Firmy vyrovnaly rekord v charitě
- Nejvíce peněz letos do veřejnoprospěšných organizací nalil ČEZ
- Filantropie zároveň v době krize zvyšuje prestiž dárce
Tři čtvrtě miliardy korun. Takovou sumu letos poslaly tuzemské firmy na podporu dobročinných organizací. Vyrovnaly tak loňský rekord.
V absolutních číslech vévodí aktuálnímu žebříčku TOP firemní filantrop s velkým náskokem energetická společnost ČEZ. Stejně jako v loňském roce věnoval na charitu přes 240 milionů korun. Druhé místo obsadila Česká spořitelna a bronzovou příčku přisoudilo Fórum dárců, které žebříček sestavuje, kosmetické a zdravotnické firmě Johnson & Johnson.
Ta ale na rozdíl od ČEZ věnovala organizacím, které se specializují na ochranu zdraví, celou třetinu svého zisku. Což je podle poměru darované částky k hrubému zisku mezi firmami v Česku jasně nejvíce.
Energetický kolos ČEZ se s necelým procentem zisku daného na charitu nevešel ani do první desítky dárců. Na medailovou "bednu" se podle tohoto kritéria naopak dostala kosmetická firma Oriflame a poradenský kolos KPMG.
"Výše finančních prostředků v rámci žebříčku je letos prakticky stejná jako loni a jsme za to rádi. Česko tak ve společenské odpovědnosti patří v rámci zemí bývalého východního bloku na špičku," říká Pavlína Kalousová, ředitelka Fóra dárců.
Tuzemské společnosti totiž za posledních pět let napumpovaly do neziskové sféry více než tři miliardy korun.
Platit a pomáhat
Firmy letos pokračovaly v trendu loňského roku, kdy se kromě filantropie, tedy rozdávání peněz neziskovým organizacím, zaměřily i na nové formy pomoci. A začaly budovat komplexní programy takzvané společenské odpovědnosti.
"V našem dobrovolnickém programu je zapojeno už přes čtyři stovky zaměstnanců, a to včetně nejvyššího vedení," říká Jitka Chocová z T-Mobilu a dodává, že letos se její firma zaměří na podporu ekologie a udržitelného rozvoje.
Podle Adriany Krmáčové z Johnson & Johnson je podpora společenské odpovědnosti. "Myslíme si zkrátka, že je to užitečné, budeme v tom pokračovat, i když pravděpodobně ani nás nemine současná finanční krize. Nevím, zda na charitu přispívali v bankách, jako je Lehman Brothers. Ale charita by měla být spojena také s odpovědností a etikou, a pak by se myslím nestalo, co se stalo," vysvětluje.
Její tvrzení podporují i výsledky posledního průzkumu agentury Factum Invenio, podle níž každý čtvrtý Čech více důvěřuje společensky odpovědným firmám.
"Přispívat na rozvoj společnosti je velice důležité i v souvislosti s finanční krizí, která nedávno zasáhla celý svět," upozorňuje Pavlína Kalousová z Fóra dárců.
Reklama nebo karma
Charita se však většinou nedělá jen tak pro nic za nic. Podle odborníků na reklamu může vhodně vybraný charitativní projekt posloužit zároveň i jako reklama. "Pokud firma pojme své filantropické angažmá strategicky, tedy v souladu se svojí rozvojovou strategií, přináší jí to obrovské efekty.
Jde o posílení dobré pověsti, zlepšení reputace a vyjednávací pozice u mnoha institucí, nemluvě o finančních výhodách. Které ale v Česku ještě nejsou tak vysoké jako v cizině" říká Tomáš Hrivnák, z poradenské společnosti Idealisti.
AUTOR: Jan Beránek
AUTOR: Roman Šitner
AUTOR-WEB: www.ihned.cz