zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Ekoznačky mohou zvýšit prodej

02.12.2008
EMS
Ekoznačky mohou zvýšit prodej
Kromě designu, ceny či technických inovací začínají spotřebitelé stále více slyšet také na šetrnost produktů k životnímu prostředí. Není proto divu, že za ekologické své výrobky nyní označuje kdokoli, i když jde třeba o čínské hračky plné těžkých kovů. Právě nebezpečí tzv. greenwashingu - tedy komunikace, při níž firma prezentuje sebe sama nebo své produkty "zelenější", než ve skutečnosti jsou - se na českém trhu snaží předejít Česká informační agentura životního prostředí (CENIA). Ekologický certifikát, který CENIA vydává, by měl být zárukou, že produkt nebo firma prošla nezávislým posouzením svého vlivu na životní prostředí.

Náročný proces

Testování ekologické nezávadnosti výrobku je dlouhý a poměrně náročný proces. Přiznává to i firma ASUS, jejíž notebooky jako první zařízení tohoto druhu na českém trhu získaly certifikát Ekologicky šetrný výrobek. "Komunikace začala již vbřeznu tohoto roku. Museli jsme doložit důkazy o naší schopnosti produkty zpětně odebrat a recyklovat (nejméně 90 % kovových a plastových částí musí být recyklovatelných). Dále bylo nutné předložit důkazy o nepřítomnosti či redukci mnoha škodlivých látek (například olova, kadmia či rtuti), nízké spotřebě elektřiny. Notebook také nesmí být hlučný a musí mít jednoduše vyměnitelné komponenty. Všechny předložené důkazy musely být zkontrolovány a byla ověřena jejich pravdivost," popisuje složitost certifikace Ondřej Třetina, manažer komunikace firmy ASUS Computer ČR.

Certifikát ASUS samozřejmě využije v další marketingové komunikaci, v níž firma hodlá ekologické aspekty svých produktů více zdůraznit. "Ocenění umístíme vnašem propagačním letáku a také při on-line i tištěných kampaních. Dále máme vúmyslu použít nálepky stěmito oceněními na samotném produktu," říká k dalšímu využití certifikátu Třetina. Dodává také, že ASUS bude usilovat o získání ekologické certifikace rovněž pro své další produkty.

Ekologické certifikáty začínají výrobce spotřební elektronicky stále více zajímat a šetrnost k životnímu prostředí komunikují častěji. Přesto však nezávislé ekologické certifikování v Česku stojí teprve na začátku. I certifikát samotný totiž potřebuje svou propagaci, jen tak se stane respektovaným a svým nositelům v komunikaci více pomůže. A právě v propagaci ekologických ocenění má CENIA ještě velké rezervy. "Bohužel nemáme zdaleka takové prostředky na propagaci certifikátů Ekologicky šetrný výrobek, jako má například značka Klasa," stěžuje si Ondřej Kouřil, který má komunikaci těchto ocenění na starosti. A dodává také, že firmy často s certifikáty nijak dále nepracují a ve své komunikaci je málo využívají.

AUTOR: Michal Doležel
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
24
10. 2017
24-25.10.2017 - Konference
Pražská 137, 251 01 Čestlice
E-expert, spol. s r.o.
25
10. 2017
25-27.10.2017 - Konference
Hotel SOREA MÁJ, Liptovský Ján, Slovensko
25
10. 2017
25-27.10.2017 - Veletrh, výstava
Polsko
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí