neliší od obvyklých výrobků,\" řekla Birgit Becková z rakouského spolku pro informování spotřebitelů.
\"Klame to nakupující, kteří si chtějí koupit potraviny z ekologického zemědělství a jsou za ně ochotni zaplatit i vyšší cenu,\" dodala Ivana Picková z českého sdružení na ochranu spotřebitelů.
V Česku tak zástupci spotřebitelské organizace nakoupili jak v obchodních řetězcích, tak ve specializovaných prodejnách se zdravou výživou asi patnáct druhů potravin od chleba,přes vločky, výživu pro děti až po mražené ryby. \"Zjistili jsme, že opravdu obaly některých výrobků spotřebitele klamou a jsou na nich zavádějící informace,\" uvedla Picková.
Podle studie byla většina produktů v průzkumu označena termínem natural, nature, přírodní, 100 % přírodní, řada zboží měla slovo přírodní také v názvu, obchodní značce nebo na etiketě, a to přesto, že používání těchto výrazů je povoleno pouze v přesně stanovených případech. \"Je jasné, že pojmy bio a přírodní se v Česku používají v nadměrné míře,\" uvedli autoři studie.
To, že výrobci a prodejci v tuzemsku mají problémy například s neoprávněným používáním značky Bio, potvrzují i zástupci obecně prospěšné společnosti Kontrola ekologického zemědělství (KEZ). Ta ze zákona kontroluje produkty ekologického zemědělství a navrhuje ministerstvu zemědělství zahájení správního řízení nebo udělení pokuty. \"Výrobcům i prodejcům potravin, kteří používají slovo bio a nemají potřebné osvědčení, hrozí správní řízení a pokuta,\" uvedl Kamil Pecka z KEZ. Osvědčení přitom musí mít výrobci, prodejci je však musí zkontrolovat.
Ministerstvo zemědělství už v minulosti dalo pokuty nebo zahájilo správní řízení v několika případech, například s výrobci olejů, piva nebo vajec. Výrobce jogurtů, společnost Rajo, tak například dostal pokutu ve výši 150 tisíc korun za opakované uvedení jogurtu s názvem ProBio na trh bez potřebného osvědčení.
Klamou obchodníci ve všech zemích, kde ochránci spotřebitelů výzkum provedli, tedy v Rakousku, Dánsku, Itálii, Norsku, Rumunsku, Slovinsku a Spojených státech. Nejvíce klamných znaků našli ochránci na konzervách tuňáku a na baleních kávy. Spotřebitelské organizace na základě studie vyzvaly ke zpřísnění legislativy v členských zemích unie.
Klamání zákazníků však vnímá jako potíž i Evropská komise. Už v minulém roce upozornila na to, že potravinářské výrobky obsahují velké množství zavádějící a klamavé reklamy. Komisař David Byrne loni předložil nový zákon, který má změnit pravidla prodeje a propagace jídla, potraviny by měly obsahovat jenom ty informace, které jsou založené na vědeckých základech.
Tito výrobci klamou spotřebitele. Děje se to jak v Česku, tak i v zemích unie. Potvrzuje to i poslední průzkum organizací na ochranu spotřebitelů v osmi zemích včetně Česka.
\"Spotřebitelům se výrobci rádi snaží namluvit, že zboží se vyrobilo postupem, jenž obzvlášť nezatěžuje přírodu, ačkoli se produkty vůbec neliší od obvyklých výrobků,\" řekla Birgit Becková z rakouského spolku pro informování spotřebitelů.
\"Klame to nakupující, kteří si chtějí koupit potraviny z ekologického zemědělství a jsou za ně ochotni zaplatit i vyšší cenu,\" dodala Ivana Picková z českého sdružení na ochranu spotřebitelů.
V Česku tak zástupci spotřebitelské organizace nakoupili jak v obchodních řetězcích, tak ve specializovaných prodejnách se zdravou výživou asi patnáct druhů potravin od chleba,přes vločky, výživu pro děti až po mražené ryby. \"Zjistili jsme, že opravdu obaly některých výrobků spotřebitele klamou a jsou na nich zavádějící informace,\" uvedla Picková.
Podle studie byla většina produktů v průzkumu označena termínem natural, nature, přírodní, 100 % přírodní, řada zboží měla slovo přírodní také v názvu, obchodní značce nebo na etiketě, a to přesto, že používání těchto výrazů je povoleno pouze v přesně stanovených případech. \"Je jasné, že pojmy bio a přírodní se v Česku používají v nadměrné míře,\" uvedli autoři studie.
To, že výrobci a prodejci v tuzemsku mají problémy například s neoprávněným používáním značky Bio, potvrzují i zástupci obecně prospěšné společnosti Kontrola ekologického zemědělství (KEZ). Ta ze zákona kontroluje produkty ekologického zemědělství a navrhuje ministerstvu zemědělství zahájení správního řízení nebo udělení pokuty. \"Výrobcům i prodejcům potravin, kteří používají slovo bio a nemají potřebné osvědčení, hrozí správní řízení a pokuta,\" uvedl Kamil Pecka z KEZ. Osvědčení přitom musí mít výrobci, prodejci je však musí zkontrolovat.
Ministerstvo zemědělství už v minulosti dalo pokuty nebo zahájilo správní řízení v několika případech, například s výrobci olejů, piva nebo vajec. Výrobce jogurtů, společnost Rajo, tak například dostal pokutu ve výši 150 tisíc korun za opakované uvedení jogurtu s názvem ProBio na trh bez potřebného osvědčení.
Klamou obchodníci ve všech zemích, kde ochránci spotřebitelů výzkum provedli, tedy v Rakousku, Dánsku, Itálii, Norsku, Rumunsku, Slovinsku a Spojených státech. Nejvíce klamných znaků našli ochránci na konzervách tuňáku a na baleních kávy. Spotřebitelské organizace na základě studie vyzvaly ke zpřísnění legislativy v členských zemích unie.
Klamání zákazníků však vnímá jako potíž i Evropská komise. Už v minulém roce upozornila na to, že potravinářské výrobky obsahují velké množství zavádějící a klamavé reklamy. Komisař David Byrne loni předložil nový zákon, který má změnit pravidla prodeje a propagace jídla, potraviny by měly obsahovat jenom ty informace, které jsou založené na vědeckých základech.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích