zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Společenská odpovědnost podniku - náklad nebo investice?

20.06.2008
EMS
Společenská odpovědnost podniku - náklad nebo investice?
Chování v souladu s principy CSR přináší organizaci řadu výhod a zisků hlavně nefinanční podoby
Oficiální definice společenské odpovědnosti podniku (Corporate Social Responsibility - CSR), jak byla publikována v tzv. Zelené knize Evropské komise, zní takto: "CSR dobrovolně integruje sociální a ekologické ohledy do podnikatelské činnosti firmy, a to ve spolupráci se zainteresovanými stranami podniku nebo stakeholdery." Patří sem majitelé, akcionáři, ale také zaměstnanci, subdodavatelé, místní správa v lokalitě, kde firma podniká, zákazníci...

STOJÍ PŘÍNOSY SKUTEČNĚ ZA TO?

Chování v souladu s principy CSR přináší organizaci řadu výhod a zisků hlavně nefinanční podoby, které jsou také důležité pro dobré a dlouhodobě udržitelné fungování organizace.

Některé přínosy ze společensky odpovědného chování organizace:

- větší transparentnost a posílení důvěryhodnosti;

- větší přitažlivost pro investory;

- budování reputace a z ní vyplývající silné pozice na trhu;

- odlišení od konkurence, větší potenciál rozlišení značky spotřebitelem;

- zvýšená loajalita a produktivita zaměstnanců;

- možnost přilákat a udržet kvalitní zaměstnance;

- zmenšení nákladů na risk management;

- dialog a vztahy důvěry s okolím;

- přímé finanční úspory spojené s ekologickým chováním (např. úspora energie, opětovné využití odpadového materiálu ve výrobě);

- zvýšení obratu;

- zvýšení kvality produktů a služeb.

Ve světě existuje už řada zejména globálně působících firem, které uvedené přínosy už léta nezpochybňují. Patří mezi ně např. ABB, IBM, Johnson & Johnson či Microsoft.

SITUACE V ČESKÉ REPUBLICE

Počátkem roku zveřejnilo sdružení Business Leaders Forum (BLF) výsledky práce na projektu CSR a navazujícího průzkumu v této oblasti. "Výsledky projektu a zpětná vazba nám ukázaly, že CSR se i v ČR stává součástí podnikatelských a obchodních strategií a ne jen marketingových nástrojem," uvedl Tomáš Nejedlo, výkonný ředitel BLF. "Projekt Společenská odpovědnost firem - nový faktor firemní konkurenceschopnosti nám také ukázal, že ačkoliv je koncept CSR mezi podnikateli relativně známý, české firmy mají stále obrovský prostor pro jeho další využívání," dodal T. Nejedlo.

Průzkum ukázal, že CSR je dnes známá 59 % dotazovaných firem proti 44 % v roce 2006. Pro ty, kteří se chtějí podrobněji seznámit s tím, co je to CSR, a využít výhod, které přináší, vydalo BLF publikaci Společenská odpovědnost firem - průvodce nejen pro malé a střední podniky. Je zdarma ke stažení na www.csr-inline.cz
Zdroj: Technik

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
E-expert, spol. s r.o.
25
10. 2017
25-27.10.2017 - Konference
Hotel SOREA MÁJ, Liptovský Ján, Slovensko
INISOFT s.r.o.
31
10. 2017
31.10.2017 - Seminář, školení
Praha, ČVÚT
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí