zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Průmysl čeká na vodní magistrálu

15.06.2005
Voda
Průmysl čeká na vodní magistrálu

Severní Čechy - Lodní prostor přestává stačit požadavkům firem na lodní dopravu, ačkoliv je dobrý stav vody v Labi. "To vyvrací mýtus, že o dopravu po Labi není zájem. Máme v této chvíli již signály, že požadavků na lodní tonáž bude více, než kolik se stačí po vodě dopravit," uvedl Zdeněk Štol, vedoucí obchodního oddělení Česko - saských přístavů.

Do problémů se mohou dostat vývozci a dovozci agrárních produktů, např. se jedná o obiloviny, řepku a řepkový šrot. "Je velký přebytek pšenice a hledá se uplatnění v zahraničí. Jeho vývoz ale bude obtížný, protože pokud klesne hladina Labe, kvanta pšenice nebudou moci plout velkoobjemovou dopravou po vodě," upozorňuje Štol. Omezení plavby během roku komplikuje i dovoz sojových šrotů a nerostných surovin, ale i vývoz strojírenského zařízení. Pro rejdaře je úsek Labe mezi Ústím a Děčínem suchým hrdlem. Zde je ČR často odříznuta nízkou hladinou Labe od mořských přístavů. Poptávka po ekologické vodní dopravě přitom roste.

Nelze plánovat

"Dnes si nemohou zákazníci objednat lodě třeba na začátek srpna, protože nikdo neví, kolik bude vody v Labi. Můžeme plánovat dopravu jenom několik týdnů dopředu. Tím přicházíme o mnoho zákazníků, kteří by si jinak v předstihu zablokovali určitou tonáž pro potřebu své dopravy," dodává Štol. "Upozorňoval jsem na velký potenciál vodní labské cesty a byl jsem kritizován lidmi, kteří jsou proti stavbě jezů. Realita mluví sama za sebe. Celoroční splavnost by znamenala pro mnoho českých dovozců a vývozců velkou ekonomickou konkurenční výhodu. Vodní cesta je lacinější, než po železnici a silnici," zdůraznil ústecký poslanec Miroslav Pátek (ODS).

Vody dost, lodí málo

Při celoroční splavnosti by byla kapacita českých lodí na Labi narůstala. "Pokud Lovochemie chce dovézt 12 000 tun apatitu, při ideálním stavu stačí 12 lodí, při nižším stavu vody kolem 35 lodí s menším nákladem. Tolik lodí ale nemusí být v okamžiku potřeby k dispozici, protože při nižší hladině je vytíženo maximum lodí, vezoucích ale kvůli menšímu ponoru méně nákladu," uvádí Štol. Proto jsou rejdařské společnosti nuceny část svého lodního parku přesouvat na regulované řeky v západní Evropě, aby pro ně měly celoroční využití. V okamžiku, kdy je v Labi dost vody pro lodní dopravu, paradoxně chybí přepravní kapacita. "Dopravu do Čech zajišťují většinou české lodě. Zahraniční lodě se objevují při ideálním stavu vody," dodal Štol.

Konkurenční nevýhoda

Pro české firmy je závislost na proměnlivé hladině Labe v příhraničním úseku Labe pod Ústím konkurenční nevýhodou. Doprava po železnici či po silnici se jim prodražuje. Jiří Hejl z firmy Posad Tech Montage mluví o mnohonásobném znevýhodnění. "Nevíte, kdy bude dost vody a nemůžete si naplánovat přepravu materiálu po vodě v určitý čas. V ceně výrobku musíte kalkulovat i s horší variantou - dopravou po silnici nebo železnici. Tudíž konkurence využívající vodní cesty ve své cenové nabídce může mít lepší cenu, protože má nižší dopravní náklady," uvedl Hejl.

Silniční trest

Za vrchol absurdity považuje Hejl vyšší poplatky za přepravu nadměrných nákladů po silnici. "Ještě minulý rok jsem za povolení k přepravě nadměrných nákladů zaplatil 1800 Kč. Letos, pokud bude málo vody a budeme muset na silnici, zaplatíme již 36 000 Kč. Když jsem se ptal proč, prý poplatky mají nutit dopravce, aby přecházeli s nadměrnými náklady na ekologičtější vodní dopravu. Ale když není dost vody, lodní doprava stojí. Je to absurdní," zdůrazňuje Hejl. Kromě toho se doprava strojírenského zařízení, které zabere polovinu ložného objemu říčního plavidla, v době sucha po silnici za úsek Děčín - Magdeburg, prodraží o půl milionu korun.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
29
11. 2017
29-30.11.2017 - Konference
Salzburg
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí