zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Zelená barva firmám svědčí čím dál víc

20.04.2007
Obecné
EMS
Zelená barva firmám svědčí čím dál víc
Móda, ale také ekonomická nutnost - to jsou důvody, proč stále víc firem ve světě i tuzemsku "zelená". Hlavně za hranicemi patří k dobré image firmy ujišťování, že dbá na ekologii. Ať už se chlubí používáním úsporných zářivek v kancelářích nebo plně recyklovatelnými obaly zboží.

Počítačový Hewlett-Packard například vyhlásil, že do roku 2010 sníží spotřebu energie o pětinu. A všechny přístroje vezme zpět od zákazníků k recyklaci.

Ve stopách zámoří a západní Evropy se vydávají i podnikatelé v Česku. Zároveň se snaží získat zelenou image velké průmyslové firmy, kterým hrozí nálepka "škůdců" přírody. "Naše dceřiné firmy podporují hlavně ekologické projekty v regionech. Ale vymýšlíme teď i projekt, který by představil ekologickou tvář celé skupiny," říká například mluvčí Unipetrolu Michaela Lagronová.

Stranou nezůstává ani ČEZ. Dnes například odstartuje společný projekt s ochránci přírody, který má chránit ptáky před nalétáváním do elektrických drátů. "Přijde nás to na sto miliónů korun, a děláme to nad rámec našich zákonných povinností," připomíná mluvčí firmy Ladislav Kříž.

Průmysloví giganti přitom často zdůrazňují obrovské sumy, jež vydávají na moderní ekologičtější technologie. Třeba ČEZ za odsíření elektráren zaplatil padesát miliard korun. Ale tyto náklady jsou obvykle jen povinností danou stále přísnějšími normami.

Například program REACH, schválený koncem roku Evropskou komisí, omezí používání rizikových chemikálií. "Bude nás to stát stamilióny a zvýší to ceny výrobků," říká mluvčí chemičky Synthesia Daniel Rubeš.

Firmy na jednu stranu o ekologii rády hovoří, ale také poukazují na to, že je "přehnané" požadavky připraví o schopnost konkurence.

"Je to právě naopak. Naši konkurenceschopnost moderní technologie jen zvýší," tvrdí ministr životního prostředí Martin Bursík. Jako šéf Strany zelených zároveň zdůrazňuje, že péče o životní prostředí navíc přináší spoustu podnikatelských příležitostí.

I v Česku jsou už desítky firem, jež se ekologií živí. Například ZVV Milevsko, která umí čistit kouř z elektráren, letos podle ředitele Miroslava Máchy zvýší tržby už na dvě miliardy korun. Úspěšná je i firma Biomac podnikatele Zdeňka Černého. Největší český výrobce pevných paliv z biomasy, například dřevěných briket, pronikl už třeba do obchodního řetězce Obi. Ale daří se mu hlavně za hranicemi - v Rakousku a Německu.

Příležitost už vidí v ekologii i finančníci. Investiční banka Goldman Sachs investovala půldruhé miliardy dolarů do výroby biolihu z celulózy a na využití solární a větrné energie. A také nejsilnější tuzemská finanční skupina PPF již vstoupila do firmy Setuza, která vyrábí suroviny pro biopaliva.
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí