zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Nástup zelených bossů

13.07.2007
Obecné
EMS
Nástup zelených bossů
Dosavadní škálu ředitelů rozšířila nová funkce: šéf pro udržitelný rozvoj. Jeho moc je značná a roste.

Slovních spojení, v nichž se původně používal výraz "ředitel", není mnoho: výkonný ředitel, finanční ředitel, snad i provozní ředitel. K nim přibyly tituly jako marketingový ředitel a technický ředitel. Nyní se tato skupina opět rozrostla. Pro změnu o post ředitele pro udržitelný rozvoj. Nejde o osobu, která by pouze dohlížela nad dodržováním ekologických pravidel. Tito bossové jsou od toho, aby vytěžili zisk z přechodu na zelené technologie. "Viceprezidenti pro ekologii zpravidla utráceli firemní jmění, kdežto noví specialisté peníze vydělávají," zdůrazňuje Eileen Claussenová, prezidentka Pew Center on Global Climate Change. Výsledkem je, že se původně pohodový job posunul do role toho, kdo střeží hodnotu značky.

VEŠKERÉ KOMBINACE výrazů "ředitel", "viceprezident", "udržitelnost" a "ekologičnost", nedávají představu, kolik lidí se těmito činnostmi zabývá. Ale ať už se jmenují tak či onak, vládnou šéfové pro životní prostředí - z nichž většina byla jmenována v posledních dvou letech - mimořádnou mocí. Využívají totiž partnerství mezi prodejci a zákazníky, aby vytvořili zelený produkt - a mohou tyto obchody uzavírat. Často také mají konečné slovo k vývoji a reklamní kampani.
Takový David Kepler, který se stal letos v březnu prvním ekoředitelem v Dow Chemical, mluví s lidmi odpovědnými za technologie, zpracovatelské procesy a finance o alternativních palivech a zelených výrobcích. "Většinou dospějeme k souhlasu. Ale když jde o kontroverzní téma, mám navrch já."

Podobný vývoj byl nejspíš nevyhnutelný. Podniky čelí silnému tlaku ze všech stran, aby snížily úniky skleníkových plynů. A aby kupovaly a vyráběly "zelené" zboží. "Mnozí výkonní ředitelé tlačí proto na manažery, aby vymysleli a spočítali, jaké produkty je zapotřebí dodávat do oteplujícího se světa," vysvětluje Jonathan Lash, prezident World Resources Institute.
Pár nejvyšších bossů řeší tento problém tak, že jmenují své "ekologické" zástupce. "Potřebujete hodně psů, aby táhli sáně, ale zároveň jednoho, který by je vedl," upozorňuje Andrew Liveris, prezident a výkonný ředitel Dow Chemical. "Sám nemůžu být všude, proto jsem hodil část odpovědnosti na Davida (Keplera)."

EKONÁČELNÍCI mají za sebou různé kariéry. Owens Corning si ho vytáhl z výzkumu, Home Depot sáhl do reklamního oddělení. Jiné firmy spojily dvě funkce do jedné. Ernest Wooden Jr., výkonný viceprezident pro šíření firemní značky v Hilton Hotels Corporation, dohlíží na pokles emisí u téměř tří tisíc hotelů. Nastavil standardy od architektury po šampony, jeho doporučení si hledí prodejní agenti i dodavatelé.
Čerstvým příkladem je zařízení, které slouží pro izolaci podkroví. Owens Corning ho vyvinula po zjištění, že neutěsněná podkroví jsou hlavními viníky úniku zplodin.

Ekologové se přou, zda je nárůst vlivu dohledu nad udržitelným rozvojem dobře nebo špatně. "V ideálním světě bychom nepotřebovali osobu pro strategii a udržitelnost," myslí si Gwen Rutaová, šéfka korporátního partnerství v Environmental Defense. "Ideální svět by nepotřeboval ani manažery pro etiku," odporuje Eugene Linden, který píše o změnách klimatu. "Ředitel pro udržitelný rozvoj zní jako rádoby křupavé müsli," tvrdí. "Jejich vzestup však ukazuje, že to firmy pochopily: udržitelnost a efektivita jdou ruku v ruce."

AUTOR: CLAUDIA H. DEUTSCH
(c) 2007 The New York Times News Service
Zdroj: EKONOM

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí