zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Firmy myslí kvůli zákazníkům na ekologii

17.09.2004
EMS
Firmy myslí kvůli zákazníkům na ekologii
Nápis "CFC free" neboli "bez freonů" nese nyní téměř každá nová lednička nebo klimatizace. Jejich výrobci se tak snaží přesvědčit zákazníky, že dbají o životní prostředí. Freony totiž narušují ozónovou díru a tím zvyšují nebezpečí pronikání ultrafialového záření.
"Firmy se snaží upozornit zákazníky na to, že dodržují ekologické standardy, či dokonce, že na ekologii o své vůli vydávají peníze. Zákazníci to totiž oceňují, či dokonce vyžadují. Pro firmy je proto důležité dát zákazníkům vědět, že životní prostředí jim není lhostejné," tvrdí švédský ekolog Erik Svensson.

Největšími investory jsou důlní a chemické firmy
Společnosti ve světě proto začaly do ekologických projektů investovat významnou část jejich výdělků. Odhady uvádějí, že firmy vydají až tři sta miliard dolarů na technologie, které jsou šetrné k životnímu prostředí a na další programy, které s touto problematikou souvisejí.
Mezi největší investory patří důlní, zpracovatelský a chemický průmysl. "Je to logické," říká anglický expert Jeffrey Colden, "tato odvětví nejvíce znečišťovala životní prostředí, takže nyní se snaží dokázat, že jim na tom významně záleží." Jen firmy působící v důlním průmyslu, jako International Steel Group, BHP Billiton nebo Anglo American, dávají na ekologické aktivity a obnovu prostředí, kde těžily, asi jedno procento svých celkových výdajů, tedy přibližně patnáct miliard dolarů ročně. Chemický průmysl, v čele se společnostmi jako Bayer, General Electric nebo BP, se zase nejvíce věnuje čistotě řek, uvádí server greenleef.com. "Chemické továrny potřebují mnoho vody a vypouštějí různé nečistoty, a proto dbají na to, aby podstatnou část svých výdělků věnovaly na výstavbu čističek, obnovu přírody v okolí a také na zdravotní programy lidí, kteří bydlí v jejich blízkosti," uvádí Suzanne Godshawová na serveru agefi.fr.
Firmy, které se ekologickým aktivitám věnují, často požadují totéž od svých dodavatelů a partnerů. Jedním z nástrojů, který dokazuje, že společnosti vyrábějí tak, aby nepoškozovaly životní prostředí, jsou ekologické certifikace. K nejznámějším patří ISO 14 001 potvrzující dodržování mezinárodních ekologických standardů při výrobě.

Ekologický audit je dobrý marketinkový prostředek
Mnohé firmy začaly dokonce ekologické cítění používat jako vhodný marketinkový prostředek. Slouží jim k tomu tak zvané environmentální audity. Jde o zprávu podobnou zprávě o ročním hospodaření, která vypočítává, kolik peněz a jak bylo investováno do ochrany životního prostředí, napsal server wnbusiness.com.
"Je to úžasný způsob, jak zákazníkům, ale také investorům naznačit, že si společnost uvědomuje svou sociální zodpovědnost. Tedy že jí nejde jen o současný zisk, ale také o životní prostředí. U západních koncernů je to standard, ale například firmám ze zemí třetího světa to může pomoci přesvědčit investory, aby poskytli finanční prostředky právě jim," říká hongkongský analytik James Huang.
Odborníci tvrdí, že mezi pětistovkou největších světových společností je vydávání speciálních ekologických zpráv běžné u více než padesáti procent. Většina z nich alespoň zmínku o svých aktivitách pro podporu životního prostředí má zanesenou ve výročních účetních výkazech. Menší důraz na ekologii kladou firmy ze zemí třetího světa. Přibližně dvanáct procent z nich vydává souhrnnou zprávu o investicích do ekologie.
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Ekologický institut Veronica
28
8. 2017
28.8-3.9.2017 - Ostatní akce
Centrum Veronica Hostětín, Hostětín 86
UŽITEČNÉSEMINÁŘE.CZ
28
11. 2017
28.11.2017 - Seminář, školení
Praha,
Konferenční centrum CITY - Pankrác
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí