zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Chovejte se k přírodě šetrně, radí svým hostům i luxusní hotely v Česku

22.02.2008
EMS
Chovejte se k přírodě šetrně, radí svým hostům i luxusní hotely v Česku
Usteleme vám, připravíme snídani a také za vás roztřídíme odpad, nabízí stále víc českých hotelů svým hostům. I čeští hoteliéři začínají chápat, že "cítit se jako doma" pro mnohé cestovatele může znamenat i pokoru k životnímu prostředí. A nálepka zelený hotel může navíc dobře vydělávat.

"Pokud větráte, prosím, ztlumte topení v zimních měsících, a pokud si budete přát vyměnit ručníky, zanechte je ve vaně, vypereme je v ekologickém pracím prášku."

Tyto vzkazy nepocházejí ze "zeleného" studentského hostelu, ale z pětihvězdičkového zámeckého hotelu Chateau Mcely u Mladé Boleslavi, kam Češi i turisté ze zahraničí jezdí hlavně za odpočinkem v luxusním balení.

Život na zámku podle Mcelských ale znamená také využívání energie z obnovitelných zdrojů, topí se zde štěpky, tedy odpadem při zpracovávání dřeva, a místnosti osvětlují ekologicky šetrné žárovky. Chybí tu navíc typická hotelová mýdlíčka na jedno použití.

Za tato opatření si mcelský hotel vysloužil certifikát EU "The Flower" pro ekologicky šetrné služby. Zámek Mcely je teprve druhým pětihvězdičkovým hotelem v Evropě, který si tuto značku vysloužil.

"Nejluxusnější hotely ekoznačky obvykle nezískávají kvůli svému mírně plýtvavému stylu. Ale tento trend se v Česku zabydluje, za poslední rok se počet ekohotelů zdvojnásobil," říká Adéla Petrová ze státní Agentury pro ekologicky šetrné výrobky, která pro ministerstvo životního prostředí ekoznačky spravuje.

Certifikáty pro ekohotely rozdává EU od roku 2003. Své vlastní "éčko" rozdává i české ministerstvo.

V Evropě je takových hotelů zatím 135. Nejvíce je jich prý v Itálii, kde se ekologické hoteliérství rozšířilo po olympijských hrách v Turínu, kdy například celá olympijská vesnice byla "zelená".

Jako první v Česku získal zelený certifikát pražský hotel Adalbert v prostorách břevnovského kláštera před dvěma lety. "O ekologii se zajímám osobně, a inspirovali mě zahraniční turisté, zvlášť třeba ze Skandinávie, kteří jsou na určitý ekologický standard zvyklí," říká ředitel hotelu Filip Kühnel. Zájem na ekologické "image" hotelu měl i majitel mcelského zámku. Podle šéfky marketingu Evy Plchové má majitel, Američan Jim Cusumano, ekologii jako koníčka a dokonce prý na toto téma napsal knihu.

"Také jsme v ekologických službách objevili díru na trhu, je to dobrý způsob, jak se odlišit," přiznává marketingové důvody Kühnel. Podle něj se navíc náklady na šetrné hospodaření už finančně vrátily, naopak prý ušetřené peníze za energii a vodu převažují nad výdaji za ekologické čistící potřeby. A do cen hotelu se to tak nepromítá. Jen personál se podle něj musí víc otáčet. "Zatímco host třídit může, zaměstnanci třídit musí," říká.

"Odezva zákazníků je pozitivní, spolupracují s námi. Ale určitě víc lidé ze zahraničí než Češi," říká Plchová z Chateau Mcely.
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
31
10. 2017
31.10.2017 - Seminář, školení
Praha, ČVÚT
SW CASEC
31
10. 2017
31.10.2017 - Seminář, školení
Mladá Boleslav
SW CASEC
7
11. 2017
7.11.2017 - Seminář, školení
Mladá Boleslav
INISOFT s.r.o.
14
11. 2017
14.11.2017 - Seminář, školení
Liberec, INISOFT s.r.o.
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí