Pátek, 29. března 2024

Byznys a CSR

Byznys a CSR
Každý pořadatel akce ví, jak je důležité najít dobrý název, který přitáhne publikum. Organizátorům červnové konference o CSR se to podařilo. Titulek "Společenská odpovědnost - luxus, nebo nutnost?" totiž dokonale odráží momentální situaci v českých krajích.

Téma společenské odpovědnosti firem (CSR) se posunulo do kategorie buzz words: často skloňovaných, ovšem bez obecné shody nad jejich obsahem. V CSR nejčastěji zahrnuje oblasti charity, doná-torství či ekologického chování. Manažeři vědí, že by si "to" jejich společnost měla pořídit, protože se to sluší a ostatní v oboru už svého CSR specialistu mají, ale často tápou, když mají další výdajovou položku obhájit před vedením. Zda chápeme pojem "CSR" stejně, jestli se kryje pohled generálních ředitelů a jejich CSR manažerů a umíme-li své aktivity vyhodnotit, o tom byla zmíněná konference.

CSR? Nejde jen o slušné vychování, ale i o byznys!

Hlavním "tahákem" akce byl guru světového CSR Mark Kramer, ředitel společnosti FSG Social Impact Advisors z USA. Konferenci zahájil přednáškou s poněkud překvapivým názvem Business Case for CSR, která pojmenovala to, co všichni tušíme, ale bojíme se to vyslovit. Ještě před pár lety spojení pojmů "společenská zodpovědnost/CSR" a "efektivita" znělo jako vulgarita. V CSR má jít přece o dobrodiní bez nároku na odměnu! A tak firmy, často hnány pouze pocitem viny za to, že vydělávají, páchají dobro. Z hromady žádostí o podporu vyberou ty nejsympatičtější, příští rok se věnují zase něčemu jinému. Jsou teď všichni zelení a eko? Budeme taky! Kontinuita a návaznost na činnost firmy žádná. Je to sice hezké, ale výsledek je neměřitelný. Stejně pochybný je i vliv na společnost a životní prostředí. Kramer zdůraznil, že společenská zodpovědnost je běžný marketingový nástroj, který by měl zrcadlit danou firmu a přinášet jí konkurenční výhodu. CSR musí mít dlouhodobou strategii a jasný cíl, jen tak bude business case pozitivní.

Od osobní zodpovědnosti k té společenské

Jak poznáme, že se CSR vyplácí? Z panelové diskuse, kterou jsme vedly společně s Kateřinou Ondřejkovou z Walmarku a Irenou Picholou z varšavské pobočky PricewaterhouseCoopers, vyplynulo, že to jde, jen je důležité si zvolit konkrétní hledisko. Některým stačí dobrý pocit, jiní budou potřebovat tvrdší data. T-Mobile například sleduje mediální dopad CSR aktivit, povědomí mezi novináři či ohlas zaměstnanců na projekty, do nichž se sami mohou zapojit.

Pro business bude CSR pořád důležitější. V rozvinutějších zemích se zákazníci začínají rozhodovat podle toho, jak se firmy staví k CSR. Spotřebitel se bude ptát: Pochází toto zboží z dílen v Asii, v nichž pracují děti? Patří firma k největším znečišťovatelům ovzduší? Nebo se naopak snaží o rozvoj regionu, v němž působí, podniká eticky a dobře se stará o své zaměstnance? Zdá se, že tento postoj je podmíněn stavem společnosti - ve fázi konzumní společnosti je nejdůležitější věc na světě okamžité uspokojení potřeb, pak jsou tyto tendence slabé. Se sílící osobní či občanskou zodpovědností bude stále výraznější tlak na odpovědné chování firem.

Podobné postřehy zazněly i v panelu věnovaném CSR a firemnímu dárcovství v USA očima českých manažerů. Své zástupce tu měly např. společnosti Plzeňský Prazdroj, Metrostav, Erste Bank, T-Mobile, Nadace Via či Hobra Školník (Jan Školník je velmi zajímavou osobností - vše v jednom: majitel, ředitel a CSR manažer). A také zde se často naráželo na fakt, že američtí podnikatelé dávají peníze po důkladné úvaze, co to přinese jejich firmám.

Fórum bylo nečesky aktivní, téma mělo velký emocionální náboj. Příště navrhuji pozvat někoho, kdo se CSR nevěnuje a věří, že firma může uspět i bez ní. Pak by byly debaty méně monofonní.

Zbývají otázky

Jak přesvědčit novináře, aby o CSR psali a zvýšili tak obecné povědomí? Jsou všechny firmy, které mají CSR manažera, opravdu společensky odpovědné? Chápeme všichni tento pojem v celé šíři? Jak zařídit, aby principy CSR akceptovali všichni zaměstnanci? Kdy česká společnost dospěje a zákazník se bude při nákupu rozhodovat také podle míry společenské zodpovědnosti dodavatele?

Zkrátka, dost témat na další konference.

AUTOR: Martina Kemrová

manažerka firemní komunikace

T-Mobilu
Zdroj:Marketing & Media
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů