zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

V chráněných oblastech nesmí solit

30.01.2007
Příroda
V chráněných oblastech nesmí solit
České Švýcarsko - S přibývajícími centimetry sněhu se objevují i stížnosti na kvalitu údržby silnic v oblasti chráněných krajinných oblastí a národního parku. Zde ovšem údržba nemůže péči provádět v plném rozsahu, neboť naprostá většina těchto silnic se nachází v blízkosti vodních toků.
Problematické jsou například cesty v okolí Rynartic a Jetřichovic. "Zde se silnice chemicky neudržuje, neboť by došlo ke kontaminaci toků a následnému znečištění spodních vod a studní v Jetřichovicích, což by pro obyvatele znamenalo pohromu," vysvětlil Antonín Votápek ze Správy Národního parku České Švýcarsko. Podobně je tomu na silnici mezi Mezní loukou a Chřibskou.
"V těchto zónách silničáři vozovky udržují plužením nebo inertním posypovým materiálem, třeba jemným štěrkem," uvedl Petr Bauer ze Správy Chráněné krajinné oblasti Labské pískovce.

Trocha soli neuškodí

Při kalamitním stavu by se silnice teoreticky solit mohly. Bauer se dle výsledků studií, které se v minulých letech uskutečnily v jiných chráněných krajinných oblastech v republice, domnívá, že by sůl mohla být v menším, asi třetinovém množství použita.
Solení má vliv na půdu a floru ve vzdálenosti dvou až několik desítek metrů v okolí vozovky. "Důsledky chemické údržby můžeme pozorovat především ve stoupání, třeba v blízkosti markvartických serpentin, kde dlouhodobě dochází ke změně prostředí, zejména pak rostlinného zastoupení," potvrdil Bauer.
Dle ekologů se jedná o malou daň přírodě. Chtějí-li lidé žít v kvalitním prostředí, je nutné něco obětovat. "Řidičům by místo stěžování si pomohla jejich připravenost. Je-li mrazivo, postačí zimní gumy; je-li na vozovce rozbředlý sníh, pak trpělivost," zakončil Votápek.

Jan Šrédl
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí