zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

"Čestný obchod" jako rozvojová pomoc

06.04.2005
EMS
 Čestný obchod  jako rozvojová pomoc
Česko je první postkomunistickou zemí, ve které působí národní asociace pro FairTrade (Čestný obchod). Asociace usiluje o narovnání obchodních vztahů mezi producenty v rozvojových zemích a jejich odběrateli ve státech vyspělých.
"V rámci FairTrade je možné prodávat pouze zboží a zemědělské komodity, při jejichž výrobě či pěstování byly dodrženy pracovní standardy Mezinárodní organizace práce. Komodity musí být pěstovány tak, by odpovídaly i požadavkům na ochranu životního prostředí. "Důležitým aspektem je také to, jak produkce přispívá k rozvoji komunity," řekl HN Tomáš Tožička, předseda asociace. "Celý proces od výroby až po konečný prodej je důsledně sledován," dodal Tožička. Podléhá certifikaci. Teprve po ní může být konkrétní zboží označeno jako produkt FairTrade.
Asociace usiluje o potlačení vlivu velkých prostředníků v obchodu, kteří mohou svého postavení na trhu využít ke spekulativním záměrům. V praxi systém garantuje producentům, farmářům a hlavně farmářským družstvům v zemi původu odběr jistého množství za cenu, která je obvykle vyšší než běžná. Vyplácí jim také zálohově část odběrní ceny předem. To je má chránit před výkyvy cen, které by je jinak nutily třeba k pěstování drog.
Ačkoli se ceny produktů FairTrade blíží běžným cenám, jsou zpravidla vyšší. Organizace k nim připočítává takzvanou prémii ve výši pěti až deseti procent. Takto získané peníze jdou k producentům. Ti je musí užít na podporu lokálních rozvojových projektů. K tomu patří i omezení monokultur a rozšíření spektra vyráběného zboží, například potravin. To je má chránit před závislostí třeba na jedné plodině, jako kávě, banánech, rýži, kakau a podobně.
Například při odběru manga z Filipín jdou peníze na projekty, které mají zabránit dětské prostituci. Mají dětem umožnit návštěvu školy tak, aby později snadněji našly zaměstnání.
Tožička uvedl příklad z Mexika: "Třicet procent kávy pěstované v Mexiku přebírá FairTrade. Získané peníze z prémií byly využity i pro pěstitele bavlny tak, aby mohli dodávat nejen surovinu, ale i hotové výrobky, konkrétně textil."
Káva je v síti FairTrade nosným produktem. Řada pěstitelských zemí je na vývozu kávy závislá natolik, že výkyvy ceny mohou výrazně zhoršit sociální situaci pěstitelů. Na světovém obchodu s kávou má dnes FairTrade dvouprocentní podíl. To sice není mnoho, ale Tožička upozorňuje: "Už to přimělo největší obchodníky, aby přijali pravidla, která mají narovnat vztahy mezi producenty a odběrateli."
Zákazník získává odběrem zboží s označením FairTrade jistotu o originalitě produktu, o jeho ekologické i etické nezávadnosti. Například při jeho výrobě nesmí být využívána dětská práce.
"Přidanou hodnotou je pro zákazníka vědomí, že se podílí na podpoře pěstitelů, která není milodarem, ale pomocí ke svépomoci," vysvětlil Tomáš Tožička.
Produkty FairTrade nabízejí v západní Evropě obchodní řetězce, v Británii například Coop nebo síť kaváren Starbuck, a podobně. V Česku nabízí toto zboží řetězec Carrefour či sít obchodů s biopotravinami Albio.
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí