zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

EU podpoří říční dopravu

21.02.2006
Voda
EU podpoří říční dopravu
Evropská unie chystá masivní podporu říční dopravy. Náklady na modernizaci infrastruktury, vylepšení říčního loďstva, nábor nových dělníků a zlepšení sociálních podmínek v celém sektoru se mají pohybovat v miliardách eur. V novém akčním plánu, který má vést k rozvoji lodní dopravy, Evropská komise vyjadřuje obavu z dalšího nárůstu kamionové dopravy, jež by se do roku 2015 mohla zvýšit až o třetinu.

Přijetí plánu podporuje i české ministerstvo dopravy. Nyní je možné podporovat z fondů EU pouze budování vodních cest a navazující infrastruktury. Stát ale nemůže dotovat soukromé aktivity v říční dopravě, jako je například nákup a rozšiřování flotily, vytváření nových pracovních míst. To by EU zatím vnímala jako nedovolenou veřejnou podporu, řekla ČTK mluvčí MD Marcela Žižková.

Říční doprava v EU zatím stojí mírně v pozadí, ale podle evropských činitelů je plně konkurenceschopná. Téměř 11 tis. evropských nákladních plavidel má srovnatelnou kapacitu jako 10 tis. vlaků a 440 tis. nákladních vozidel. "Evropa nemůže nechat tento potenciál nedotčený," uvádí EK v návrhu plánu. Iniciativa komise je platná pro roky 2006 až 2013. Zástupci EU při prosazování podpory říční dopravy argumentují úspěšností celého sektoru v severozápadní Evropě. Jen v letech 1997 až 2004 se lodní doprava v Nizozemsku zvýšila o 40 %, v Belgii o 50 a ve Francii o 35 %. Evropané však stále své řeky využívají jen minimálně. Například kapacita Dunaje je využita zhruba ze 7 až 10 %. Loďařství trápí i nedostatek pracovních sil. Práce v loděnicích a na říčních lodích má dosud nálepku nepříliš perspektivního, špatně placeného a náročného zaměstnání. EK chce tyto předsudky změnit. Přístavní dělníci a posádky plavidel by se tak mohli dočkat řady výhod. Dotace však poplynou i na vzdělávání nových odborníků na lodní do
V Česku má koncesi na provozování vodní dopravy více než 400 subjektů. Česká vodní dopravní cesta má téměř 700 km. Labe je v ČR využíváno jako vodní cesta od Chvaletic po hranice s Německem. Vltava se k dopravě využívá od Třebenic pod Slapskou přehradou k soutoku s Labem včetně vyústění Berounky po přístav Radotín. Od Budějovic do Třebenic je Vltava splavná pro plavidla o nosnosti do 300 t. Vodní dopravu v ČR tíží nestabilní stav vodní hladiny na dopravní cestě. Řešením měly být dva jezy na dolním toku Labe, o které rejdaři vedli s ekology deset let spor. Nyní se připravuje stavba jednoho jezu v Děčíně. Začít s výstavbou se má v roce 2007. Plavební stupeň má zaručit možnost plavby až do Děčína s ponorem do 1,4 m po větší část roku.

Říční cesty v členských zemích EU: Belgie - 1527 splavných kilometrů, ČR - 664, Německo - 6754, Francie - 5378, Itálie - 1477, Lucembursko - 37, Maďarsko - 1884, Nizozemsko - 5046, Rakousko - 351, Polsko - 3812, Portugalsko - 124, Slovensko - 172, Finsko - 6245, Švédsko - 390, Velká Británie - 1153, EU 25 - 35 014 km.
Zdroj: Logistika

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Bílé Karpaty (hranice ČR/SR tábor Polana - Vrbovce/Javorník)
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
LTD Polana
Ekologický institut Veronica
28
8. 2017
28.8-3.9.2017 - Ostatní akce
Centrum Veronica Hostětín, Hostětín 86
INISOFT s.r.o.
13
9. 2017
13.9.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí