Nejen peníze. Firmy za charitou vysílají své lidi
- Kromě podporování veřejně prospěšných aktivit si firmy vytvářejí vlastní pojetí společenské odpovědnosti
- Oblíbené jsou dobrovolnické programy
Dobrovolnické programy, jarmarky výrobků z chráněných dílen, recyklace či počítačové hry se sociální tematikou. I tak české firmy chápou společenskou odpovědnost. Už jim nestačí jen rozdělit peníze přes své nadace a rozšiřují své aktivity i do dalších oborů.
"Je vidět zřetelný posun směrem k inovativním, dlouhodobým a kvalitním projektům, do kterých firmy investují. Velký zájem je rovněž o programy firemního dobrovolnictví a zapojování zaměstnanců," říká ředitelka Fóra dárců Pavlína Kalousová.
Potvrzuje to i Jitka Chocová z T-Mobilu, která má u operátora společenskou odpovědnost na starosti. "Kromě dobrovolnického programu se zaměřujeme na ekologii a recyklaci mobilů. Příští rok chceme rozjet speciální akci podobně jako byl Recyklístek," vysvětluje Chocová. V jejím rámci dával operátor poukázku na služby v hodnotě dvou set korun těm zákazníkům, kteří na jeho prodejně vrátí starý mobil.
Oceněná originalita
Za dobrovolnický program letos Fórum dárců ocenilo Českou spořitelnu. "Naši zaměstnanci mohou věnovat dva dny v roce pomoci v neziskových organizacích. Většinou jde o pomoc manuálního charakteru a loni se zapojilo kolem šesti stovek lidí," říká Klára Gajdušková z tiskového oddělení banky.
Za další z oceněných originálních akcí stojí mladoboleslavská Škoda Auto. Ta vysadila za každý v Česku prodaný vůz jeden stromek. "Zaměřujeme se především na regiony, kde máme naše výrobní závody," říká mluvčí Jaroslav Černý a dodává, že jen během loňského roku vysadila automobilka přes 66 tisíc stromků a některé z nich sázeli i sami zaměstnanci.
Na okamžitý efekt nesází ani softwarový gigant Microsoft. Ten v rámci programu Počítače proti bariérám už několik let pomáhá lidem se zdravotním hendikepem k tomu, aby se mohli stát ekonomicky nezávislými.
Další speciální ocenění obdržel operátor Vodafone za projekt počítačové hry s názvem GhettOut, jehož cílem je ukázat lidem, jak se žije v sociálně vyloučené lokalitě a jak je těžké se z ghetta dostat. "Zaměřujeme se zejména na podporu dětí, mladých lidí a znevýhodněných sociálních skupin," říká mluvčí firmy Miroslav Čepický.
Konkurenční Telefónika O2 se zase zaměřila především na ochranu dětí před nebezpečím na síti. Operátor dlouhodobě podporuje i Sdružení Linka bezpečí a stojí za projektem proti dětské šikaně.
Zákazníci to ocení
Společenskou odpovědnost lze navíc i skloubit s marketingem. Podle průzkumu agentury Factum Invenio si více než třetina Čechů během uplynulého roku koupila výrobek nebo službu podporující veřejně prospěšnou věc. Nejčastěji šlo o věci denní spotřeby a potraviny.
"Projekty tohoto druhu, kdy firma propojí své produkty s dobrou věcí, rostou u nás jako houby po dešti," říká Kalousová. Firmy prý zjišťují, že jde o nový způsob oslovování zákazníka, který s sebou nese odlišení od konkurence a obchodní výhody.
Využívá to například kosmetická firma Oriflame. Ta vytvořila speciální řadu kosmetiky a zisky z jejího prodeje putují na projekt Nadace Terezy Maxové.
AUTOR: Jan Beránek
AUTOR: Roman Šitner
AUTOR-WEB: www.ihned.cz