Biopotraviny na českém trhu
Biopotraviny [https://www.kamsnim.cz/categories/food] si postupně získávají
český trh. V roce 2006 za ně Češi utratili celkem 760 milionů korun, což je 250
milionů více než v předchozím roce.
Biopotraviny si postupně získávají český trh. V roce 2006 za ně Češi utratili celkem 760 milionů korun, což je 250 milionů více než v předchozím roce.
Celkem čtvrtina populace biopotraviny zná a občas je nakupuje. Podle ročenky Český trh s biopotravinami 2007 se očekává nárůst prodeje bioprodejen o 35 % ročně. Není proto divu, že dorazily i do super- a hypermarketů, kde si získávají stále větší oblibu zákazníků. Právě obchodní řetězce se na prodeji biopotravin podílejí 67 %. Ty postupně rozšiřují nabídku biopotravin a některé dokonce vsadily na vlastní privátní značku, díky níž jsou schopny nabízet bioprodukty za relativně dostupné ceny.
Mění se životní styl
Zájem zákazníků rok od roku roste, a to o několik desítek procent. Svou roli hraje rostoucí informovanost Čechů, ale také snaha o zdravý životní styl, jehož součástí je jídelníček složený z kvalitních a ekologicky hodnotných potravin. Tesco přišlo na trh s vlastní značkou biopotravin Tesco Organic, která nabízí více než 120 produktů, včetně čokolády, cereálních výrobků nebo masa. Svou vlastní řadu biopotravin má také řetězec Plus. V současnosti je v prodeji více než 50 druhů produktů v biokvalitě. Kvalitní biovýrobky z Plusu jsou navíc cenově dostupné, řada BioBio proto patří k velmi žádanému zboží.
Síť obchodů Interspar nabízí biopotraviny pod značkou Spar Natur*pur. Celkem se jedná o více než stovku produktů. V současné době je součástí nabídky bioproduktů pečivo, mléčné výrobky, bioovoce a biozelenina, ale také kompletní sortiment těstovin, olivových olejů, uzenin, džusů, müsli, čajů, bio vanilková zmrzlina a další. Řetězec Ahold, který vlastní hypermarkety Hypernova a supermarkety Albert, v současnosti nenabízí biopotraviny pod vlastní značkou, ale to by se mělo brzy změnit. Prodej biovýrobků má podle všech oslovených obchodních řetězců velký potenciál růstu. I přes rostoucí zájem zákazníků o tyto produkty zatím utratí Čech za biopotraviny v průměru pouze 74 korun ročně.
Mléčné výrobky vedou
Největší oblibu zákazníků obchodních řetězců si získaly mléko a mléčné výrobky. Velké oblibě se těší také biozelenina. Zájem je rovněž o základní potraviny, jako je rýže, luštěniny nebo těstoviny. Biopotraviny jsou oproti běžným produktům dražší. Rozdíl v ceně se však může velmi lišit, některé biopotraviny stojí podobně nebo jen o málo víc než ty běžné, u jiných je rozdíl až několik desítek procent. V ekologickém zemědělství nelze nic nepřirozeně urychlovat, takže rostliny a zvířata rostou déle, což má vliv na zvýšení nákladů. Biopotraviny nejsou ani chemicky konzervovány, a mají proto kratší záruční dobu, jejich cena je potom vyšší než cena produktů s uměle prodlužovanou trvanlivostí.
Stále chybí české biopotraviny
Všechny obchodní řetězce však při prodeji biopotravin čelí jednomu problému: objem produkce českých výrobců nestačí pokrývat jejich poptávku. V současnosti bohužel stále převládají biovýrobky zahraniční produkce. Je to dáno především menším objemem výroby českých producentů. Do sítě Interspar jsou biopotraviny dodávány především z Rakouska, kapacity českých biofarem nestačí. Síť obchodů Plus má za cíl pokrýt polovinu biopotravin z domácí produkce, což se zatím nedaří. Nejvíc českých biopotravin pod vlastní značkou nabízí Tesco, ve kterém tvoří české výrobky 70 %.
Celkem čtvrtina populace biopotraviny zná a občas je nakupuje. Podle ročenky Český trh s biopotravinami 2007 se očekává nárůst prodeje bioprodejen o 35 % ročně. Není proto divu, že dorazily i do super- a hypermarketů, kde si získávají stále větší oblibu zákazníků. Právě obchodní řetězce se na prodeji biopotravin podílejí 67 %. Ty postupně rozšiřují nabídku biopotravin a některé dokonce vsadily na vlastní privátní značku, díky níž jsou schopny nabízet bioprodukty za relativně dostupné ceny.
Mění se životní styl
Zájem zákazníků rok od roku roste, a to o několik desítek procent. Svou roli hraje rostoucí informovanost Čechů, ale také snaha o zdravý životní styl, jehož součástí je jídelníček složený z kvalitních a ekologicky hodnotných potravin. Tesco přišlo na trh s vlastní značkou biopotravin Tesco Organic, která nabízí více než 120 produktů, včetně čokolády, cereálních výrobků nebo masa. Svou vlastní řadu biopotravin má také řetězec Plus. V současnosti je v prodeji více než 50 druhů produktů v biokvalitě. Kvalitní biovýrobky z Plusu jsou navíc cenově dostupné, řada BioBio proto patří k velmi žádanému zboží.
Síť obchodů Interspar nabízí biopotraviny pod značkou Spar Natur*pur. Celkem se jedná o více než stovku produktů. V současné době je součástí nabídky bioproduktů pečivo, mléčné výrobky, bioovoce a biozelenina, ale také kompletní sortiment těstovin, olivových olejů, uzenin, džusů, müsli, čajů, bio vanilková zmrzlina a další. Řetězec Ahold, který vlastní hypermarkety Hypernova a supermarkety Albert, v současnosti nenabízí biopotraviny pod vlastní značkou, ale to by se mělo brzy změnit. Prodej biovýrobků má podle všech oslovených obchodních řetězců velký potenciál růstu. I přes rostoucí zájem zákazníků o tyto produkty zatím utratí Čech za biopotraviny v průměru pouze 74 korun ročně.
Mléčné výrobky vedou
Největší oblibu zákazníků obchodních řetězců si získaly mléko a mléčné výrobky. Velké oblibě se těší také biozelenina. Zájem je rovněž o základní potraviny, jako je rýže, luštěniny nebo těstoviny. Biopotraviny jsou oproti běžným produktům dražší. Rozdíl v ceně se však může velmi lišit, některé biopotraviny stojí podobně nebo jen o málo víc než ty běžné, u jiných je rozdíl až několik desítek procent. V ekologickém zemědělství nelze nic nepřirozeně urychlovat, takže rostliny a zvířata rostou déle, což má vliv na zvýšení nákladů. Biopotraviny nejsou ani chemicky konzervovány, a mají proto kratší záruční dobu, jejich cena je potom vyšší než cena produktů s uměle prodlužovanou trvanlivostí.
Stále chybí české biopotraviny
Všechny obchodní řetězce však při prodeji biopotravin čelí jednomu problému: objem produkce českých výrobců nestačí pokrývat jejich poptávku. V současnosti bohužel stále převládají biovýrobky zahraniční produkce. Je to dáno především menším objemem výroby českých producentů. Do sítě Interspar jsou biopotraviny dodávány především z Rakouska, kapacity českých biofarem nestačí. Síť obchodů Plus má za cíl pokrýt polovinu biopotravin z domácí produkce, což se zatím nedaří. Nejvíc českých biopotravin pod vlastní značkou nabízí Tesco, ve kterém tvoří české výrobky 70 %.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích