( Ne) ohrožuje turistika EU?
Služby pro turisty zajišťují 6 procent pracovních míst v Evropské unii a na
turistiku se vynakládá 9 procent výdajů domácností. Jde tedy o významnou
ekonomickou oblast, která však někdy má značné ekologické důsledky. Dá se tomu
zabránit?
Služby pro turisty zajišťují 6 procent pracovních míst v Evropské unii a na turistiku se vynakládá 9 procent výdajů domácností. Jde tedy o významnou ekonomickou oblast, která však někdy má značné ekologické důsledky. Dá se tomu zabránit?
Pravdou je, že masivní turistika ohrožuje mnohé křehké ekosystémy v idylických koutech Evropy. Přitom tento tlak se bude zvyšovat. Světová turistická organizace předpovídá, že do roku 2020 se počet návštěvníků turisticky zajímavých míst Evropy zdvojnásobí a přesáhne 720 milionů návštěvníků za rok. Ale musí nezbytně tento vývoj zničit klid a mír idylických zákoutí? Všeobecná nechuť k městskému hluku a špíně, stálému spěchu a strkanicím, dává naději, že budeme ochotni přijmout určitá omezení, která pomohou ochránit idylu venkova a turisticky zajímavých míst. Jedním z významných faktorů v tomto směru je doprava.
Výbor regionů Evropské unie nechal zpracovat studii tří lokalit, které řešily místní dopravu netradičním způsobem. Byly vybrány:
- východní Alpy v Rakousku,
- Drážďany a horní údolí Labe v Německu jako známé turistické regiony,
- Principado de Asturias na severozápadě Iberského poloostrova ve Španělsku, které začíná být vyhledávanou turistickou oblastí.
Vesnická dráha je pro všechny zdarma
Východní Alpy jsou navštěvovanou oblastí zejména v zimě v lyžařské sezoně.
Historické jádro města Rattenberg bylo pro dopravu zcela uzavřeno a tvoří pěší zónu. To turistům vyhovuje. Autobusy místní dopravy jezdí na recyklovaný jedlý olej. Dopravní zácpy na cestě k lyžařskému středisku Serfaus odtranili výstavbou mikro- metra, dlouhého 1,25 km. Jmenuje se Dorfbahn ( vesnická dráha), jezdí pod hlavní ulicí a je zdarma.
To umožňuje turistům i místním obyvatelům dosáhnout lyžařské středisko i horské průsmyky bez použití vlastních aut.
V Drážďanech řešili dopravu rovněž posílením místní dopravy a speciálně se zaměřili na dopravu do ekologicky význačného Sasko- Švýcarského národního parku v Horním údolí Labe. Okolo Labe byla vybudována romantická cyklostezka.
Je třeba hledat inspiraci v jiných zemích
Ve španělské Asturii je silniční a železniční síť velmi řídká a s ostatními částmi Španělska je špatné spojení. S narůstajícím turistickým ruchem se začaly vytvářet zácpy na úzkých silnicích, zejména mezi třemi důležitými městy v oblasti.
Aby se nemuseli turisté spoléhat na svá auta, zavedli na železnici pravidelné spoje s malým časovým odstupem a na pobřeží byla postavena speciální stezka. Dvě třetiny území tvoří národní park, v němž je provoz automobilů silně omezen, nebo zcela zakázán.
Ve všech uvedených oblastech bylo dosažené zlepšení výsledkem spolupráce veřejných orgánů se soukromým sektorem. To lze považovat za příklad i pro turisticky exponované oblasti v České republice, které již dnes mnohde trpí pod náporem automobilů. Po zapojení do Evropské unie lze očekávat další zvýšení zájmu zejména o naše příhraniční oblasti. Odvážná řešení místní dopravy a klidových zón vůbec nemusí odradit turisty. Možná se po čase dočkáme toho, že středověká jádra našich měst, po vyhnání aut z ulic, dosáhnou znovu své bývalé krásy a klidu a turisté si budou pochvalovat pohodu.
Pravdou je, že masivní turistika ohrožuje mnohé křehké ekosystémy v idylických koutech Evropy. Přitom tento tlak se bude zvyšovat. Světová turistická organizace předpovídá, že do roku 2020 se počet návštěvníků turisticky zajímavých míst Evropy zdvojnásobí a přesáhne 720 milionů návštěvníků za rok. Ale musí nezbytně tento vývoj zničit klid a mír idylických zákoutí? Všeobecná nechuť k městskému hluku a špíně, stálému spěchu a strkanicím, dává naději, že budeme ochotni přijmout určitá omezení, která pomohou ochránit idylu venkova a turisticky zajímavých míst. Jedním z významných faktorů v tomto směru je doprava.
Výbor regionů Evropské unie nechal zpracovat studii tří lokalit, které řešily místní dopravu netradičním způsobem. Byly vybrány:
- východní Alpy v Rakousku,
- Drážďany a horní údolí Labe v Německu jako známé turistické regiony,
- Principado de Asturias na severozápadě Iberského poloostrova ve Španělsku, které začíná být vyhledávanou turistickou oblastí.
Vesnická dráha je pro všechny zdarma
Východní Alpy jsou navštěvovanou oblastí zejména v zimě v lyžařské sezoně.
Historické jádro města Rattenberg bylo pro dopravu zcela uzavřeno a tvoří pěší zónu. To turistům vyhovuje. Autobusy místní dopravy jezdí na recyklovaný jedlý olej. Dopravní zácpy na cestě k lyžařskému středisku Serfaus odtranili výstavbou mikro- metra, dlouhého 1,25 km. Jmenuje se Dorfbahn ( vesnická dráha), jezdí pod hlavní ulicí a je zdarma.
To umožňuje turistům i místním obyvatelům dosáhnout lyžařské středisko i horské průsmyky bez použití vlastních aut.
V Drážďanech řešili dopravu rovněž posílením místní dopravy a speciálně se zaměřili na dopravu do ekologicky význačného Sasko- Švýcarského národního parku v Horním údolí Labe. Okolo Labe byla vybudována romantická cyklostezka.
Je třeba hledat inspiraci v jiných zemích
Ve španělské Asturii je silniční a železniční síť velmi řídká a s ostatními částmi Španělska je špatné spojení. S narůstajícím turistickým ruchem se začaly vytvářet zácpy na úzkých silnicích, zejména mezi třemi důležitými městy v oblasti.
Aby se nemuseli turisté spoléhat na svá auta, zavedli na železnici pravidelné spoje s malým časovým odstupem a na pobřeží byla postavena speciální stezka. Dvě třetiny území tvoří národní park, v němž je provoz automobilů silně omezen, nebo zcela zakázán.
Ve všech uvedených oblastech bylo dosažené zlepšení výsledkem spolupráce veřejných orgánů se soukromým sektorem. To lze považovat za příklad i pro turisticky exponované oblasti v České republice, které již dnes mnohde trpí pod náporem automobilů. Po zapojení do Evropské unie lze očekávat další zvýšení zájmu zejména o naše příhraniční oblasti. Odvážná řešení místní dopravy a klidových zón vůbec nemusí odradit turisty. Možná se po čase dočkáme toho, že středověká jádra našich měst, po vyhnání aut z ulic, dosáhnou znovu své bývalé krásy a klidu a turisté si budou pochvalovat pohodu.
Sdílet článek na sociálních sítích