zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Pro splavnění Labe

23.01.2008
Voda
Pro splavnění Labe
Lovochemie je největším výrobcem minerálních hnojiv v České republice, jehož areál leží na významné křižovatce hlavních dopravních tras. Po více než 100 let od založení společnosti je labská vodní cesta významnou dopravní cestou pro přepravu surovin pro výrobu i přepravu hotových výrobků pro odběratele zejména v Německu. S ohledem na neuspokojivý vývoj na labské vodní cestě, spočívající v dlouhodobém neřešení potřebných úprav vodní cesty na úseku z Ústí nad Labem na státní hranici, dochází ke změnám, které bohužel vedou k menšímu využívání ekologicky šetrné vodní dopravy. Je smutnou realitou, že naše velkoobjemová minerální hnojiva jsou dnes intenzivněji než v minulosti přepravována zejména silniční dopravou s dopadem na již tak přetíženou silniční síť v ČR a SRN.

Využití Labe jako přirozené spojnice se sklady našich odběratelů v německých přístavech na Labi v Sasku, Sasku-Anhaltsku a Braniborsku je do budoucna závislé na realizaci úprav na Labi tak, aby rejdaři při přepravách surovin a výrobků pro naši společnost měli možnost plavidla ekonomicky provozovat. Jsme i nadále optimisticky naladěni a věříme, že v budoucnu budeme mít možnost více využívat lodní dopravu, a to nejen proto, že sklady našich hlavních výrobků byly za nemalé finanční prostředky propojeny několikasetmetrovým dopravníkem s naším firemním přístavem, ale hlavně proto, že možnost využívání vodní dopravy je pro nás konkurenční výhodou v prostředí trvale rostoucích cen energií a surovin.

Na celkovém ročním objemu přepraveného materiálu se vodní doprava podílí jen 11 % (tj. okolo 120 tis. t) z celkového množství substrátů přepravených všemi dopravními obory. Plavidly přepravujeme především naše výrobky, tj. hnojiva, zbytek připadá na dovážené suroviny pro výrobu. Podíl vodní dopravy vzhledem k ostatním dopravním oborům v průběhu posledních pěti let poklesl o téměř 30 %. Plně proto podporujeme projekty směřující k trvalému splavnění labské vodní cesty směrem ke státní hranici se SRN.

AUTOR: JUDr. Miloslav Spěváček
obchodní ředitel, Lovochemie, a.s.

Na úrovni resortů dopravy uzavřely SRN a ČR 31. 6. 2006 společné prohlášení o spolupráci. Spolkové ministerstvo dopravy chce opravit Labe od Drážďan po Hamburk a do roku 2010 zajistit plavební hloubky 1,60 m a nad Drážďany 1,50 m po 345 dní v roce.

Prezident republiky Václav Klaus navštívil v říjnu Ústecký kraj i místo, kde se připravuje výstavba Plavebního stupně Děčín, který by měl přispět k řešení nepříznivé situace na Labi. K problému se pan prezident několikrát vyjádřil, pro MF DNES např. prohlásil: "Tady je zásadní problém, co udělat dále s řekou (Labe) a jak usilovat o její splavnění a jak vůbec usilovat o to, aby byla více kontrolovatelná, než je dnes. A tady samozřejmě dochází ke střetům zastánců údajné idylické přírody, jaká tu byla před miliony let, a pokusem něco s ní dělat dneska. Já považuji za chybné, že se blokují tyto racionální návrhy."

Podle informací ŘVC ČR
Zdroj: Logistika

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
UŽITEČNÉSEMINÁŘE.CZ
28
11. 2017
28.11.2017 - Seminář, školení
Praha,
Konferenční centrum CITY - Pankrác
ASIO, spol.s r.o.
15
12. 2017
15.12.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
Vodní zdroje Ekomonitor
6
2. 2018
6-7.2.2018 - Konference
hotel DAP, Praha
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí