zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Biopotraviny na českém trhu

07.04.2008
Zemědělství
Biopotraviny na českém trhu
Biopotraviny si postupně získávají český trh. V roce 2006 za ně Češi utratili celkem 760 milionů korun, což je 250 milionů více než v předchozím roce.

Celkem čtvrtina populace biopotraviny zná a občas je nakupuje. Podle ročenky Český trh s biopotravinami 2007 se očekává nárůst prodeje bioprodejen o 35 % ročně. Není proto divu, že dorazily i do super- a hypermarketů, kde si získávají stále větší oblibu zákazníků. Právě obchodní řetězce se na prodeji biopotravin podílejí 67 %. Ty postupně rozšiřují nabídku biopotravin a některé dokonce vsadily na vlastní privátní značku, díky níž jsou schopny nabízet bioprodukty za relativně dostupné ceny.

Mění se životní styl

Zájem zákazníků rok od roku roste, a to o několik desítek procent. Svou roli hraje rostoucí informovanost Čechů, ale také snaha o zdravý životní styl, jehož součástí je jídelníček složený z kvalitních a ekologicky hodnotných potravin. Tesco přišlo na trh s vlastní značkou biopotravin Tesco Organic, která nabízí více než 120 produktů, včetně čokolády, cereálních výrobků nebo masa. Svou vlastní řadu biopotravin má také řetězec Plus. V současnosti je v prodeji více než 50 druhů produktů v biokvalitě. Kvalitní biovýrobky z Plusu jsou navíc cenově dostupné, řada BioBio proto patří k velmi žádanému zboží.

Síť obchodů Interspar nabízí biopotraviny pod značkou Spar Natur*pur. Celkem se jedná o více než stovku produktů. V současné době je součástí nabídky bioproduktů pečivo, mléčné výrobky, bioovoce a biozelenina, ale také kompletní sortiment těstovin, olivových olejů, uzenin, džusů, müsli, čajů, bio vanilková zmrzlina a další. Řetězec Ahold, který vlastní hypermarkety Hypernova a supermarkety Albert, v současnosti nenabízí biopotraviny pod vlastní značkou, ale to by se mělo brzy změnit. Prodej biovýrobků má podle všech oslovených obchodních řetězců velký potenciál růstu. I přes rostoucí zájem zákazníků o tyto produkty zatím utratí Čech za biopotraviny v průměru pouze 74 korun ročně.

Mléčné výrobky vedou

Největší oblibu zákazníků obchodních řetězců si získaly mléko a mléčné výrobky. Velké oblibě se těší také biozelenina. Zájem je rovněž o základní potraviny, jako je rýže, luštěniny nebo těstoviny. Biopotraviny jsou oproti běžným produktům dražší. Rozdíl v ceně se však může velmi lišit, některé biopotraviny stojí podobně nebo jen o málo víc než ty běžné, u jiných je rozdíl až několik desítek procent. V ekologickém zemědělství nelze nic nepřirozeně urychlovat, takže rostliny a zvířata rostou déle, což má vliv na zvýšení nákladů. Biopotraviny nejsou ani chemicky konzervovány, a mají proto kratší záruční dobu, jejich cena je potom vyšší než cena produktů s uměle prodlužovanou trvanlivostí.

Stále chybí české biopotraviny

Všechny obchodní řetězce však při prodeji biopotravin čelí jednomu problému: objem produkce českých výrobců nestačí pokrývat jejich poptávku. V současnosti bohužel stále převládají biovýrobky zahraniční produkce. Je to dáno především menším objemem výroby českých producentů. Do sítě Interspar jsou biopotraviny dodávány především z Rakouska, kapacity českých biofarem nestačí. Síť obchodů Plus má za cíl pokrýt polovinu biopotravin z domácí produkce, což se zatím nedaří. Nejvíc českých biopotravin pod vlastní značkou nabízí Tesco, ve kterém tvoří české výrobky 70 %.
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
7
8. 2017
7-11.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí